Nová daň zvýši cenu paliva o 30 %. Od ďalšieho roka ju budeme platiť všetci
Čo si to zase vymysleli? Predstavte si, že máte v garáži auto. Hoci má spaľovací motor, či už na benzín, alebo naftu, poctivo plníte všetky emisné normy, nekupujete najlacnejšie palivo a dodržiavate predpisy. Človek si povie, že by mal byť teoreticky v bezpečí. Omyl. V Bruseli sa totiž zrodil nový byrokratický klenot, ktorý má ambíciu túto motoristickú idylku raz a navždy ukončiť. Nová daň na naftové a benzínové autá. A čo je najlepšie? Zaplatí to každý, bez ohľadu na to, či jazdí na starom „dízli“ alebo na modernom „benziňáku“ s nízkymi emisiami.
Táto správa, ktorá sa šírila ako poplašná správa, sa postupne mení na hmatateľnú hrozbu. Od januára 2027 sa náklady na používanie vozidla so spaľovacím motorom dramaticky zvýšia. A tentoraz to nebude žiadna zákerná komunálna daň, ani nepopulárny príplatok na základe environmentálneho označenia. Nie. Nová daň pochádza priamo od Európskej únie a zasiahne celý kontinent.
Peniaze, peniaze a peniaze
Tu je jadro problému. Samotná Európska komisia potvrdila platnosť takzvaného nového RCD2, teda Európskeho systému obchodovania s emisiami alebo ETS II. Ak sa vám zdá názov príliš nudný, nenechajte sa zmiasť – jeho finančný dopad bude extrémne „vzrušujúci“. Tento systém o niečo viac ako rok prinesie nové dane pre celý energetický priemysel, námornú dopravu, komerčné letectvo a, v neposlednom rade, aj cestnú dopravu.
A čo s tým má nová daň? Cieľom Bruselu je, ako inak, „zníženie emisií skleníkových plynov“ a dosiahnutie poklesu emisií CO2 až o 62 % do roku 2030. Aký je najjednoduchší spôsob, ako to dosiahnuť? Čo myslíte? Urobiť spaľovanie paliva tak bolestivo drahým, že si motorista radšej kúpi drahý elektromobil. Jedným z najväčších dôsledkov ETS II bude teda výrazné a konečné zvýšenie cien palív, ktoré zaplatíme na čerpacích staniciach. Tejto novej dani sa nevyhnú ani nízkonákladové prevádzky.
Odborníci už, samozrejme, sedeli nad kalkulačkami a vypočítali dopad nového nariadenia RCD2. Počiatočné prognózy naznačujú, že konečné ceny pohonných hmôt pre spotrebiteľov sa môžu zvýšiť o 25 % až 30 %. V reálnych číslach sa odhaduje, že zvýšenie ceny sa bude pohybovať medzi 20 a 45 eurocentmi za liter. Vzhľadom na aktuálne ceny v EÚ, nás môže takáto nová daň pokojne vrátiť na cenovú hladinu 2 eurá za liter.
„Ach, tá nostalgia zo začiatkami vojny na Ukrajine!“ mohol by si ironicky povzdychnúť motorista, ktorý si spomenie, ako museli vlády vtedy zasahovať dotáciami. Zdá sa, že namiesto riešenia krízy, si Európska komisia preventívne vytvára novú, tentoraz čisto byrokratickú krízu. Orgány sa totiž vôbec netaja tým, že hľadajú nové nepriame metódy na stimuláciu elektrickej mobility a postupné ukončenie trhu s konvenčnými vozidlami. Gratulujeme, na ceste je nová nezmyselná daň pre všedných motoristov, misia splnená.
Únikový plán alias E20
Ako vždy, aj v tejto byrokratickej nočnej more existujú tí, ktorí hľadajú „zadné vrátka“. Nemecký ADAC, najväčšie motoristické združenie v Európe, preto intenzívne propaguje nové palivo E20 ako alternatívu. Od roku 2027 by toto palivo, ktoré je menej ovplyvnené novými emisnými sadzbami, mohlo byť cenovo konkurencieschopnejšie v porovnaní s konvenčnou naftou alebo benzínom. E20, ktoré pozostáva z 20 % bioetanolu, by teoreticky nemalo podliehať tak drastickému zvyšovaniu cien za emisie CO2, čo by znamenalo, že do piatich rokov by sa mohlo stále ponúkať za nižšiu cenu ako prémiový benzín alebo E10, hoci je v súčasnosti drahšie.
Aj keď E20 sľubuje aj zníženie emisií skleníkových plynov, má jednu zásadnú nevýhodu, ktorá dokonale ilustruje, aká je byrokracia komplikovaná. Jeho masový predaj je v súčasnosti nelegálny. Európska norma DIN EN 228 totiž v súčasnosti povoľuje obsah etanolu v palive predávanom na čerpacích staniciach iba 10 %.
ADAC tak paradoxne vyzýva Európsku úniu, aby zmenila federálne nariadenie a príslušné smernice EÚ tak, aby umožnili jeho používanie. Inými slovami, volajú po ďalšej byrokracii, ktorá by zrušila tú predchádzajúcu, len aby vodiči nemuseli platiť nezmyselnú daň za to, že chcú byť mobilní. Uvidíme, či Brusel dokáže prehltnúť túto horkú pilulku.
Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!



















