Nový zákaz výmeny vodičáku: Tvrdé pravidlo vyblokuje motoristov, nemáte šancu ho obísť
Európska únia ohlásila, že zavádza jasné pravidlá, ktoré majú zabrániť tomu, aby si problémoví vodiči hľadali únikové cestičky v iných členských krajinách, keď im odoberú vodičské oprávnenie. V takýchto prípadoch začne platiť celoeurópsky zákaz výmeny vodičáku.
Ak vodič príde o svoj vodičský preukaz v jednom štáte EÚ, zákaz viesť motorové vozidlo sa automaticky rozšíri aj na všetky ostatné krajiny únie. Pre hrubé porušenie pravidiel tak už nebude možné obísť trest obyčajným presťahovaním či výmenou dokladov.
Zákaz výmeny vodičáku
Nové európske pravidlá cielia najmä na závažné priestupky, ktoré priamo ohrozujú ostatných účastníkov cestnej premávky.
Medzi najčastejšie dôvody pre odobratie vodičského preukazu patrí zapríčinenie dopravnej nehody s tragickými následkami, šoférovanie pod vplyvom alkoholu či iných omamných látok, ako aj extrémne porušenie maximálnej povolenej rýchlosti o viac než 50 km/h nad povolený limit.
Pri takýchto porušeniach sa nedá spochybniť, že vodič predstavuje závažné riziko pre účastníkov cestnej premávky. Preto je podľa Bruselu nežiaduce, aby mohol bez obmedzení jazdiť v inej krajine. Zákaz výmeny vodičáku tomu zabráni.
Prečo prichádza jednotný zákaz šoférovania?
Uznávanie zákazu sadať si za volant nebolo doteraz medzi štátmi Európy jednotné. V praxi to znamenalo, že niektorí vodiči využívali medzery v systéme. Po strate oprávnenia v jednej krajine si niekedy dokázali vybaviť vodičský preukaz inde a pokračovali v jazdení. Nové opatrenia a predovšetkým zákaz výmeny vodičáku tomu robia koniec.
Ak sa naplnia ambície EÚ, cieľom je posilniť bezpečnosť na cestách, zabrániť obchádzaniu sankcií a zároveň zabezpečiť, aby pravidlá platili pre všetkých rovnako bez ohľadu na hranice.
Nový druh vodičákov v EÚ
Brusel ohlásil aj ďalšie úpravy legislatívy týkajúcej sa vodičských preukazov v členských krajinách. Realitou sa stanú napríklad digitálne vodičské preukazy.
Ďalšou novinkou je skupina vodičských preukazov BL, ktorú budú členské štáty zavádzať na dobrovoľnej báze. Môže sa teda stať, že ju Slovensko nikdy nezavedie. Záujemcom každopádne umožní šoférovať malé mestské elektromobily s obmedzením hmotnosti a rýchlosti.
Zdroj: Európska únia



















