Amortizácia áut: Ako klesne hodnota áut počas rokov? Nie je to len o luxusných značkách

Veľmi dobre sa darí značkám Hyundai, Toyota či Porsche, prekvapivo rýchlo hodnotu strácajú BMW, Škodovky či SEATy.
Vydané  Text: 

Hovorí sa, že auto stráca veľkú časť svojej hodnoty v okamihu podpisu kúpnej zmluvy. V niektorých prípadoch, predovšetkým pri úplne nových autách, ide o aj po veľmi malom kilometrovom nájazde o početné tisícky eur. Potencionálni kupujúci tak strácajú motiváciu kupovať si nová autá a namiesto toho ušetria veľké peniaze nákupom referenčných, predvádzacích a málo jazdených automobilov. V týchto mesiacoch je tento problém ešte vypuklejší preto, že cena nových áut rastie do hodnôt, ktoré nemajú obdoby a trh s jazdenými automobilmi tak zažíva svoje zlaté obdobie. Existujú také značky áut, ktoré pôvodnú hodnotu svojich automobilov strácajú iba pomaly, iné sú zasa typické totálnym prepadom hodnoty, z čoho v konečnom dôsledku profitujú druhí, tretí a ďalší majitelia v poradí. Vo všeobecnosti sa považuje za fakt, že luxusné automobily strácajú svoju hodnotu najrýchlejšie, lenže aj tu nachádzame výnimku, ktorá povrdzuje pravidlo. Téme amortizácie automobilov sa vo svojej štúdii vykonanej na 72 miliónoch dátových jednotiek v rokoch 2019 až 2022 v Európe, USA a Austrálii venovala spoločnosť carVertical. Zverejnia niekoľko záverov, ktoré zo štúdie vyplynuli, ktoré by mali byť smerodajné pre každého jednotlivca či firmu, ktorí uvažujú nad kúpou auta aj s ohľadom na udržanie jeho hodnoty pri ďalšom predaji. Nižšie uvádzame závery štúdie od spoločnosti carVertical po redakčnej úprave. ### Najlepšie si držia hodnotu Porsche, Jeep a Mini Porsche (-64,4 %), Jeep (-84,4 %) a MINI (-85,5 %) sú 3 značky s najmenšou amortizáciou, ktorá zostáva po odpočítaní najnižšej trhovej hodnoty vozidla od jeho pôvodnej ceny. Napríklad vozidlo značky Porsche v priebehu rokov stratí iba 64,4 % svojej hodnoty, **zatiaľ čo Lexus stratí 89,9 % svojej hodnoty**. **Medzi vozidlami s vysokou zostatkovou hodnotou sa objavujú aj tradičnejšie značky ako Hyundai a Toyota**. Tieto vozidlá sú cenovo dostupnejšie a zvyčajne ponúkajú nižšie náklady na údržbu, čo zvyšuje ich atraktívnosť medzi kupujúcimi ojazdených vozidiel. Zatiaľ čo niektoré prémiové značky ako Jaguar, Land Rover a Lexus majú menšiu tendenciu amortizovať, nie vždy je to tak.
Graf: Značky áut, ktoré najviac strácajú hodnotu
### Prémiovky strácajú hodnotu rýchlejšie ako dostupnejšie značky Ako ukazuje graf nižšie, medzi značky vozidiel, ktoré v priebehu rokov najviac amortizujú, sú Chrysler, Audi a Seat. Napríklad **maximálna amortizácia** nového vozidla značky Chrysler nakoniec klesne na úroveň -96,8 % (v priemere za 25 rokov), čo z neho robí značku, ktorá stráca najväčšiu časť svojej hodnoty na trhu. Približne polovica značiek, ktoré sa umiestnili na nepriaznivom konci tohto grafu amortizácie vozidiel, patrí medzi prémiové značky. **Aj keď spotrebitelia majú radi značky Infiniti, BMW a Volvo, ich hodnota sa časom výrazne znižuje**.
Graf: Značky áut, ktoré najmenej strácajú hodnotu
Pre porovnanie, vozidlá značky Toyota dosahujú svoju najnižšiu hodnotu po 19 rokoch, zatiaľ čo vozidlá značky BMW po 21 rokoch. Vozidlá značky Toyota však strácajú približne 88,7 % svojej hodnoty, zatiaľ čo BMW – 93,8 %. Aké faktory spôsobujú tieto rozdiely? Majitelia vozidiel značky Audi (-96,2 %), Seat (-95,8 %) a Škoda (-95 %) by pri predaji svojich starých vozidiel podľa carVerticalu tiež nemali mať veľké očakávania. ### Ojazdené vozidlá dosahujú svoju najnižšiu hodnotu v rôznych štádiách Podľa štúdie je **priemerný vek najviac amortizovaných vozidiel 20-23 rokov**. Rôzne značky vozidiel však dosahujú svoju najnižšiu hodnotu v rôznych štádiách. Vozidlá značky Porsche a MINI majú najnižšiu cenu po 15 rokoch. Po dosiahnutí tohto míľniku začne ich hodnota znovu rásť. Dobre zachované modely môžu byť cennou investíciou. **Isuzu, Suzuki, Kia a Dacia sú na opačnej strane spektra – po 30 rokoch ich hodnota klesne na úplné dno**.
Graf: Vek, v ktorom auto dosiahne najnižšiu hodnotu
Ak sa model považuje za vzácny, hodnota vozidla môže časom výrazne vzrásť. V 90. rokoch vyrobila spoločnosť BMW iba 891 kusov modelu M5 E34 Touring. 20 z nich malo špeciálny názov – Elekta – a boli vyrobené pre taliansky trh. Tieto kombi modely poháňané 3,8-litrovým motorom s výkonom 335 koní ponúkali aj špeciálny farebný lak a štýl interiéru. Hľadať dnes ojazdené vozidlo Elekta je ako hľadať ihlu v kope sena. Automobiloví nadšenci, ktorí by ho chceli mať vo svojej garáži, by mali byť pripravení zaplatiť najmenej 95-tisíc eur. Zatiaľ čo bežné vozidlo po 20-30 rokoch pravdepodobne skončí na skládke, Porsche alebo Jaguar s dokumentovanou servisnou knihou a bezchybnou históriou sa časom môže stať ešte cennejším.








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.