Šalamúnske riešenie! Nemci dali za naftový autobus solárny príves. Má to mať radikálny dopad na spotrebu a emisie…

Nemecký startup spolu s Mníchovskou dopravnou spoločnosťou predviedol unikátny projket solárneho prívesu za autobus. Ten má radikálne znížiť spotrebu a emisie.
Vydané  Text: 
V nemeckom Mníchove začali v týchto týždňoch testovať revolučnú technológiu. Jej cieľom je znížiť emisie skleníkových plynov tamojších naftových autobusov a taktiež dosiahnuť obrovskú ročnú úsporu na palive. Ako to chcú dosiahnuť? Za už existujúce autobusy napoja solárny príves, ktorý bude slúžiť na generovanie elektrickej energie. Tá má byť potom využitá vo viacerých oblastiach. ### Prívesy za autobusmi sú v Mníchove bežné Nemecký startup [Sono Motors](https://sonomotors.com) v spolupráci s [Münchner Verkehrsgesellschaft](https://www.mvg.de) (Mníchovská dopravná spoločnosť, MVG) na trh uviedli radikálne riešenie na zníženie ekologickej záťaže veľkých miest. **Do pilotnej prevádzky sa dostal špeciálny solárny príves, ktorý v týchto dňoch jazdí po uliciach nemeckej metropoly**. Tamojšia verejná doprava je na takéto riešenia zvyknutá, nakoľko prívesy za autobusmi, respektíve veľkokapacitné kĺbové autobusy, sú tamojším prevádzkovateľom vo veľkom využívané. Avšak v podaní prívesu od Sono Motors ide o unikát. **Samotný príves totiž pokrýva až 20 poloflexibilných fotovoltaických modulov, ktoré poskytujú celkový výkon až 2 kW**. Tie sú následne využívané na nabíjanie špeciálnych 24-voltových batérií. **Celková plocha fotovoltaického systému je podľa zástupcov spoločnosti až 12 metrov štvorcových**. Solárny príves je súčasťou autobusovej zostavy, ktorá na ťahanie využíva klasický naftový autobus. **Využitie tohto riešenia má mať veľký dopad na emisie a predovšetkým spotrebu**.
V Mníchove je bežné vídať autobusy s prívesom. Je to kvôli kapacitným dôvodom.
### Úspora v tisíckach ton ročne **[Sono Motors vo svojej správe totiž uvádza](https://sonomotors.com/en/press/press-releases/sono-motors-technology-used-for-munichs-first-solar-bus/), že takýto príves je schopný ročne ušetriť až 2 500 litrov nafty a 6,5 tony oxidu uhličitého na jeden autobus**. Prepočty, ktoré startup uvádza na svojom webe, hovoria o **ročnej úspore približne 2-tisíc ton CO2 na flotilu 300 autobusov**. Toto číslo zároveň predstavuje **zníženie flotilovej spotreby zmienených troch stoviek autobusov až o 750-tisíc litrov nafty**. **Výroba celého prívesu si vraj vyžiada približne 1,5 tony oxidu uhličitého**, avšak toto číslo sa následnou prevádzkou veľmi rýchlo eliminuje. Ako však príves vplýva na spotrebu autobusu? Nakoľko takýto “prívesný vozík“ pre cestujúcich je v Mníchove bežnou súčasťou verejnej dopravy, nasadenie solárnych panelov znižuje ekologický dopad súpravy. Je to spôsobené predovšetkým tým, že **energia, ktorú príves získa sa využíva na vykurovanie, chladenie či dokonca ovládanie prívesu. Práve v horúcich letných mesiacoch majú tamojšie autobusy najväčší odber paliva, keďže ich klimatizácie musia chladiť pomerne veľký priestor. Zavedením solárneho prívesu však samotný motor nemusí poháňať klimatizáciu či kúrenie a tým dochádza k zníženiu celkovej spotreby**. **Okrem spotreby energie na klimatizáciu, kúrenie a riadenie, je možné solárne panely využiť aj na dobíjanie akumulátoru autobusu**. Tým by sa taktiež mohla zvýšiť jeho životnosť a znížiť ekologický dopad na prostredie pri prípadnej likvidácii.
Solárny príves by mal výrazne znížiť ekologické zaťaženie spôsobené autobusmi.
### Hlavná je úspora financií Podľa Veita Bodenschatza, výkonného riaditeľa a vedúceho autobusovej divízie MVG, je však výhoda solárnych prívesov aj inde. „*Otázka, aká je možná úspora paliva využitím solárnej technológie, je vzrušujúca práve dnes, keď sú ceny palív a energií na extrémne vysokých sumách. Fotovoltaický systém na našom autobuse nám teraz umožňuje v reálnych podmienkach otestovať, ako dobre funguje výroba elektriny a či možno nejakým spôsobom aktuálne trasy autobusov optimalizovať tak, aby bol tento typ výroby energie čo najefektívnejší.*“ Sono Motors sa však nechce špecializovať len na autobusy. **Mníchovský startup dokáže v budúcnosti spolupracovať s viacerými významnými výrobcami automobilov a začleniť tak svoju technológiu do ich výrobkov**. Spoločnosť tvrdí, že už v roku 2021 podpísala viaceré zmluvy s firmami ako MAN, ARI Motors či EASYMILE.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »