Vyrobili auto s nízkou spotrebou 1,8 litra. Naozaj ho zámerne skryli pred vodičmi?

Verejnosť zaujíma, čo sa stalo a prečo si nikdy nemohla kúpiť auto s nízkou spotrebou, ktorá mala dosahovať len 1,8 litra na 100 kilometrov.
auto s nízkou spotrebou

Na prvé počutie to znie fantasticky. Auto s nízkou spotrebou necelé dva litre paliva by potešilo nejedného motoristu. Najmä po posledných rokoch zdražovania sa samozrejme hodí každé euro, ktoré sa podarí ušetriť, a to vrátane nákladov na pohonné hmoty.

Na internete nájdete viacero zmienok na údajne zázračný model Audi z roku 1989. Malo spotrebovať len 1,76 litra paliva na 100 kilometrov. Toto auto s nízkou spotrebou by tak dokázalo na jednu nádrž prejsť pomaly celú Európu.

Niektorí obviňujú automobilku z toho, že toto vozidlo zámerne nikdy neuvedla na trh. Pravda je však iná. Auto síce existovalo, no išlo o špeciálne upravený prototyp, ktorý nemal s bežnou sériovou výrobou nič spoločné.

Model Audi 100 2.5 TDI mal prejsť na jednu nádrž viac ako 4 800 kilometrov. Potvrdzujú to dokonca aj testy, ktoré Nemci skutočne zrealizovali, no táto informácia sama o sebe nestačí. V roku 1989 totiž automobilka nasadila do terénu špeciálne upravené vozidlo. Auto bolo odľahčené. Bolo bez klimatizácie, rádia, zvukovej izolácie či „zbytočných“ elektrických spotrebičov. Dokonca mu odstránili spätné zrkadlá a pneumatiky boli preplnené, aby sa znížil valivý odpor.

Audi 100

Auto s nízkou spotrebou, no za cenu nízkej rýchlosti

Karoséria vozidla bola znížená a časť masky chladiča uzatvorili. Navyše, celý test prebiehal pri ideálnych podmienkach. Vodič auta udržiaval konštantnú rýchlosť okolo 60 km/h, jazdil na rovnej trase a nerobil takmer žiadne zastávky.

Bývalý člen predstavenstva Audi Jürgen Stockmar, ktorý sa na projekte podieľal, priznal, že cieľom bolo ukázať potenciál novej technológie TDI. Automobilka chcela od začiatku len demonštrovať turbodiesel s priamym vstrekovaním paliva, nie vytvoriť sériový model.

dieselový škandál

Žiadne sprisahanie nenastalo

Test Audi mal slúžiť ako marketingová ukážka. Nemci chceli demonštrovať auto s nízkou spotrebou a potvrdiť tak, že moderný dieselový motor môže byť veľmi úsporný. Keď sa však model Audi 100 C3 TDI dostal do bežnej produkcie (vyrábali ho do leta 1991), mal už úplne štandardnú výbavu. Tým pádom dosahoval omnoho vyššiu reálnu spotrebu okolo 7 litrov na 100 km.

Auto s nízkou spotrebou, ktoré má dieselový motor a potrebuje len 1,8 litra paliva na 100 kilometrov, by v tom čase v reálnej premávke nedokázalo existovať. Žiadne takéto zázračné vozidlo v danom čase nevzniklo.

Zdroj: motor1