Zlodeji kašlú na celé auto, TOTO sú najžiadanejšie kradnuté autodiely na čiernom trhu a ich brutálne ceny

Nová generácia zlodejov áut už nechce kradnúť celé vozidlá. Zameriavajú sa na kradnuté autodiely s vysokou hodnotou. Aké sú ich reálne ceny?

Katalyzátory, disky, kamery, senzory… Toto sú dnes najžiadanejšie kradnuté autodiely na čiernom trhu. Nová generácia zlodejov áut sa zameriava na drahé komponenty a škody pre majiteľov prudko rastú. Krádeže autodielov sú dnes rýchlejšie a ziskovejšie ako kedykoľvek predtým. Prečo si zlodeji vyberajú práve tieto komponenty a nie celé auto? Odpoveď je jednoduchá, a to že hodnota týchto dielov je najvyššia, je po nich vysoký dopyt a zlodeji s nimi majú po krádeži minimum práce.

Tento trend potvrdzujú aj štatistiky. Napríklad správa spoločnosti LoJack Italia odhalila, že len za minulý rok bolo zaznamenaných takmer 14 000 zásahov na opravu škôd spôsobených krádežou súčiastok. Tento nárast postihuje najmä autá staré 4 až 6 rokov, no až 28 % prípadov zahŕňa aj novšie vozidlá, čo znamená, že náklady na opravu sa vyšplhajú o niečo vyššie.

Nová generácia zlodejov áut už nechce kradnúť celé vozidlá. Zameriavajú sa na kradnuté autodiely s vysokou hodnotou. Aké sú ich reálne ceny?

Cenník z čierneho trhu: Za aké ceny sa predávajú vaše kradnuté autodiely?

Zlodejov poháňa ekonomická hodnota, jednoduchá demontáž a vysoký dopyt na čiernom trhu. Pozreli sme sa na to, aké sú najčastejšie predajné ceny týchto súčiastok:

  • Katalyzátory: Vďaka drahým kovom (platina, paládium) sa predávajú za 300 až 850 eur
  • Svetlomety a LED/Laser: Tu je rozdiel dosť veľký, ceny siahajú od 500 eur až po neuveriteľných 2 500 eur za kus
  • Disky z ľahkých zliatin: Pre zlodejov sú ľahko demontovateľné a vysoko žiadané a ich cena sa pohybuje od 450 do 1 500 eur za sadu
  • Kamery a senzory (ADAS): Diely, ktoré robia auto „inteligentným“, sú cenené na 179 až 920 eur
  • Nárazníky: Hoci sú lacnejšie, predávajú sa neustále za 45 až 800 eur

Chemická a technologická korisť

Katalyzátory sú klasickým príkladom „chemickej koristi“. Obsahujú drahé kovy, ktoré majú vysokú hodnotu pri priemyselnej recyklácii, a pri tej sa nekladie príliš veľa otázok. Demontáž a predaj do centier, ktoré ich premieňajú na suroviny, prináša rýchly a značný zisk. Preto sú jedným z najžiadanejších cieľov.

Nová generácia zlodejov áut už nechce kradnúť celé vozidlá. Zameriavajú sa na kradnuté autodiely s vysokou hodnotou. Aké sú ich reálne ceny?

Svetlomety a svetelné zostavy sú zasa technologická korisť. Sú extrémne drahé, ak sa kupujú nové (často stoja tisíce eur), a sú veľmi žiadané medzi autoservismi a klientmi, ktorí nechcú dlho čakať na originálne náhradné diely. Moderný svetlomet obsahuje šošovky, elektronické moduly a senzory, vďaka čomu je na trhu s použitými dielmi vysoko ziskový. Hliníkové disky a kvalitné pneumatiky sa zas ľahko demontujú a predávajú priamo a okamžite. Podobne sú na tom aj kamery a senzory, vďaka ktorým vie auto predvídať. Ich výmena je drahá, a preto ich nelegálny trh vyhľadáva ako lacnejšiu alternatívu.

Panda verzus Range Rover

Krádeže sú organizované a extrémne rýchle – kradnuté autodiely môžu zmiznúť z akéhokoľvek auta za 50 až 90 sekúnd! Najčastejšími obeťami podľa talianskeho prieskumu sú Fiat Panda a Fiat 500, pretože ich je obrovské množstvo a dopyt po ich kradnutých autodieloch je preto konštantne vysoký. Zároveň sú však terčom útokov aj modely vyššej triedy, ako sú Toyota, Lexus alebo Range Rover, a to práve kvôli ich kvalite. A ich náhradné diely sú drahšie, čo ich robí pre predajcov na čiernom trhu cennejšími. Ukradnuté súčiastky často končia na nelegálnych zahraničných trhoch, ako je Severná Afrika, Spojené arabské emiráty a Južná Afrika.





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!