Nový radar udelil 4400 pokút za 20 dní. Nastáva totalitný bič na vodičov?

Prišiel nový radar, ktorý nepočíta rýchlosť. Je neviditeľný, využíva AI a udelí vám pokutu 135 eur. Za čo?

Teraz prišla na rad sofistikovanejšia a desivejšia forma kontroly. Nový radar je najnovšou hrôzou pre vodičov, ktorí nedodržiavajú pravidlá. Ten sa totiž vôbec nezameriava na rýchlosť, prepadnuté poistenie či technický stav. Namiesto toho počíta, koľko ľudí cestuje v aute.

Ide o zavádzanie modelu HOV (High-Occupancy Vehicle), v ktorom je rýchly ľavý jazdný pruh na diaľniciach a hlavných bulvároch vyhradený len pre autá s dvoma alebo viacerými cestujúcimi. Cieľ tohto opatrenia je ušľachtilý, a to obmedziť používanie jedného auta jednou osobou (štatistiky hovoria o 72 % až 90 % áut v mestách), a tým znížiť dopravné zápchy a znečistenie. Nový radar je technologický bič, ktorý má toto správanie vynútiť. Problémom však je, že posúva hranice kontroly súkromia na nepoznanú úroveň.

Totalita na parížskom okruhu

Najznámejšie a najkrutejšie uplatnenie tohto systému je zatiaľ v Paríži, na legendárnom Periferique, okruhu francúzskej metropoly. Tu bol pred niekoľkými rokmi zavedený prísny rýchlostný limit 50 km/h. Teraz je aj ľavý jazdný pruh vyhradený len pre autá s viac ako dvoma osobami. Pokuta za jazdu osamote v tomto pruhu vo francúzskom hlavnom meste je 135 eur. Podobná schéma funguje už aj v Lyone, Rennes a Štrasburgu, čo potvrdzuje, že nový radar je súčasťou rozsiahlej európskej stratégie.

Pre mnohých ľudí, ktorí sa ponáhľajú do práce, je až príliš lákavé porušiť zákaz a použiť rýchly, prázdny ľavý pruh, aj keď sú v aute sami. Francúzske úrady však reagujú najnovším, totalitne pôsobiacim technologickým prírastkom do policajného arzenálu. „Čiernymi radarmi“ od spoločností Fareco a Pryntec. Strach z týchto kamier spôsobuje najmä ich konštrukcia. Kým v civilizovanej Európe sú rýchlostné kamery často jasnožlté, aby boli viditeľné a preventívne pomáhali znižovať rýchlosť, tieto nové radary sú postavené s jediným cieľom – byť neviditeľné.

Rouler seul sur les voies de covoiturage pourra vous coûter 135 euros dans la métropole de Lyon

Sú namontované nízko, v oblasti medzi dvoma jazdnými pruhmi, a zvyčajne sú čierne alebo tmavošedé, aby sa vizuálne stratili v asfalte a zvodidlách. Vodič si tak ani nevšimne, že bol odmeraný a odfotený. Na rozdiel od klasickej kontroly rýchlosti, kde je preventívny efekt želaný, tu je cieľom čo najvyššia miera odhalenia, a tým aj príjem z pokút. Čo je však ešte dôležitejšie, nový radar kombinuje hneď niekoľko špičkových technológií, ktoré premenia kabínu vášho auta na terč sledovania a eliminujú akúkoľvek snahu oklamať systém.

Termovízia a AI: Nový radar s telesnou teplotou

Po prvých inštaláciách sa, samozrejme, mnohí „špekulanti“ pokúšali systém oklamať umiestnením plastových figurín, veľkých bábik alebo plyšových zvierat na sedadlo spolujazdca. Tvorcovia nového radaru však tvrdia, že ich technológiu nemožno oklamať:

  1. Infračervené kamery a termálne senzory: Nový radar od spoločnosti Fareco používa infračervenú kameru, ktorá sníma telesnú teplotu, zatiaľ čo radar od spoločnosti Pryntec má tepelný senzor. Systém teda dokáže rozlíšiť chladnú plastovú figurínu od živej, teplokrvnej osoby! Ide o priamy a bezprecedentný zásah do súkromia – na meranie vašej teploty v aute.
  2. Umelá inteligencia a tónované sklá: Nový radar navyše využíva umelú inteligenciu (AI) na analýzu obrázkov z interiéru auta. AI je trénovaná na rozpoznávanie ľudských postáv, a to aj s tónovanými oknami, alebo v zlom svetle. Dokáže detekovať autá idúce rýchlosťou až 130 kilometrov za hodinu, pričom s takou presnosťou analyzuje interiér.
Článok končí na nasledujúcej strane
Strana 1 / 2





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!