Nezabudnite: Od zajtra takéto parkovanie nebude možné

Od 1. marca 2022 už parkovanie na chodníku nebude dovolené ani autám do 3,5 tony.
Vydané  Text: 

### Zákaz zastavenia a státia na chodníku Najprv sme sa domnievali, že je to len chyba, napokon sa ukázalo, že niektorí zákonodarcovia ani nevedeli, za čo vlastne hlasovali. „*Myslím si, že o tom nevedel nikto v pléne, čo vlastne prijímame*,“ povedal Ondrej Dostál (SaS, [zdroj](https://spravy.rtvs.sk/2022/02/zakon-o-zakaze-parkovania-na-chodnikoch-ktory-prijali-omylom-zacne-platit-1-marca/)). Keď to zistili, chceli rýchlo dojednať nápravu, čo sa im však nepodarilo. Tak od 1. marca 2022 nadobúda účinnosť novela Zákona o cestnej premávke č. 8/2009, ktorá sa týka aj parkovania na chodníkoch. Od marca nebude možné zastaviť a/alebo stáť na chodníku ani automobilom do celkovej hmotnosti 3,5 tony. Až doteraz to povolené bolo s podmienkou, že na chodníku musí zostať voľná šírka pre chodcov aspoň 1,5 metra. V mnohých obciach a mestách tvorí parkovanie na chodníkoch podstatnú časť celkového množstva parkovacích miest. Výnimkou nie je ani Bratislava, kde už [mestskí policajti medzičasom potvrdili dohady](https://www.bratislavskenoviny.sk/policia/70467-nestihlo-sa-to-od-1-marca-je-za-za-parkovanie-na-chodniku-pokuta-odklad-zakazu-este-nebude-platit), či budú skutočne rozdávať pokuty. Podľa denníka Bratislavské noviny tak budú robiť práve dňom nadobudnutia účinnosti novely, a to vo výške do 50 eur v rámci blokového konania (teda na mieste) alebo 78 eur v správnom konaní, kde sa využije inštitút objektívnej zodpovednosti. **Aj polícia však prejaví určitú ústretovosť**. „*Avšak, prioritne budeme riešiť priestupky, ktoré ohrozujú alebo obmedzujú slušnú majoritu obyvateliek a obyvateľov Bratislavy, ako je napríklad jazda po chodníku alebo parkovanie na chodníku, pri ktorom neponechá šofér dostatočný priestor pre prechod ľudí napríklad s kočíkom, na vozíku a podobne, parkovanie na verejnej zeleni, blokovanie výjazdu z parkoviska či z parkovacieho boxu*,“ povedal pre Bratislavské noviny vedúci oddelenia komunikácie Mestskej polície Bratislava Peter Borko. Podobný prístup očakávame aj v ďalších mestách a obciach, avšak motoristi, ktorí dostanú za parkovanie na chodníku pokutu, sa nebudú mať prečo sťažovať. Neznalosť zákona neospravedlňuje a je povinnosťou polície takéto priestupky riešiť. **Pripomíname, že tam, kde parkovanie vozidiel na chodníku dovoľuje dopravná značka, bude zastavenie aj státie dovolené naďalej**. ### Kedy bude odklad? Motoristi, ktorí sledujú dianie okolo parkovania na chodníkoch, už vedia, že zákonodarcovia **pripravujú ďalšiu úpravu zákona**, ktorou posunú účinnosť predmetného bodu na neskôr. Má ísť pritom až o rok 2024, aby sa mestá a obce stihli na túto zásadnú zmenu v parkovacej politike pripraviť. O tejto ďalšej novelizácii zákona sa začne hlasovať najskôr na schôdzi, ktorá prebehne 15. marca 2022 a účinnosť tak nadobudne najskôr v apríli tohto roka. To bude znamenať, že od apríla by mohlo byť dovolené parkovať na chodníkoch opäť, ale len do vopred známeho termínu. Týmto apelujeme na motoristov, aby nezabúdali na svoju novú povinnosť. ### Novela Zákona o cestnej premávke sa týka aj cyklistov Novela zákona prvýkrát zavádza povinnú minimálnu vzdialenosť od cyklistov, chodcov či vodičov malých motocyklov. V meste do rýchlosti 50 km/h to má byť najmenej jeden meter, inak 1,5 metra. Okrem toho cyklistom pribudla nová výhoda, a to jazdiť v dvojrade, ak je cyklistov aspoň šesť. Ďalším podrobnostiam súvisiacim s novelou Zákona o cestnej premávke sme sa venovali v samostatnom príspevku:

Pozor na zmenu: Cyklisti môžu jazdiť už aj vedľa seba, novela zákona prináša viac dôležitých noviniek

Motoristi si už za pár dní musia dávať pozor aj na minimálny odstup od cyklistov a vodičov malých motocyklov. Vzdialenosť sa pritom líši od rýchlosti.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.