Pozor na zmenu: Cyklisti môžu jazdiť už aj vedľa seba, novela zákona prináša viac dôležitých noviniek

Motoristi si už za pár dní musia dávať pozor aj na minimálny odstup od cyklistov a vodičov malých motocyklov. Vzdialenosť sa pritom líši od rýchlosti.
Vydané  Text: 
Už 1. marca 2022 nadobúda účinnosť úpravy Zákona č. 8/2009 o cestnej premávke, ktorá sa týka motoristov aj cyklistov. ### Parkovanie na chodníkoch zrejme bude dovolené ďalej Mediálne najčastejšie pokrývaným bodom novely je **zákaz parkovania na chodníkoch** už aj pre vozidlá do 3,5 tony. Najnovšie správy z Národnej rady však avizujú, že zákaz zastavenia a státia vozidiel do 3,5 tony na chodníkoch síce do platnosti vstúpi, ale podstatne neskôr – až 31. marca 2024. Vyplýva to z návrhu zákona o cestnej premávke, ktorý minulý štvrtok posunulo do druhého čítania plénum Národnej rady. Dôvod tejto úpravy už schválenej novely na poslednú chvíľu je ten, že **mestá a obce by sa za takto krátky čas nestihli pripraviť na rozsiahle zmeny**, ktoré by so zákazom parkovania na chodníkoch súviseli. V niektorých mestách by malo ísť až o tretinu všetkých miest pre státie vozidiel. Iné úpravy ale majú ostať v platnosti od pôvodného termínu, teda už od marca tohto roka. Ide o zmeny, ktoré súvisia s cyklistami.

Cyklisti a červená na semafore: Kedy pre nich platí a kedy nie?

A môže cyklista striedať cesty a chodníky podľa toho, ako mu to práve vyhovuje? Odpovedáme na časté otázky.

### Väčšia bezpečnosť cyklistov, chodcov i vodičov malých motocyklov Od 1. marca 2022 vstupuje do platnosti novela Zákona o cestnej premávke, ktorá vôbec prvýkrát **definuje vzdialenosť áut od chodcov, cyklistov a motorkárov**. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej jeden meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 km/h a 1,5 metra v ostatných prípadoch, uvádza § 15 ods. 3 Zákona o cestnej premávke. Pre ostatné motocykle však platí iba „dostatočný bočný odstup“, čoho benevolentné znenie dáva priestor špekuláciám. Metrovú vzdialenosť v dynamickej premávke nemožno považovať za dostatočnú, preto ju zákon uvádza ako najmenšiu. V praxi by si mali vodiči vozidiel osvojiť pravidlo odstupu aspoň 1,5 metra, pretože cyklista či používateľ kolobežky môže kedykoľvek vybočiť z priebežného smeru kvôli kanálom, výmoľom alebo kameňom.
Ilustračná fotografia: Na Slovensku už dospelí cyklisti nemajú povinnosť nosiť prilby a ak sú organizovaní v útvare aspoň šiesti, od 1.3.2022 môžu po ceste jazdiť aj dvaja vedľa seba. Na cestičke pre cyklistov, v obytnej zóne či na poľných cestách tak ale mohli jazdiť aj doteraz.
### Dvaja cyklisti vedľa seba sú od marca v poriadku, ale nie vždy Ďalšími novinkami sú **dovolenie jazdy bicyklom po chodníku aj pre osoby, ktoré sprevádzajú dieťa mladšie ako 10 rokov**, a tiež to, že **v skupine najmenej šiestich cyklistov môžu jazdiť dvaja cyklisti vedľa seba**. Doteraz mohli cyklisti jazdiť vedľa seba len na cestičke pre cyklistov, na lesnej či poľnej ceste a[ v obytnej zóne](https://www.autoviny.sk/obsah/znacka/obytna-zona). Toto je naozaj **dôležitá zmena**, na ktorú by mali vodiči motorových vozidiel pamätať vždy, keď budú chcieť vynadať cyklistom za to, že nejazdia za sebou. Po novom totiž môžu jazdiť vedľa seba, ale **len v prípade, že ide o skupinu aspoň šiestich cyklistov**. Takto organizovaný útvar cyklistov na ceste zaberá pôdorys ako väčšie nákladné vozidlo. Je potrebné uvedomiť si, že v takomto prípade je jazda vedľa seba bezpečnejšia, keďže zástup cyklistov núti vodiča pri prechádzaní vychádzať čiastočne do protismeru na dlhší čas. Naďalej pritom platí druhý odsek § 55, že na ceste cyklisti smú jazdiť len jednotlivo za sebou, ak ich nie je aspoň šesť. Okrem toho **pribudol celkovým nový paragraf 59a o osobitných ustanoveniach na bicyklovej ceste**. Po novom platí, že po bicyklovej ceste sa jazdí rýchlosťou najviac 30 km/h, motorové vozidlá majú na takúto cestu vjazd zakázaný a ak výnimku majú, musia dávať všetkým cyklistom prednosť.

Na takýchto križovatkách prednosť sprava neplatí, aj keď nemajú značky regulujúce prednosť v jazde

Dopravná poradňa: Ak je jedna z ciest vedúcich do križovatky vyústením obytnej zóny, pravidlo pravej ruky neplatí. Predmetom sporu pritom môže byť skutočný tvar križovatky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »