Na takýchto križovatkách prednosť sprava neplatí, aj keď nemajú značky regulujúce prednosť v jazde

Dopravná poradňa: Ak je jedna z ciest vedúcich do križovatky vyústením obytnej zóny, pravidlo pravej ruky neplatí. Predmetom sporu pritom môže byť skutočný tvar križovatky.
Vydané  Text: 
Predstavte si nasledovnú dopravnú situáciu: * Prechádzate cez križovatku dvoch ciest v tvare písmena T. * Prednosť v jazde nie je regulovaná ani dopravným značením *Hlavná cesta*, ani *Daj prednosť v jazde!*, ani *Križovatka* so štylizovaným písmenom X. * Na takejto križovatke by malo platiť tzv. pravidlo pravej ruky, teda prednosť vozidla idúceho sprava. * Ak je jedna z ciest vyústením z obytnej zóny, na vodiča idúceho z obytnej zóny sa toto pravidlo nevzťahuje. * Lenže čo ak je hranica obytnej zóny ešte niekoľko metrov pred križovatkou? ### Dopravné značky sú nadradené pravidlu pravej ruky Zvislé a vodorovné dopravné značky motoristom uľahčujú prevádzku vozidiel, pretože väčšina z nich upravuje prednosť v jazde alebo informuje o najvyššej dovolenej rýchlosti. Mnohé cesty a križovatky však dopravnými značkami upravujúcimi prednosť v jazde vybavené nie sú, vtedy sa motorista musí riadiť tým, čo sa naučil ešte počas kurzu v autoškole. V praxi by sa nemal vyskytovať ani jeden motorista bez znalosti toho, čo znamená prednosť sprava, respektíve pravidlo pravej ruky – teda to, že na križovatke bez regulácie má prednosť práve to vozidlo, ktoré prichádza z mojej pravej strany. Tí, čo prichádzajú zľava zasa musia dať prednosť mne. Pravidlo pravej ruky ale neplatí na každom mieste križovania ciest. Ak je jedna z križujúcich sa ciest výjazdom z/do obytnej zóny či pešej zóny, **prednosť sprava tu neplatí**. Podľa § 21 ods. 1 Zákona o cestnej premávke č. 8/2009 Z.z. platí nasledovné: * ***Pri vchádzaní na cestu** z pozemku ležiaceho vedľa cesty, areálu s obmedzeným prístupom, oploteného objektu, garáže, parkoviska, obratiska električiek a podobných miest, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, **z obytnej zóny** alebo z pešej zóny **vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste***. Zhrnuté: **ten, kto vychádza z obytnej zóny, musí dať prednosť v jazde vozidlám, ktoré už sú na ceste**, teda neuplatňuje sa prednosť sprava. Motorista by sa mohol celkom logicky dopytovať, že či v rámci obytnej zóny pravidlo pravej ruky platí. Odpoveď je áno, platí, čo upresňuje § 20 Zákona o cestnej premávke.
Zvislá dopravná značka označujúca začiatok obytnej zóny. V obytnej zóne sa podľa § 59 ods. 3 Zákona o cestnej premávke jazdí rýchlosť max. 20 km/h a smie sa na nej parkovať iba na miestach, ktoré sú na to vyhradené.
### Sporné miesto dáva priestor rôznym interpretáciám **Niekedy ale riešenie dopravných hádaniek ešte komplikovanejšie**, čo budeme ilustrovať na fotografii nižšie. **Čo ak je hranica obytnej zóny ešte niekoľko metrov pred križovatkou?** Takže motorista fyzicky prechádza aj desať metrov po ceste, ktorá už nie je súčasťou obytnej zóny?
Podľa Zákona o cestnej premávke ten, kto vychádza z obytnej zóny, musí dať prednosť vozidlám idúcim po ceste.
V tomto prípade vodič vozidle idúcom z obytnej zóny už vo chvíli prejazdu cez **stavebný spomaľovací prah** (ďalej *spomaľovač*) nie je v obytnej zóne, pretože dopravná značka s jej ukončením bola pred pred spomaľovačom. Tento vodič prechádza po ceste mimo obytnej zóny niekoľko metrov, než sa ocitne na hranici križovatky. Z jeho pohľadu tak cesta vedie priamo na križovatku bez úpravy predností v jazde, takže sa domnieva, že tu platí pravidlo pravej ruky a má pred vozidlom idúcim zľava prednosť. **V prípade dopravnej nehody alebo škodovej udalosti sa bude hľadať jej vinník** a interpretácia bude s najväčšou pravdepodobnosťou tá, že jediný účel tejto cesty predsa je výjazd a vjazd z/do obytnej zóny bez ohľadu na počet metrov, ktoré po značke motorista prešiel. Vodič idúci z obytnej zóny považovaný za toho, kto mal dať prednosť vozidlám idúcim po ceste. Otázkou ale je, aká **vzdialenosť za značkou ukončujúcou obytnú zónu by už bola dostatočná**, **aby malo začať platiť pravidlo pravej ruky?** Päť, desať, 20 alebo 50 metrov? „Križovatky“ podobné tejto považujeme za problémové, pretože správnosť použitia pravidla pravej ruky môže byť závislá na interpretácii dôraznejšieho účastníka dopravnej nehody a v konečnom dôsledku môže byť za vinníka označený nesprávny motorista.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox.