Nová Toyota Aygo X: Prečo by ste si mali kúpiť práve takéto auto, ak žijete v meste?

Nové Aygo X je v podstate Yaris Cross v ešte kompaktnejšom a lacnejšom vyhotovení.
Vydané  Text: 
Toyota Aygo X je novinka na trhu s malými crossovermi, automobilka model oficiálne predstavila iba minulý týždeň a zdá sa, že reakcie verejnosti sú napokon prekvapivo pozítíivne. Je na to hneď niekoľko dôvodov. V prvom rade nová Toyota Aygo X spája jedného celku vlastnosti, ktoré vedia oceniť najmä **mladí ľudia s naozaj aktívnym životným štýlom**. Každý nechce veľké SUV, s ktorým môže byť parkovanie v meste problematické, pritom ľudia nechcú ani hatchbacky veľkosti „supermini“. Aygo X má byť rozumným a vizuálne pútavým kompromisom, ktorý za nízku cenu ponúkne kompaktné rozmery, karosárske vyhotovenie v štýle crossover, hodnotný interiér, bohaté technologické zázemie a hlavne klasický pohon s benzínovým motorom. Aké sú teda dôvody, pre ktoré môžeme Aygo X považovať za skutočne zaujímavý model hodný pozornosti, ak uvažujete nad kúpou nového auta?

Máme slovenský cenník Toyoty Yaris Cross! Ponúkne aj 4×4!

Najmenší crossover značky Toyota by mohol zaujať náročnejšieho zákazníka, ponúkne aj pohon AWD-i.

### Proporcie, krátke previsy a obratnosť V prvom rade sú to jeho proporcie (nielen rozmery). Aygo X stojí na platforme GA-B, čo jeden z variantov architektúry TNGA, ktorá sa po prvýkrát predstavila v podobe nového modelu Yaris – držiteľa aktuálneho ocenenia Auto roka 2021 v Európe – a nedávno aj Yarisu Cross. Od modelu Yaris Cross je Aygo X ešte kompaktnejší, avšak nie natoľko, aby sa stal nepraktickým. Vpredu je tradične náprava typu MacPherson, vzadu torzná priečka. S dĺžkou 3 700 mm prerástlo predchodcu o 235 mm, hoci rázvor sa zväčšil len o 90 mm (2 430 mm). V porovnaní s Toyotou Yaris je predný previs o 72 mm kratší, kolesá môžu mať priemer až 17 a 18 palcov (!). Má aj mimoriadne malý polomer otáčania len 4,7 m. Úplné pretočenie kolies vyžaduje 2,88 otočky volantom. Toyota vo svojej tlačovej správe pripomína, že napriek kompaktným rozmerom má Aygo X stabilný postoj a dobre zvláda aj jazdu diaľnicou. Nepochybujeme, že crossover zvládne aj diaľničnú prevádzku, avšak s 5-stupňovým manuálom, resp. prevodovkou S-CVT, kompaktným pôdorysom a torznou priečkou vzadu bude jeho hlavným teritóriom mesto – aj **podľa Toyoty bolo toto auto navrhnuté špeciálne do mesta**.
### Ľahšie parkovanie aj na vysokých obrubníkoch Väčšie disky kolies a pneumatiky, ktoré sú jednou z výhod podvozkovej architektúry TNGA, dávajú malému Aygu X možnosť lepšie si poradiť s výjazdom na obrubníky, čo je pri parkovaní v meste dôležitá dispozícia. Na Slovensku totiž môžete parkovať na chodníkoch, ktoré susedia s vozovkou pre motorové vozidlá, ak na chodníku ostane voľná šírka pre chodcov aspoň 1,5 metra. S pomerne úzkym Aygom X by to teda nemal byť problém zachovať. Výhodou je tiež pomerne vysoký podvozok, **svetlá výška kompaktného crossoveru so zvýšenou karosériou** narástla oproti predchádzajúcej generácii o 11 mm. Aj ten centimeter navyše vie byť skutočne nápomocný. ### Na svoje rozmery veľký kufor Vnútorné priestorové pomery sú skôr skromnejšie, ale v porovnaní s modelom Aygo sa šírka zväčšila o 125 mm na 1 740 mm. Medzeru medzi prednými sedadlami tak bolo možné zväčšiť o 20 mm, čím sa rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien zväčšil až o 45 mm.
Priestor pre batožinu má podľa slov výrobcu hodnoty, ktoré dostávajú Aygo X na líderskú pozíciu v segmente. Dĺžka batožinového priestoru narástla v porovnaní s konvenčným Aygom až o 125 mm a vďaka premyslenému riešeniu priestoru za zadnými sedadlami sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou podarilo zväčšiť objem o viac ako 60 litrov. Vo výsledku tak Aygo X ponúka **batožinový priestor s kapacitou až 231 litrov**, ktorá sa dá rozšíriť na nákladný priestor (**829 litrov**) sklopením zadných sedadiel.
Samozrejme, že s celkovou dĺžkou 3,7 metra nebude možné prevážať veľmi dlhé predmety, aj s tými dvojmetrovými to už pôjde ťažšie, ale kto sa práve nesťahuje alebo neprerába interiér bytu, tomu by mohlo Aygo X celkom vyhovovať.
### Aj s automatickou prevodovkou S-CVT Automobily veľkosti Ayga sa stále predávajú prevažne s manuálnymi prevodovkami, Aygo X však kúpite aj s prevodovkou S-CVT, ktorá funguje ako automatická prevodovka. Z technologického hľadiska ide o variátor, teda bezstupňovú prevodovku, avšak v porovnaní s riešeniami iných výrobcov má mať technológia v Toyote „*v danej triede najlepšiu prvotnú odozvu, intuitívne radenie a lineárny charakter pri zachovaní dobrého pomeru výkonu a spotreby paliva*.“ Z pohľadu zákazníka je táto prevodovka výhrou, pretože ho odbremeňuje od potreby manuálneho radenia, o všetko sa stará „automat“. V ponuke predajcov však bude Aygo X aj s klasickým 5-stupňovým manuálom, s ktorým má dokonca o niečo lepšiu spotrebu ako s prevodovkou S-CVT (4,7 vs. 4,9 l/100 km)
### Jeden univerzálny motor Toyotu Aygo X kúpite výhradne s jedným motorom. Ide o **benzínový radový trojvalec 1KR-FE** s objemom valcov 998 cm3, teda takmer jeden liter. Má maximálny výkon 53 kW (72 koní) pri 6 000 otáčkach za minútu a dosahuje veľmi slušný krútiaci moment do 93 Nm. Ten sa dostavuje pri 4 000 ot./min. Tieto údaje možno neznejú výnimočne, ale je potrebné uvedomiť si, že **benzínový motor s takmer stovkou newtonmentrov** poháňa auto s pohotovostnou hmotnosťou iba 940 kilogramov.
### Toyota Aygo X: technické údaje, cena a dostupnosť Úplne nové Aygo X bude v predaji **od prvej polovice roku 2022**. Automobilka zatiaľ neupresňuje ceny, tie môžeme iba predpokladať na základe aktuálnych cenníkov modelov Yaris a Yaris Cross. Model Aygo už v slovenskej ponuke automobilky nie je. Yaris začína na cene 12 490 eur, Yaris Cross na sume 16 990 eur. **Predpokladáme, že cena novej Toyoty Aygo X sa pohybovať na úrovni východiskového Yarisu**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



Dopravná poradňa

Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.