Nová Toyota Aygo X: Prečo by ste si mali kúpiť práve takéto auto, ak žijete v meste?

Nové Aygo X je v podstate Yaris Cross v ešte kompaktnejšom a lacnejšom vyhotovení.
Vydané  Text: 
Toyota Aygo X je novinka na trhu s malými crossovermi, automobilka model oficiálne predstavila iba minulý týždeň a zdá sa, že reakcie verejnosti sú napokon prekvapivo pozítíivne. Je na to hneď niekoľko dôvodov. V prvom rade nová Toyota Aygo X spája jedného celku vlastnosti, ktoré vedia oceniť najmä **mladí ľudia s naozaj aktívnym životným štýlom**. Každý nechce veľké SUV, s ktorým môže byť parkovanie v meste problematické, pritom ľudia nechcú ani hatchbacky veľkosti „supermini“. Aygo X má byť rozumným a vizuálne pútavým kompromisom, ktorý za nízku cenu ponúkne kompaktné rozmery, karosárske vyhotovenie v štýle crossover, hodnotný interiér, bohaté technologické zázemie a hlavne klasický pohon s benzínovým motorom. Aké sú teda dôvody, pre ktoré môžeme Aygo X považovať za skutočne zaujímavý model hodný pozornosti, ak uvažujete nad kúpou nového auta?

Máme slovenský cenník Toyoty Yaris Cross! Ponúkne aj 4×4!

Najmenší crossover značky Toyota by mohol zaujať náročnejšieho zákazníka, ponúkne aj pohon AWD-i.

### Proporcie, krátke previsy a obratnosť V prvom rade sú to jeho proporcie (nielen rozmery). Aygo X stojí na platforme GA-B, čo jeden z variantov architektúry TNGA, ktorá sa po prvýkrát predstavila v podobe nového modelu Yaris – držiteľa aktuálneho ocenenia Auto roka 2021 v Európe – a nedávno aj Yarisu Cross. Od modelu Yaris Cross je Aygo X ešte kompaktnejší, avšak nie natoľko, aby sa stal nepraktickým. Vpredu je tradične náprava typu MacPherson, vzadu torzná priečka. S dĺžkou 3 700 mm prerástlo predchodcu o 235 mm, hoci rázvor sa zväčšil len o 90 mm (2 430 mm). V porovnaní s Toyotou Yaris je predný previs o 72 mm kratší, kolesá môžu mať priemer až 17 a 18 palcov (!). Má aj mimoriadne malý polomer otáčania len 4,7 m. Úplné pretočenie kolies vyžaduje 2,88 otočky volantom. Toyota vo svojej tlačovej správe pripomína, že napriek kompaktným rozmerom má Aygo X stabilný postoj a dobre zvláda aj jazdu diaľnicou. Nepochybujeme, že crossover zvládne aj diaľničnú prevádzku, avšak s 5-stupňovým manuálom, resp. prevodovkou S-CVT, kompaktným pôdorysom a torznou priečkou vzadu bude jeho hlavným teritóriom mesto – aj **podľa Toyoty bolo toto auto navrhnuté špeciálne do mesta**.
### Ľahšie parkovanie aj na vysokých obrubníkoch Väčšie disky kolies a pneumatiky, ktoré sú jednou z výhod podvozkovej architektúry TNGA, dávajú malému Aygu X možnosť lepšie si poradiť s výjazdom na obrubníky, čo je pri parkovaní v meste dôležitá dispozícia. Na Slovensku totiž môžete parkovať na chodníkoch, ktoré susedia s vozovkou pre motorové vozidlá, ak na chodníku ostane voľná šírka pre chodcov aspoň 1,5 metra. S pomerne úzkym Aygom X by to teda nemal byť problém zachovať. Výhodou je tiež pomerne vysoký podvozok, **svetlá výška kompaktného crossoveru so zvýšenou karosériou** narástla oproti predchádzajúcej generácii o 11 mm. Aj ten centimeter navyše vie byť skutočne nápomocný. ### Na svoje rozmery veľký kufor Vnútorné priestorové pomery sú skôr skromnejšie, ale v porovnaní s modelom Aygo sa šírka zväčšila o 125 mm na 1 740 mm. Medzeru medzi prednými sedadlami tak bolo možné zväčšiť o 20 mm, čím sa rozstup medzi pasažiermi v oblasti ramien zväčšil až o 45 mm.
Priestor pre batožinu má podľa slov výrobcu hodnoty, ktoré dostávajú Aygo X na líderskú pozíciu v segmente. Dĺžka batožinového priestoru narástla v porovnaní s konvenčným Aygom až o 125 mm a vďaka premyslenému riešeniu priestoru za zadnými sedadlami sa v porovnaní s predchádzajúcou generáciou podarilo zväčšiť objem o viac ako 60 litrov. Vo výsledku tak Aygo X ponúka **batožinový priestor s kapacitou až 231 litrov**, ktorá sa dá rozšíriť na nákladný priestor (**829 litrov**) sklopením zadných sedadiel.
Samozrejme, že s celkovou dĺžkou 3,7 metra nebude možné prevážať veľmi dlhé predmety, aj s tými dvojmetrovými to už pôjde ťažšie, ale kto sa práve nesťahuje alebo neprerába interiér bytu, tomu by mohlo Aygo X celkom vyhovovať.
### Aj s automatickou prevodovkou S-CVT Automobily veľkosti Ayga sa stále predávajú prevažne s manuálnymi prevodovkami, Aygo X však kúpite aj s prevodovkou S-CVT, ktorá funguje ako automatická prevodovka. Z technologického hľadiska ide o variátor, teda bezstupňovú prevodovku, avšak v porovnaní s riešeniami iných výrobcov má mať technológia v Toyote „*v danej triede najlepšiu prvotnú odozvu, intuitívne radenie a lineárny charakter pri zachovaní dobrého pomeru výkonu a spotreby paliva*.“ Z pohľadu zákazníka je táto prevodovka výhrou, pretože ho odbremeňuje od potreby manuálneho radenia, o všetko sa stará „automat“. V ponuke predajcov však bude Aygo X aj s klasickým 5-stupňovým manuálom, s ktorým má dokonca o niečo lepšiu spotrebu ako s prevodovkou S-CVT (4,7 vs. 4,9 l/100 km)
### Jeden univerzálny motor Toyotu Aygo X kúpite výhradne s jedným motorom. Ide o **benzínový radový trojvalec 1KR-FE** s objemom valcov 998 cm3, teda takmer jeden liter. Má maximálny výkon 53 kW (72 koní) pri 6 000 otáčkach za minútu a dosahuje veľmi slušný krútiaci moment do 93 Nm. Ten sa dostavuje pri 4 000 ot./min. Tieto údaje možno neznejú výnimočne, ale je potrebné uvedomiť si, že **benzínový motor s takmer stovkou newtonmentrov** poháňa auto s pohotovostnou hmotnosťou iba 940 kilogramov.
### Toyota Aygo X: technické údaje, cena a dostupnosť Úplne nové Aygo X bude v predaji **od prvej polovice roku 2022**. Automobilka zatiaľ neupresňuje ceny, tie môžeme iba predpokladať na základe aktuálnych cenníkov modelov Yaris a Yaris Cross. Model Aygo už v slovenskej ponuke automobilky nie je. Yaris začína na cene 12 490 eur, Yaris Cross na sume 16 990 eur. **Predpokladáme, že cena novej Toyoty Aygo X sa pohybovať na úrovni východiskového Yarisu**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD

Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport

  • Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.

     Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport. Foto: Juraj Hrivnák
  • Výpadok Slovensko.sk

    Portál Slovensko.sk má problém, elektronicky so štátom cez Chrome a Edge nevybavíte nič. Návod, ako to obísť

  • Kto chcel využiť týždeň so sviatkom na to, aby si vybavil záležitosti, ktoré od neho vyžaduje štát, má smolu. Portál Slovensko.sk naďalej trápia výpadky pre najčastejšie používané prehliadače internetu.

     Riešenie spočíva v nainštalovaní alternatívnych prehliadačov Opera alebo Firefox. 
  • Slovensko

    Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.