Za posledný rok vzrástol počet starších vodičov so záujmom o kúpu ojazdeného auta. Hlavnou príčinou tohto trendu je fakt, že mnoho starších ľudí sa bojí pre pandémiu cestovať hromadnou dopravou. Často sa tak, aj napriek chýbajúcim vodičským skúsenostiam z posledných rokov, rozhodujú znova zasadnúť za volant. Dopyt po autách vzrástol vo vekovej kategórii nad 55 rokov na Slovensku predovšetkým u žien, a to medziročne o viac ako 17 %. Za novšie vozidlo sú slovenskí seniori tento rok ochotní minúť o 11 % viac ako vlani.
Incidenty v MHD
Aktualizácia 19.10.2021: Má sa za to, že za to môže aj nedostatočná úroveň mestskej hromadnej dopravy MHD. V priebehu uplynulého roka do médií preniklo hneď niekoľko incidentov, ktoré otriasajú dôverou ľudí v MHD, údajne sa preto radšej rozhodujú radšej o kúpe jazdeného automobilu. To im má priniesť vyššiu bezpečnosť a komfort, aj keď za cenu vyšších finančných nákladov.
Hneď začiatkom roka v januári denník Bratislavské noviny informoval o bitke, ktorá sa strhla priamo v autobuse linky číslo 93 v Bratislave.
V marci tohto roka boli cestujúci čakajúci na zastávke mestskej hromadnej dopravy v Bratislave svedkami incidentu, ako polícia využíva donucovacie prostriedky proti staršiemu mužovi, ktorý obťažoval ľudí na zastávke fajčením a odmietaním nosiť prekrytie horných dýchacích ciest. Ukázalo sa, že ide o vodiča MHD.
V júli ste sa mohli dočítať o tom, ako v Bratislave slovne napadla skupina cestujúcich vodiča trolejbusu MHD po tom, čo odmietla mať vo vozidle prekryté ústa a nos rúškom. Stalo sa to na linke 203, uvádza denník Pravda.sk.
Popularitu medzi antirúškarmi si získalo aj video od istej ženy, ktorá sa počas cestovania verejnou dopravou v Prešove rozhodla porušovať hygienické a bezpečnostné nariadenia a nahrať svoj boj s ostatnými na mobil. Táto žena zámerne obťažovala všetkých ostatných cestujúcich tým, že na seba pútala negatívnu pozornosť, urážala ľudí a správala sa asociálne.
Podobné problémy ako na Slovensku majú aj v susednom Česku, kde sa počas leta medializovalo napadnutie vodičky MHD mužom bez respirátora.
Tieto incidenty sú však iba vrcholom ľadovca. V skutočnosti iba málokto vyťahuje telefón s kamerou, keď sa podobný incident odohrá a normálny človek sa radšej vyhne konfliktu s problémovými jedincami, pretože na nich jednoducho nemá čas a chuť hádať sa. V čase pandémie je to navyše aj nebezpečné, pretože práve antirúškari sú zodpovední za šírenie ochorení, keďže odmietajú základnú hygienu.
Pandémia vplýva na spotrebiteľské správanie
Vplyvy pandémie koronavírusu na správanie sa ľudí sú viditeľné aj na trhu ojazdených vozidiel, kde sa po minuloročnom prepade v predajoch jazdených áut tento rok rapídne po nich zvýšil dopyt. „Záujem o ojazdené autá rastie aj u starších vodičov, kedy veľká časť z nich pred pandémiou o kúpe vozidla neuvažovala. Často ide o vodičov, ktorí nákup vozidla pôvodne ani neplánovali, ale obava z ochorenia a na druhej strane vyššia bezpečnosť individuálnej dopravy ich ku kúpe vozidla presvedčila. Väčšinu starších zákazníkov pritom tvoria ženy," uviedla Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings.

Na cestách tak pribúda nových vodičov, ktorí majú z posledných rokov minimálne jazdné skúsenosti. Navyše si musia poradiť aj s novými technológiami, ktoré pre nich predstavujú istú komplikáciu. Napriek tomu mnoho seniorov vníma cestu vlastným autom ako bezpečnejší variant než cestovanie v hromadných dopravných prostriedkoch, ktoré v čase pandémie vnímajú ako hrozbu pre svoje zdravie. „Menej skúseným starším vodičom by som odporučila vyberať si modely s vyšším sedením, ktoré umožňujú jednoduchšie nastupovanie aj vystupovanie. Ešte pred kúpou auta by si mali overiť, či sú v okolí ich bydliska servisy aj pre automobily zvoleného výrobcu. Pre zánovné vozidlá je lepšie mať po ruke autorizovaný servis, pre tie staršie postačí menší servis s univerzálnymi dielňami," odporúča Karolína Topolová a dodáva: „Nie je prekvapením, že seniorom sú bližšie autá na benzín, s jednoduchým ovládaním a len so základnou technologickou výbavou."
Auto ako "mobilné rúško" si slovenskí seniori zaobstarávajú najčastejšie na benzínový pohon (60 %), zatiaľ čo alternatívne pohony nevyhľadávajú. Čo sa týka karosérie, tak u tejto skupiny zákazníkov je najpopulárnejší hatchback (36 %), ktorému ale šliape na päty SUV (27 %), a to v súlade so všeobecne vyšším dopytom po týchto robustnejších vozidlách. Tretím najobľúbenejším typom je prevedenie kombi (16 %). 18 % seniorov si kupuje autá s automatickou prevodovkou, na 15 % sa zvýšil podiel predaných áut s pohonom na všetky štyri kolesá.
Prekvapením nie je skutočnosť, že starší motoristi-seniori si najčastejšie z druhej ruky zaobstarávajú modely značky Škoda, ktoré tvoria 17 % zo všetkých predaných vozidiel, 8 % potom tvorí značka Volkswagen a 7 % Kia.
Foto: Facebook