Škoda ruší zmeny a presúva výrobu niektorých objednávok až na prelom rokov 2022 a 2023. Prednosť vo výrobe dostávajú tieto modely
Polovodičová kríza naplno zasiahla aj českú Škodu. Niektoré modely preto budú vznikať len v obmedzenom množstve. Niektoré novovzniknuté objednávky pritom možno nestihnú vyrobiť ani v budúcom roku.
Vydané , zverejnil David Hecl

Globálnu polovodičovú krízu spôsobená pandémiou COVID-19 je čoraz viac cítiť aj v automobilovom priemysle. Zatiaľ čo **trh s polovodičmi naďalej stagnuje**, automobilky ešte ako-tak dokázali hospodáriť so svojimi zásobami. Teraz je tomu však zdá sa koniec. **Najnovšie správy z Mladej Boleslavi** hovoria o tom, že niektoré objednávky sú už teraz naplánované až na koniec roka 2022.
### Výrazná redukcia skladových zásob a objednávky až na rok 2023
O probléme, ktorý postihol automobilový priemysel, sa pre [české Hospodářské noviny](https://byznys.hn.cz/c1-66983390-kdo-si-objedna-skodovku-na-konci-roku-dostane-ji-az-v-roce-2023-firma-prestava-vyrabet-auta-pro-ktera-nema-dily) rozrozprával predseda odborov Škoda Auto Mladá Boleslav, **Jaroslav Povšík**. **Hlavným cieľom automobilky na najbližšie obdobie je výrazná redukcia skladových zásob jednotlivých vozidiel**. Taktiež sa do konca roka plánuje výrazné utlmenie výroby nových áut naprieč všetkými českými továrňami Škoda.
Hospodářské noviny s odvolaním sa na rozhovor s Povšíkom ďalej uvádzajú, že aktuálna situácia sa pravdepodobne nezlepší ani v priebehu budúceho roka. **Škoda má už teraz zaplnených 85% výrobných kapacít pre rok 2022. Navyše sa počíta s tým, že už v priebehu najbližších týždňov dôjde k 100% zaplneniu zmienenej výrobnej kapacity**.

### Uprednostňujú sa prémiové značky
**V reči bežného človeka to znamená, že pokiaľ si auto objednáte v priebehu novembra, môže sa stať, že na neho budete čakať až do roku 2023**.
Tento problém sa však netýka len českej Škody. Riešenie krízy s dodávkami polovodičov je na programe dňa naprieč celým koncernom Volkswagen. **Vedenie koncernu práve preto začína uprednostňovať modely, pri ktorých má o niečo vyššiu maržu. Ide predovšetkým o autá značiek Audi, Porsche a najväčšie SUV Volkswagenu**. Ostatné autá sú na teraz odstavené z výroby alebo sú vyrábané len v obmedzených množstvách.
**Škoda okrem dodávok komponentov musí riešiť aj závažnejší logistický problém. Na jej výrobných parkoviskách aktuálne stojí takmer 50-tisíc nedokončených vozidiel**. Tieto autá sú v priebehu týždňov postupne dokončované tak, že sú z parkoviska stiahnuté na výrobnú linku, kde sú im domontované chýbajúce súčiastky.

### Nútené rušenie zmien
Keďže sa od tohto týždňa dostáva česká automobilka do štádia rušenia zmien, muselo dôjsť aj k zníženiu stavu aktívnych zamestnancov. **Niektorí pracovníci výroby sú dlhodobo doma s tým, že dostávajú 80 až 85% priemerného platu**. Ten sa spoločne s rôznymi bonusmi pohybuje na úrovni 55-tisíc českých korún, čo predstavuje čiastku 2 160 eur.

**Škoda teda plánuje v najbližších týždňoch aj kvôli udržaniu zisku vyrábať len najdrahšie modely, ako sú Superb, Kodiaq a Enyaq iV**. Okrem toho však musí stihnúť vyrobiť aj zazmluvnené množstvo nových Fabií, ktoré má už dlhší čas dohodnuté s predajcami.
### Scala zostáva, príde elektrická Octavia a Elroq
[Českému portálu Novinky.cz](https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/skoda-auto-zrusi-smeny-uz-od-pondeli-40374380) sa navyše podarilo zistiť aj bližšie informácie ohľadom možného konca modelu Scala. **V Mladej Boleslavi nad ukončením výroby hatchbacku, ktorý nahradil Rapid, neuvažujú**.
Naopak, vyrábať sa bude aj v najbližších rokoch presne tak, ako to bolo plánované. Na druhú stranu však cítia, že **dopyt po autách s klasickým pohonom klesá**. Práve z toho dôvodu **sa už v blízkej budúcnosti môžeme tešiť na elektrifikovanú Octaviu**. Škoda má okrem toho v pláne do roku 2030 uviesť na trh hneď trojicu nových elektromobilov, ktoré by mali byť situované pod vlajkovú loď Enyaq iV.

Hovorkyňa automobilky Kamila Biddle uviedla, že hlavným cieľom Škody je aj v najbližšej dobe udržať všetky výrobné linky v Českej republike v prevádzke. J**aroslav Povšík pre Novinky.cz prezradil, že dopomôcť k tomu má práve elektrifikácia Octavie či dokonca príchod nového modelu s označením Elroq, ktorý bude akýmsi crossoverom medzi Kamiqom a Karoqom**.

David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.