Najväčšia automobilka sveta znižuje výrobu na skoro polovicu, za všetko môže Covid a nedostatok čipov

Globalizácia automobilového priemyslu priniesla výhody a pokrok, teraz spôsobuje problémy.
Vydané  Text: 

* **Polovodičová kríza sa stáva čoraz vážnejšou. Okrem nedostatku čipov spôsobuje problémy s dodávkou dielov aj šírenie COVID-19 Delta, kvôli ktorému stoja továrne v Ázii**. * **Vplyv krízy v dodávkach čipov sa šíri do autopriemyslu aj spotrebnej elektroniky**. * **Toyota teraz znižuje výrobu až o 40 percent, pretože jej už dochádzajú zásoby**. TOKIO – Spoločnosť Toyota Motor, ktorú doteraz do značnej miery obchádzali problémy s globálnym nedostatkom čipov pre automobilový priemysel, napokon v septembri zníži globálnu produkciu asi o 40 percent. Doteraz sa tieto problémy týkali predovšetkým jej konkurentov. Toyota vo štvrtok ohlásila, že okrem nedostatku celosvetových dodávok čipov je príčinou zníženia plánu výroby aj vypuknutie variantu Delta ochorenia COVID-19 v juhovýchodnej Ázii Rozsiahle prestávky, ktoré sa začínajú v auguste a potrvajú do konca septembra, znížia produkciu spoločnosti Toyota prakticky na každom väčšom trhu – v Japonsku, USA, Európe, Číne aj Ázii. **Najväčší japonský výrobca automobilov** očakáva, že len v septembri celosvetovo príde o 360 000 vozidiel práve vinou zníženia produkcie. Severoamerické prevádzky stratia asi 80 000 kusov áut, Európa asi 40 000 vozidiel, Čína približne 80 000 a ďalšie ázijské trhy okolo 8 000 kusov. Ovplyvnené továrne zahŕňajú japonské závody Takaoka a Tsutsumi, ktoré spoločne vyrábajú okrem iných menoviek aj crossovery RAV4 a Harrier, sedany Corolla a Camry a hybrid Prius. Zasiahnutý je aj závod v Tahare, ktorý vyrába modely Lexus LS, IS, RC, RCF a NX. Strata tak predstavuje zhruba 40 percent pôvodne plánovanej globálnej produkcie Toyoty na september. Napriek celosvetovým obmedzeniam výroby spoločnosť Toyota uviedla, že **sa zatiaľ drží svojho výrobného plánu na celosvetovú výrobu 9,3 milióna vozidiel** v súčasnom fiškálnom roku, ktorý sa končí 31. marca 2022. Tento celkový objem pokrýva produkciu automobiliek Toyota a Lexus, nie Daihatsu alebo Hino, ktoré sa na európskom trhu nepredávajú. „**V ročnom pláne sme zohľadnili rizikové faktory. Ale pokiaľ ide o september, vplyv** (Covidu a nedostatku čipov, pozn.red.) **prišiel skôr a dôraznejšie, ako sa očakávalo**,“ povedal komunikačný riaditeľ spoločnosti Toyota, **Jun Nagata**. Globálny manažér obstarávania, **Kazunari Kumakura**, uviedol, že riziká dodávateľského reťazca pokračujú a **neupresnil, kedy by sa globálna kríza mohla zmierniť**. Odmietol tiež povedať, ktorých dodávateľov sa to týka alebo aké druhy komponentov sú obzvlášť nedostatkové. „Myslíme si, že riziká budú pretrvávať aj v októbri a neskôr, preto budeme situáciu monitorovať každý deň,“ povedal Kumakura a dodáva, že Toyota chce stále dosiahnuť zámer vyrobiť 9,3 milióna vozidiel, preto sa chce zotaviť z krízy čo najskôr. „**Urobíme všetko pre to, aby sme tento cieľ dosiahli**.“ ### Globálny vplyv Covidu a polovodičovej krízy V septembri mala spoločnosť Toyota v úmysle vyrobiť 900 000 vozidiel. Nový plán znamená veľký odklon od tohto cieľa. V septembri 2020 pritom automobilový koncern vyrobil 973 000 vozidiel. V septembri 2019, pred vypuknutím ochorenia COVID-19, vyrobila Toyota globálne 905 000 vozidiel. Pandémia narúša dodávateľské prevádzky v juhovýchodnej Ázii a ovplyvňuje ďalšie fungovanie spoločnosti Toyota na celom svete. Tento vplyv podčiarkuje krehkú a vysoko prepojenú povahu dnešného globálneho automobilového priemyslu. Začiatkom tohto mesiaca japonský konkurent Nissan Motor uviedol, že dva týždne nechá svoj veľký závod v Smyrne v Tennsku prázdny kvôli vypuknutiu ochorenia Covid-19 v závode dodávateľa mikročipov v Malajzii. **Toyota odmietla identifikovať dodávateľa alebo diely**, ktoré spôsobili jeho tieto nové problémy. Spoločnosť AutoForecast Solutions odhadla, že nedostatok čipov má za následok celosvetovú stratu 5,8 milióna vozidiel všetkých značiek. Agentúra AFS predpovedá, že by sa toto číslo napokon ešte mohlo **zvýšiť na 7,1 milióna**. Napriek pandémii a nedostatku mikročipov Toyota značne zamotala priemysel tým, že zvýšila produkciu a dosiahla rekordné zisky. V prvom fiškálnom štvrťroku spoločnosti, ktorý sa skončil 30. júna, **japonský koncern vykázal historicky najvyšší štvrťročný prevádzkový zisk**, ako aj rekordné fiškálne výsledky za prvý štvrťrok v oblasti čistého príjmu, tržieb a globálnych maloobchodných tržieb. Toyota to predtým pripisovala svojmu riadeniu dodávateľského reťazca, ktorý sa vyznačuje väčšími zásobami kľúčových dielov, lepšieho vhľadu do fungovania výrobcov dielov nižšej triedy a strategickejšiemu dlhodobému plánovaniu. Vďaka tomu sa spoločnosť vedela dlho úspešne vyhýbať obmedzeniam. ### Varovný prst Lenže ani Toyota nebola úplne bezproblémová. Začiatkom augusta na niekoľko dní zatvorila niekoľko liniek v štyroch závodoch v Japonsku. Dôvod mal byť nedostatok dielov vyplývajúci z rozšírenia ochorenia COVID-19 v juhovýchodnej Ázii, kde boli závody zatvorené z dôvodu pandemických odstávok. Tieto pauzy ovplyvnili produkcie niektorých modelov Lexus a iných značiek, vrátane dodávkových automobilov Land Cruiser, Corolla a Alphard a Voxy. A deň pred tohtotýždňovým oznámením Toyota pozastavila výrobu vo všetkých troch svojich závodoch v Brazílii z dôvodu prerušenia dodávok z juhovýchodnej Ázie spôsobeného pandémiou. V Thajsku je jeden z troch tamojších montážnych závodov Toyota pozastavený už od 21. júla. Aktuálne dve prebiehajúce krízy, tá polovodičová aj covidová, skutočne zasahujú celý svet, ľudia kvôli nim nechodia do práce a tí, ktorí by radi utratili peniaze za nové autá, si na nich budú musieť dlho počkať alebo akceptovať kompromisy v technickej vybavenosti vozidiel. Ide o vztýčený varovný prst pre všetkých, ktorí sa domnievajú, že nás v Európe sa situácia kdesi v Ázii netýka, že tie tisíce kilometrov sú skoro ako cesta do iného sveta. Globalizácia prináša výhody, ale aj riziká, ktorým práve teraz čelíme a momentálne je predovšetkým na politikoch jednotlivých krajín a regiónov, aby udržali pandémiu koronavírusov pod kontrolou a aktívne hľadali spôsoby jej definitívneho ukončenia.
Prečítajte si aj: #### [Nedostatok čipov pre autá aj mobily sa zhoršuje, prejaví sa to na vyšších cenách áut, mobilov aj tlačiarní](https://www.unitedlife.sk/nedostatok-cipov-pre-auta-aj-mobily-sa-zhorsuje-prejavi-sa-to-na-vyssich-cenach/?utm_source=striz) **Výroba jedného čipu opäť trvá až prekvapivo dlho a na svete ich vyrába iba niekoľko firiem**.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.