Aktuality

V Indianapolise jazdia namiesto autobusov MHD Lexusy, bezplatne - a nie je to hoax. Ako je to možné?

V Indianapolise jazdia namiesto autobusov MHD Lexusy, bezplatne - a nie je to hoax. Ako je to možné?
Ilustračná fotografia: Vymenili by ste svoje auto za verejnú dopravu, ak by namiesto autobusov jazdili SUV značky Lexus a boli plne automatické? Takýto projekt práve prebieha v americkom Indianapolise.

Prečítajte si aj:


Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Spoločnosť Toyota spolu so startupom May Mobility a ďalšími partnermi spúšťa pilotný program autonómnej dopravy v americkom meste Indianapolis. Úlohu mestských autobusov budú plniť hybridné Lexusy RX 450h. Vozidlá sa budú pohybovať bez vodiča po pevných trasách a zastavovať na špeciálne vytýčených zastávkach.

Toyota Mobility Foundation (TMF), Energy Systems Network (ESN) a Indiana Economic Development Corporation (IEDC) spojili svoje sily so startupom May Mobility, ktorý sa špecializuje na autonómne vozidlá a automatizovanú kyvadlovú dopravu. Spoločný projekt je pilotným programom autonómnej dopravy v americkom meste Indianapolis a jeho okolí. Ide o jeden z mnohých programov nadácie TMF, ktorá sa zaoberá zvyšovaním mobility ľudí na celom svete s využitím moderných technológií.

Programu sa zúčastní päť vozidiel Lexus RX 450h a jedno vozidlo Polaris GEM prispôsobené na prepravu osôb na invalidných vozíkoch. Všetky vozidlá sú vybavené technológiou autonómneho riadenia spoločnosti May Mobility. Verejne dostupná bezplatná dopravná služba Together in Motion AV potrvá do 19. novembra 2021 roku a bude fungovať od pondelka do piatku v čas 7.00 – 19.00.

Trasa vedie zo stanice Vermont na západ centra mesta a zahŕňa aj nemocnice IU Health University Hospital a Riley Hospital for Children. Na informačné tabule s cestovným poriadkom boli umiestnené QR kódy, ktoré odkazujú na webovú stránku Together in Motion Indiana. Tam je možné s pomocou mapy Google skontrolovať trasu a polohu všetkých šiestich vozidiel, ktoré jazdia v rámci tohto programu a dozvedieť sa viac o technológii autonómnej jazdy. Vozidla prichádzajú na zastávky každých 10-15 minút. .

Aby sa zabránilo šíreniu koronavírusu, budú autá pravidelne dezinfikované a jednotlivých jázd sa budú môcť zúčastniť iba ľudia žijúci v jednej domácnosti. Cestujúci sú povinní nosiť rúška.

Doprava s nízkymi emisiami

Nový servis vznikol v rámci programu Together in Motion Indiana, ktorý spustila nadácia Toyota Mobility Foundation 1. júna. Budú ju využívať aj univerzity Indiana University a Purdue University Indianapolis. Servis, ktorý ponúka prepravu cestujúcich autonómnymi vozidlami pohybujúcimi sa po určených trasách? Program je v súlade s cieľmi OSN v oblasti trvalo udržateľného rozvoja. Spoločnosť Toyota takto realizuje svoju myšlienku mobility pre všetkých (Mobility for All).

Ešte pred spustením programu si obyvatelia Indianapolisu a fanúšikovia motoršportu mohli vyskúšať autonómne Lexusy RX 450h počas špeciálnej výstavy spojenej s testovacími jazdami, ktorá sprevádzala 105. preteky Indy 500. V novembri, po ukončení pilotného servisu v hlavnom meste Indiany, sa program presunie do mesta Fishers v tom istom štáte.

Prečo práve Lexus a Toyota?

V Indianapolise jazdia namiesto autobusov MHD Lexusy, bezplatne - a nie je to hoax. Ako je to možné?
Lexus RX 450h je veľké SUV s hybridným pohonom s výkonom 313 k, poháňané 3,5-litrovým benzínovým motorom V6, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle. Na stovku zrýchli za 7,7 sekúnd a spotreba paliva je od 7,6 l/100 km. Model je k dispozícii v päťmiestnej verzii a dlhšej verzii pre sedem osôb (RX L).

Hybridné a elektrické autá s obľubou využíva mnoho spoločností vyvíjajúcich technológie autonómnej jazdy. Vyplýva to zo skutočnosti, že automobily s konvenčným pohonom nie sú schopné poskytnúť dostatok elektriny na napájanie rozsiahleho systému senzorov a počítačov, zatiaľ čo hybridy a elektromobily ho majú dostatok. Na výrobu autonómnych prototypov boli použité modely Prius a Lexus LS, vo flotile May Mobility sú aj hybridy Toyota Sienna.

Toyota využíva hybridné automobily aj vo vlastných výskumoch. Toyota Research Institute vybudoval flotilu autonómnych prototypov TRI-P4, založených na piatej generácii modelu Lexus LS 500h. Automobil bude slúžiť na vývoj systémov autonómneho riadenia Guardian a Chauffeur.

Pre bezpečnosť na cestách

Nejde o prvú spoluprácu Toyoty s May Mobility. V roku 2019 investovala do tohto start-upu z Michiganu 50 miliónov dolárov. Spoločnosť funguje od roku 2017 a špecializuje sa na technológie autonómnych automobilov premávajúcich na určených trasách vo viacerých amerických mestách.

„Poslaním spoločnosti May Mobility je poskytovať bezpečné, cenovo dostupné a spoľahlivé dopravné prostriedky po celom svete,” vyjadril sa Edwin Olson, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ May Mobility. „Veľmi nás teší možnosť zaviesť technológiu autonómnych vozidiel do Indiany vďaka podpore Toyota Mobility Foundation a ďalších partnerov.”

Aj keď niektoré spoločnosti v dôsledku pandémie pozastavili svoje programy rozvoja technológií autonómneho riadenia, Toyota zostáva v hre a naďalej naň vynakladá značné prostriedky. Za vývoj technológií automatizácie je zodpovedná výskumná spoločnosť Toyota Research Institute, ktorá súčasne vyvíja systémy Chauffeur a Guardian. Prvý z nich v budúcnosti zabezpečí úplnú autonómiu vozidla, zatiaľ čo Guardian prevezme kontrolu nad autom v prípade nebezpečenstva kolízie, čo umožní vodičovi, aby si väčšinu času vychutnával samostatné riadenie auta.

Mohlo by vás zaujímať


Najnovšie zo sekcie