Zahodili ste bloček od tankovania na pumpe aj vy? Nabudúce si ich určite odložte

Bločky nie sú len pre účtovníkov. Rozumnejšie je odkladať ich aspoň niekoľko dní po tankovaní. Odpovedáme aj na to, čo robiť, ak ste si pri tankovaní pomýlili naftu s benzínom.
Vydané  Text: 

### Bločky nie sú len pre účtovníkov (Aktualizácia príspevku z 22.6.2020) Pokladničný blok, bloček, účtenka. Dostanete ich po každom nákupe, vrátane toho na čerpacej stanici. Odkladať si ich má zmysel pre živnostníkov a firmy, ktoré si prevádzku vozidla účtujú do nákladov, ale aj pre ostatných ľudí, ktorí si účtovnictvo nevedú. Na Slovensku je v súčasnosti prevádzkovaných viac ako tisíc čerpacích staníc na pohonné hmoty, z toho vyše deväťsto je registrovaných [na informačnom portáli Benzín.sk](http://www.benzin.sk/index.php?selected_id=163&article_id=-1&network=-1&kraj_id=-1&okres_id=-1&obec_id=-1&brand_id=-1&pump_id=-1). Už len zo štatistického hľadiska je preto rozumné predpokladať, že z času na čas sa aspoň na niektorej z nich vyskytne problém, ktorý nepriaznivo ovplyvní zákazníkov a ich motorové vozidlá. Incidenty, keď [čerpacia stanica z akéhokoľvek dôvodu popletie palivá](https://www.autoviny.sk/novinky/117659/cerpacia-stanica-vymenila-benzin-za-naftu-znicila-tym-niekolko-aut-zakaznikov), sú naozaj výnimočné, ale môže ísť napríklad o **znehodnodnocovanie paliva** nesprávnym skladovaním, **znečistením vodou** či inými látkami alebo čokoľvek iné, čo bežného motoristu ani nemusí zaujímať. Ak však takýto problém nastane, môže sa prejaviť **dočasnou poruchou funkcie motora**, prípadne jeho **nenávratným poškodením**. Ak ste natankovali nesprávne palivo a naštartovali ste motor, pravdepodobnosť vážneho poškodenia motora a palivového systému je veľmi vysoká. Aj keď môže ísť iba o ojedinelé incidentny, niekto je predsa len ich obeťou – a môže to byť ktokoľvek z nás, motoristov. **Chyba na strane čerpacej stanice**, ktorá viedla k poškodeniu funkčnosti vozidla, by mala znamenať vyvodenie zodpovednosti práve voči danej čerpacej stanici. Ako ale dokázať, že sa motorista skutočne stal obeťou problému? Jedným zo spôsobov dokazovania pochybenia čerpacej stanice je blok od nákupu takéhoto zameneného alebo znehodnoteného paliva. ### Radšej si blok schovať do vrecka či peňaženky Pre prípady uvedené vyššie je nanajvýš rozumné **odkladať si pokladničné bloky od nákupu pohonných hmôt** na čerpacej stanici a nevyhadzovať ich do smetného koša. Obyčajne to motoristi robia tak, že bloček rovno vyhodia do koša v priestoroch čerpacej stanice. **Odporúčame, aby si motoristi uchovávali pokladničný blok po dobu aspoň niekoľkých dní** v odkladacom priestore auta, najlepšie ale v peňaženke. Čisto teoreticky uvažujme nad tým, že by problém na čerpacej stanici z akýchkoľvek dôvodov vyvolal neskorší požiar vozidla a blok by tak zhorel spoločne s jeho interiérom. V prípade vyššie zmieneného ojedinelého incidentu sa vám bude ľahšie dokazovať, že ste skutočne obeťou a vyhnete sa prípadným sporom, či ste naozaj tankovali na inkriminovanej čerpacej stanici. Na podkladničnom bloku je okrem dátumu a miesta nákupu aj presný čas. Dokladom o nákupe môže byť aj výpis transakcie, ak ste platili kartou, ale v jej popise nie je uvedené, či ste tankovali benzín, naftu alebo či ste si dokupovali aj niečo ďalšie. ### Čo robiť, ak nastal problém, ale zahodili ste bloček? Ak ste po natakonaní palív zahodili pokladničný blok do smetného koša a dodatočne ste zistili problém na strane čerpacej stanice, nemusí to byť nutne vopred prehratý súboj. Na čerpacích staniciach sa nachádzajú kamery, ktorých záznam môže byť za určitých okolností využitý aj vo váš prospech ako dôkaz načerpania pohonných hmôt v daný čas na danom mieste. Záleží ale na každej čerpacej stanici, ako dlho kamerové záznamy a či jej zamestnanci budú ochotní záznam poskytnúť včas len preto, že si ho nárokujete.

Pri neustálom vylepšovaní motorov je nevyhnutné inovovať aj palivá

Ako vo všetkých technologických odvetviach, aj v oblasti palív pre spaľovacie motory prebieha neustály vývoj. Špecialisti zo spoločnosti OMV v spolupráci s poprednými výrobcami áut, výskumnými centrami a univerzitami neustále pracujú na inováciách.

### Čo robiť, keď natankujete nesprávne palivo? Keď do auta natankujete naftu namiesto benzínu alebo benzín namiesto nafty, nič nie je stratené. Dôležité je neštartovať motor a postarať sa o to, aby sa čo najskôr dostalo do servisu. Tam vypustia a prečistia nádrž – keď sa nesprávne palivo nedostalo „hlbšie“, po tomto úkone skrátka natankujete správne palivo, naštartujete motor a idete ďalej. Ak ste po natankovaní nesprávneho paliva motor chceli naštartovať, pravdepodobne sa vám to nepodarilo. Nafta by sa nemala vznietiť vplyvom zážihu elektrickou iskrou, benzín by sa zasa nemal vznietiť vplyvom tepla a tlaku. Avšak už len snaha o naštartovanie spôsobí, že sa palivo dostane hlbšie do útrob pohonného systému a začne spôsobovať škody. V takomto prípade je nevyhnutné motor vypnúť a opäť kontaktovať servis, kde vám povedia, čo sa ešte dá zachrániť. V lepšom prípade sa všetko prečistí a motor pôjde, v horšom prípade budete musieť vymeniť celé časti motora. Najhoršie je, že vo chvíli, keď vám po nevedomom natankovaní nesprávneho paliva nenaštartuje motor, nemáte šancu zistiť, o aký problém ide. Keď je chyba na strane čerpacej stanice, zistíte to zrejme až pri kontrole auta v servise. Preto by ste si mali vždy nechávať pokladničný blok, aby ste v takejto situácii mali šancu riešiť aspoň dôsledky problému.

S týmto jednoduchým trikom znížite spotrebu paliva až o 20 %! Prišli na to samotné automobilky:

Dôležitosť pneumatík snáď ani nemusíme podrobne vysvetľovať. Každý motorista vie, že sú jediným prvkom auta, ktorý zabezpečuje priamy kontakt s vozovkou. Mnohí preto venujú zvýšenú pozornosť hodnoteniam pneumatík a pri kúpe vyberajú nielen na základe ceny, ale zaujímajú sa tiež o ich jazdné vlastnosti či bezpečnosť. Kvalitnou pneumatikou to však nekončí, **okrem celkového stavu plášťov je veľmi... Prečítať celé

Inzercia

Advertisement

Inzercia








Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.