Elektrická verzia legendárneho off-roadu je predajný prepadák, ľudia chcú 6-valce
Trieda G v elektrickej verzii G 580 naráža na nezáujem. Mercedes priznáva, že off-road stojí v predajniach, zákazníci zostali pri šesť- a osemvalcoch.
Vydané Text: Ivan Kratochvíl
Keď Mercedes ohlásil, že z legendárnej triedy G spraví aj čisto elektrickú verziu, reakcie boli zmiešané. Ale veď dobre, je 21. storočie, zmena klímy, regulácie, mestá bez výfukov… Prečo nevyskúšam Géčko na baterky. Lenže papier znesie veľa a predajne ešte viac – lebo tam elektrický off-road zostal stáť. A stojí dodnes. Mercedes-Benz G 580 svetlo sveta uzrel na jar 2024. Mal to byť hrdý nasledovník ikonického off-roadu – so štyrmi elektromotormi, každý pre jedno koleso, s dojazdom do 473 kilometrov, s masívnou technikou a ešte masívnejšou karosériou.
Ale po takmer roku od spustenia predaja sa ukazuje, že fanúšikovia triedy G akosi nezdieľajú nadšenie inžinierov. Predalo sa iba 1 450 kusov. Pre porovnanie – klasické naftové a benzínové verzie Géčka si za rovnaký čas odnieslo domov vyše 9 700 zákazníkov. To je takmer sedemnásobný rozdiel. Takže zatiaľ čo elektrina ticho vibruje pod kapotou, šesťvalce a V8-čky burácajú o dušu ďalej. Z vnútra značky unikajú nepekné ohlasy – podľa denníka Handelsblatt padli dokonca výrazy ako „prepadák“ či „nepredajné auto“. A ďalší anonymný manažér si servítku pred ústa tiež nedával: „Je to model pre veľmi úzku skupinu ľudí, objemy predaja sú mizivé.“
Čo je dôvodom?
Nuž, zrejme viacero faktorov. Cena nie je úplne mimo, pohybuje sa okolo hranice 15 000 eur, čo je najlacnejšia trieda G vôbec. Lenže hneď vedľa v ponuke je dieselový G 450 d a benzínový G 500 – oba so šesťvalcom, oba o zhruba 30 tisíc drahšie, ale s väčším dojazdom, väčšou ťažnou silou a hlavne s charakterom, aký ľudia od G-ka očakávajú. A keď si niekto naozaj chce uletieť, ide rovno do G 63 AMG – ten osemvalec, zvuk, výfuky a cena začínajúca nad 250 000 eurami. Aj takýto luxus si zákazníci doprajú radšej než „ticho elektromobility“.
Do toho vstupujú aj technické obmedzenia elektrického G. S hmotnosťou skoro 3 100 kg sa už ledva zmestí do kategórie „ľahké vozidlo“. Aby sa vôbec zmestil, museli ho technici poriadne okresávať, takže nosnosť je len niečo cez 400 kg – a čo je ešte horšie: nedokáže ťahať príves. A povedzme si rovno – ak máš Géčko, neparkuješ s ním len pred fitkom. Potrebuješ od neho, aby niečo odnieslo, potiahlo a prešlo. Zatiaľ to vyzerá tak, že elektrické G nebude ten milovaný člen rodiny, na akého sme zvyknutí. A čo je horšie – neúspech tejto verzie vraj už brzdí vývoj „malého off-roadu“ – nového, menšieho SUV v štýle Géčka, ktoré malo byť kompletne elektrické. Ak je však veľké G na baterky problém, malé môže dopadnúť rovnako. Niekedy ľudia jednoducho chcú počuť, ako motor dýcha, ale ako buráca.
Mercedes-AMG ONE za milióny zhorel v priebehu pár minút, majitelia maj strach