V Tichom oceáne horí loď s 3000 vozidlami, na palube sú stovky elektromobilov
V Tichom oceáne začala horieť loď s 3 000 autami vrátane takmer 800 elektromobilov. Posádka bola evakuovaná, vyšetrovanie príčin pokračuje.
Vydané Text: Eva Bednáriková
Americká pobrežná stráž potvrdila požiar na nákladnej lodi Morning Midas, ktorá sa v čase incidentu nachádzala v Tichom oceáne približne 300 míľ od pobrežia Aljašky. Plavidlo preváža približne 3 000 automobilov, pričom 800 z nich tvoria elektrické vozidlá – a práve z ich paluby mal podľa prvotných správ pochádzať hustý dym. Problém je hasenie, pretože kvôli silným prúdom a vzdialenosti od pobrežia sa k nej záchranné tímy nedostanú skôr ako v pondelok. To je takmer celý týždeň po tom, čo posádka loď opustila, informuje portál G Captain.
Bezpečná evakuácia, ale neistý vývoj
Na palube sa nachádzalo 22 členov posádky, ktorí boli včas a bezpečne evakuovaní. V oblasti aktuálne zasahujú tri okolité lode, ktoré poskytujú pomoc, pričom špecializované tímy pobrežnej stráže sú na ceste. Požiar vypukol okolo polnoci miestneho času, keď sa loď plavila z čínskeho prístavu Yantai do mexického Lazaro Cardenas, kde mala doraziť 15. júna. Plavidlo Morning Midas pláva pod libérijskou vlajkou a spravuje ho spoločnosť Zodiac Maritime so sídlom v Londýne. Bolo postavené v roku 2006. Rozsah škôd zatiaľ nie je známy, no prebieha vyšetrovanie príčin požiaru aj potenciálneho vplyvu elektrických vozidiel.
Elektromobily opäť pod paľbou kritiky
Hoci zatiaľ nie je potvrdené, že požiar spôsobilo práve elektrické vozidlo, incident opäť otvoril diskusiu o bezpečnosti ich prepravy. Po viacerých požiaroch na lodiach, kde figurovali elektromobily, rastie tlak na modernizáciu bezpečnostných štandardov. Nemecké poisťovne už dlhodobo upozorňujú, že klasické protipožiarne systémy na lodiach nie sú prispôsobené na likvidáciu požiarov lítium-iónových batérií. Generálny riaditeľ Nemeckého združenia poisťovníctva (GDV) Jörg Asmussen v tejto súvislosti poznamenal:
„Elektromobily nehoria častejšie ako spaľovacie autá, ale horia inak. Namiesto obviňovania vodičov, ktorí investujú do udržateľnej mobility, by sa mali lodné spoločnosti pripraviť na novú realitu.“
Na uhasenie požiaru elektromobilu môže byť potrebných 136 000 litrov vody za štyri hodiny, v porovnaní s iba 10 000 až 17 000 litrami vody za 30 minút v prípade tradičného vozidla so spaľovacím motorom. Asmussen zároveň varoval, že bežné hasiace systémy s oxidom uhličitým nie sú účinné pri požiaroch lítiových batérií:
„Technológia hasenia na mnohých plavidlách sa nezmenila už desiatky rokov. Potrebujeme nové systémy detekcie aj účinného zásahu – inak budú požiare elektromobilov na lodiach naďalej vážnym rizikom.“
Incident na lodi Morning Midas tak znovu upozornil na medzery v bezpečnostnej infraštruktúre námornej dopravy. S rastúcim podielom elektrických vozidiel v globálnom vozidlovom parku bude otázka bezpečnej prepravy čoraz naliehavejšia.
Mercedes-AMG ONE za milióny zhorel v priebehu pár minút, majitelia maj strach