Prečo si dať na auto keramický lak? Koľko stojí a prečo je dôležité, aby bol lesklý?

AKTUALIZÁCIA – Najmodernejšou formou starostlivosti o lak auta sú keramické úpravy a najnovšou technológiou sú samohojivé úpravy laku, ktoré ochránia lak auta na niekoľko rokov. Na najdôležitejšie fakty sme sa opýtali Olivera Holubca z firmy Different Detail Studio Bratislava.
Vydané  Text: 

V zimnom období niektorí majitelia áut hľadajú spôsoby, ako ochrániť svoje vozidlá pred nepriaznivým počasím a drobnými poškodeniami, ktoré súvisia s udržiavaním ciest počas zimy. Nielen v zime sú vysoké šance, že sa predovšetkým predná maska a predná kapota automobilov poškodia menšími odreninami od kamienkov odletujúcich od ostatných áut, kalendárne mesiace október až marec sú ale najkritickejšie. Pred niekoľkými mesiacmi sme vydali rozhovor s odborníkom na lakovanie automobilov, ktorý nanáša aj moderné keramické ochrany. Vlastne nie sú úplnou novinkou, no zažívajú rozmach dopytu, pretože spájajú praktické vlastnosti s vysokou estetickou hodnotou. Aktualizujeme tento náš pôvodný príspevok. ### UMÝVANIE AUTA JE ZÁKLAD Lak každého auta má viacero funkcií. V prvom rade je estetická, farba dokáže zvýrazniť dizajn, v druhom rade táto povrchová úprava chráni plechy pred koróziou, takže jeho udržiavaním v dobrej kondícii predlžujete životnosť karosérie. Postup pri lakovaní je nasledovný, po kataforéze sa vo výrobe nanáša základná farba, na ktorú ide farba, ktorá sa neskôr prekrýva lakom. Mimochodom, lak tvorí najhrubšiu vrstvu, v priemere je to 45 až 55 percent hrúbky. Práve lak sa stará o odrážanie svetla, čím chráni farbu pred pôsobením škodlivého uv žiarenia. Ak je auto čisté, lak plní svoju úlohu a vy to vnímate ako lesk auta. Len čo sa lak zašpiní, prestane odrážať slnečné lúča a svetlo začne prenikať k farbe. Počas umývania auta sa tento lak opotrebúva a zároveň stenčuje a niekedy aj poškodí. V týchto poškodeniach sa ukladá špina, ktorá znehodnocuje povrch auta a zároveň sa vytvára prostredie na pôsobenie hrdze, napokon v ovzduší sa nachádza dosť takzvanej náletovej hrdze a inej kontaminácie, ktorá môže byť iniciátorom neskoršieho hrdzavenia auta. Ak chcete tento proces spomaliť, mali by ste si auto pravidelne umývať ručne
### KEDY SI MÁM NECHAŤ OŠETRIŤ LAK? Odpoveď je jednoznačná, čo najskôr. U nás vo firme veľmi často ošetrujeme úplne nové autá, hovorí Oliver. Spolupracujeme s dílermi Mercedesu-Benz, Mazdy, Maseratti aj inými. Prekvapuje vás to? Aj mňa táto informácia prekvapila, no autá, ktoré opustia fabriku, čakajú na expedíciu pár týždňov na parkoviskách, absolvujú cestu na kamióne, následne absolvujú predpredajný servis, ktorý často zahŕňa umytie auta na linke. Je to logické, díleri nemajú kapacity na individuálne ošetrenie áut, preto sa lak zvykne poškodiť už pri tomto úkone. Nie je to chyba predajcov, takto sa to bežne robí všade na svete. No ak si chcete zachovať lesk nového auta čo najdlhšie, je najlepšie čo najskor ošetriť ho keramickou úpravou, ktorá ho zakonzervuje a pridá ešte jednu priehľadnú ochrannú vrstvu. Preto sa po týchto úpravách zvýši lesk auta a farba získa takzvanú hĺbku ### AKÝ JE POSTUP Bez ohľadu na vek auta musí byť lak vozidla dokonale očistený. Postará sa o to dôkladné umytie a následná dekontaminácia povrchu tak, aby na ňom neostala ani stopa špiny či chemických usadenín. Až potom sa začína s postupnou prípravou povrchu na nanášanie nových ochranných vrstiev. Different Detail Studio využíva produkty americkej firmy Feynlab. Tá poskytuje najmodernejšie prípravky na ochranu laku a zároveň je jedným z prvých výrobcov podobných produktov vôbec. Po dekontaminovaní povrchu sa môže pristúpiť k oprave defektov laku tzv leštením. Aj tento postup opravy laku sa delí na brúsenie laku, rezanie laku a leštenie laku. Brúsením a rezaním laku sa odstraňujú najväčšie a najhlbšie poškodenia, ryhy, hlboké škrabance a vyleptané stopy po vtáčom truse a podobne. Samotným leštením sa povrch dokonale vyhladzuje. Následne nasleduje opätovné ručné umytie exteriéru na odstránenie prachu a vďaka vhodným prostriedkom tiež silikátov a olejov z leštiacich pást, ktoré sú rušivým elementom, maskujú reálny stav laku a zamedzujú dokonalému priľnutiu keramického povlaku. Až po niekoľkohodinovej, resp. niekoľkodňovej procedúre prípravy laku sa dostávame k aplikácii, ktorá opäť trvá niekoľko hodín. Po aplikácii sa lakované časti vypaľujú pomocou infražiaričov na presne určenú teplotu pre dokonalé vytvrdnutie keramického povlaku.
### KOĽKO VYDRŽÍ KERAMICKÁ OCHRANA? Výdrž keramických povlakov sa líši v závislosti od použitých produktov od jedného po sedem a viac rokov. Výdrž ovplyvňujú viaceré faktory, či už správna aplikácia, alebo následná starostlivosť. Počas tohto obdobia váš automobil nepotrebuje agresívnu chémiu, ktorá môže poškodzovať rôzne materiály exteriéru (chrómy, nelakované plasty, gumené tesnenia či sklá). Ručné umytie auta pomocou pH neutrálnej chémie dokonale postačí a efekt takejto úpravy vydrží často omnoho dlhšie, ako sa uvádza. Neodporúča sa využívať automatické linky s kefami, pretože ich agresívny a abrazívny fyzický kontakt s povrchom vozidla je doslova deštruktívny a, samozrejme, narúša aj keramickú ochranu. Preto odporúča Oliver aj po tejto úprave využiť primárne služby overených ručných autoumyvární. „Osobne aj pre klientov z iných regiónov kontaktujeme prevádzky s podobnými službami, aby sa zamedzilo neprofesionálnemu zaobchádzaniu s automobilom nášho klienta. A v zásade sa takáto starostlivosť o auto aj očakáva, napokon cena za keramickú úpravu je v pomere k cenám bežného leštenia vyššia a doprajú si ju väčšinou majitelia drahších SUV a športových automobilov či limuzín, takže sa predpokladá aj lepšia starostlivosť o auto.“
### KOĽKO STOJÍ KERAMICKÁ ÚPRAVA LAKU? Cenník je individuálny a ceny za aplikáciu s podrobnou prípravou laku sa začínajú už na hranici 400 eur. Závisí od toho, akú kvalitnú ochranu laku požadujete, napr. výrobca Feynlab má odstupňované povlaky s rôznou trvácnsťou od jedného po sedem rokov. Takže ak chcete svoj lak ochrániť na tri roky, **pripravte si minimálne 600 eur**. Konečná cena závisí aj od veľkosti auta a stavu laku vzhľadom na to, že každý lak vyžaduje individuálne zaobchádzanie. Takže môže ísť aj o stovky eur. Zdá sa to byť veľa, na druhej strane lak auta je chránený až tri roky a údržba po takejto úprave je obmedzená na bežné umývanie. Okrem toho mnoho manažérov či podnikateľov mení svoje autá práve po troch rokoch, takže cena za ošetrenie laku auta sa môže vrátiť v podobe vyššej predajnej ceny jazdeného vozidla, ktoré stále vyzerá ako nové. Takže je to investícia, ktorá vám môže v konečnom dôsledku ušetriť peniaze. Ďalší argument, ktorý nie je na prvý pohľad vidieť, je, že voskovanie auta vás vyjde minimálne na 60 eur a ak chcete dlhodobo chrániť lak svojho auta, musíte voskovanie opakovať cca na dvojmesačnej báze, čo v horizonte troch rokov znamená, že miniete na údržbu laku takmer identické množstvo peňazí, ale omnoho viac času.
### SAMOOPRAVITEĽNÝ LAK Absolútnou novinkou v oblasti povrchových úprav je samoopraviteľný lak. **Self Heal Coating** (Feynlab Self Heal plus) je najvyššou možnou formou keramickej ochrany laku. Technológia samoopraviteľného laku je založená na báze keramického nanopovlaku. Štruktúra vrstvy obsahuje reťazce keramických polymérov, ktoré sú tvorené inteligentnými nanočasticami. Pôsobia ako nanomagnety spojené do trvanlivých keramických reťazcov. Vytvára sa tak pamäťový polymér. Pamäťový polymér sa po zahriatí obnoví do pôvodného vytvrdeného stavu. Inými slovami, svoj lak zbavíte defektov teplovzdušnou pištolou, horúcou vodou alebo jednoducho necháte stáť auto na priamom slnku. Ochrana laku auta je tak na maximálnej úrovni po obdobie minimálne piatich rokov! Tomu zodpovedá aj **cena, ktorá sa začína na úrovni 1 000 eur**, ak však túto sumu vydelíte piatimi, zistíte že ročne dáte za túto úpravu prijateľných 200 eur. **Zároveň je tento povlak možné leštiť, na rozdiel od klasickej keramickej ochrany**, ktorá sa leštením odstráni a je nutná reaplikácia. Samohojivý povlak je súčasťou laku a preto ho je možné v prípade vačších poškodení jednoducho zaleštiť. Pozor, nie každý môže tieto úpravy aplikovať, na to, aby ste zastupovali Feynlab v najvyššej možnej certifikácii, musíte dokázať prax a skúsenosti v oblasti detailingu a ošetrovania lakovaných povrchov.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.