Škoda Octavia má najviac ekologických pohonov vo svojej triede! Aké sú medzi nimi rozdiely?

Stále častejšie v našich príspevkoch riešime emisie, elektromobilitu či alternatívne pohony. Táto téma, v súvislosti s prísnejšími požiadavkami na čistú prevádzku, bude každým rokom dôležitejšia, automobilky sa na prechod k čistým pohonom vo veľkom pripravujú už dnes a do ponuky zaradzujú úplne nové alternatívy. **Škodovka verí, že budúcnosť tkvie práve v diverzifikácii, a preto dáva šancu nielen elektromobilom,… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Stále častejšie v našich príspevkoch riešime emisie, elektromobilitu či alternatívne pohony. Táto téma, v súvislosti s prísnejšími požiadavkami na čistú prevádzku, bude každým rokom dôležitejšia, automobilky sa na prechod k čistým pohonom vo veľkom pripravujú už dnes a do ponuky zaradzujú úplne nové alternatívy. **Škodovka verí, že budúcnosť tkvie práve v diverzifikácii, a preto dáva šancu nielen elektromobilom, ale tiež hybridom či zemnému plynu.** V Mladej Boleslavi si totiž uvedomujú, že elektromobil stále má nejaké limity a nemusí byť vhodný pre každého zákazníka. Nová Octavie preto prichádza s najväčším výberom ekologických pohonov vo svojej triede, na ktoré sa v tomto príspevku detailne pozrieme. Pohony Škoda Octavia: * Klasické (benzín, nafta) * Mild-hybrid * Plug-in hybrid * Zemný plyn
### Mild-hybrid (e-TEC) Každá benzínová Octavia v kombinácii s automatickou prevodovkou dostane mild-hybridný pohon. **V tomto prípade nie je jazda na čistú elektrinu možná,** pretože pod sedadlom spolujazdca sa nachádza len malá 0,6 kWh batéria. V kombinácii s elektromotorom dodáva autu pri rozbehu po dobu desiatich sekúnd asistenciu až 50 Nm krútiaceho momentu navyše. **Ide o akýsi elektrický kopanec, vďaka ktorému môžete na malú chvíľku využiť plný potenciál hybridnej sústavy.** Ďalšou výhodou je možnosť plachtenia na rovinke alebo pri jazde z kopca, keď elektronika dočasne vypne spaľovací motor a pomáha šetriť palivo.
Výrobca udáva celkovú úsporu paliva na úrovni 0,5 l/100 km, niektorým kolegom sa však podarilo namerať až 1,5-litrovú úsporu v porovnaní s nehybridnou Octaviou. **Zásadný prínos však vidíme v odlišnom fungovaní štart-stop systému prostredníctvom štartér-generátora,** ktorý je spojený s kľukovým hriadeľom cez drážkovaný remeň. Výsledkom je rýchle zapínanie a vypínanie spaľovacieho motora bez akýchkoľvek sprievodných vibrácií.
Pohonná jednotka v novej Škode Octavia e-TEC
Používanie mild-hybridu sa tak v porovnaní s klasickými pohonmi v ničom nelíši. **Vodič sa nemusí zaoberať nabíjaním a vozidlo používa úplne štandardne.** K najväčším výhodám môžeme zaradiť komfort prevádzky a o niečo nižšiu spotrebu paliva. Tento druh pohonu je tak vhodný naozaj pre každého. * Výhody: cena, lepší ťah, pohodlná prevádzka a rýchly štart-stop * Nevýhody: Minimálna finančná úspora ### Plug-in hybrid (iV) **Ide o vôbec prvú Octaviu v histórii, ktorá dokáže jazdiť na čistú elektrinu.** Štandardná benzínová nádrž vystačí na minimálne 550 kilometrov, v meste však budete chcieť primárne využívať elektrický pohon s reálnym dojazdom až 60 kilometrov. Na elektrinu tak prejdete s Octaviou viac kilometrov než v konkurenčných modeloch od Peugeotu či Kie. [GALLERY id=31051] Zvonku plug-in hybrid spoznáte podľa prídavného viečka nádrže na ľavom prednom blatníku. Za krytkou sa totiž ukrýva nabíjací konektor pre nabíjačku, ktorá disponuje maximálnym výkonom 3,6 kW. **V ideálnom prípade tak môžete naplniť akumulátor už za 2,5 hodiny, pri využití klasickej domácej zásuvky rátajte so štyrmi hodinami.** Po zohľadnení skutočnosti, že väčšina majiteľov plug-in hybridnej Octavie bude aj tak nabíjať cez noc v domácej garáži, nemôžeme pomalšie nabíjanie škodovke nejak zásadne vyčítať. Tento spôsob domáceho nabíjania je zároveň šetrnejší k batérii a z dlhodobého hľadiska výrazne predlžuje životnosť akumulátorových článkov. A v neposlednom rade vás nabíjanie klasickým nočným prúdom vyjde oveľa lacnejšie.
Plug-in hybrid je ideálny pre tých, ktorí sa počas pracovného týždňa pohybujú v meste (dochádzanie do práce, nákupy) a dlhšie vzdialenosti podnikajú za účelom rodinného výletu alebo dovolenky. **Pri zodpovednom nabíjaní v domácej garáži tak môžete znížiť výdavky na palivo o viac ako 80%,** prevádza Octavie môže byť dokonca lacnejšia než lístok na autobus.
Škoda Octavia iV je výbornou alternatívou, pokiaľ chcete auto využívať v meste ako elektromobil a mimo neho ako klasický spaľovák bez akýchkoľvek obmedzení. * Výhody: Lacná mestská prevádzka (EV), lepšia dynamika, nulové prevádzkové emisie * Nevýhody: Potreba nabíjať (garáž), vyššia hmotnosť, potreba nabíjať ### Zemný plyn (g-TEC) Pohon na CNG v ponuke konkurenčných výrobcov tak ľahko nenájdete. Podľa nás **ide o jednu z najzaujímavejších ekologických alternatív najmä pre možnosť rýchleho tankovania zemného plynu,** ktorý Octavii g-TEC vystačí až na 500 kilometrov, pričom na ďalších 140 kilometrov môžete využiť rezervnú nádrž na klasický benzín. Vďaka fabrickej prestavbe máte navyše istotu, že všetko bude fungovať tak ako má.
O pohon sa stará spaľovací motor 1.5 TSI (96 kW), ktorý je špeciálne uspôsobený pre spaľovanie benzínu aj zemného plynu, pričom prepínanie medzi jednotlivými palivami rieši elektronika automaticky. **Prevádzkové náklady sú v porovnaní s klasickým benzínovým modelom nižšie o takmer polovicu** a produkuje menej škodlivých skleníkových plynov, najmä oxidov síry (-99 %), oxidov dusíka (-75 %), oxidov uhlíka (-50 %) a pevných častíc (-86 %). A čo je najzaujímavejšie? Z pohľadu ekologickej výroby paliva z biomasy je **prevádzka áut na zemný plyn dlhodobo udržateľná.** [GALLERY id=31190] Jediné obmedzenie sa týka dostupnosti čerpacích staníc ponúkajúcich zemný plyn (CNG). Kým v susednej Českej republike ide o jednu z najpredávanejších verzií Octavie, na Slovensku potenciálnych zákazníkov odrádza malý počet čerpacích staníc. Pokiaľ však máte nejakú poruke, Octavia g-Tec rozhodne patrí k najlepším ekologickým alternatívam na trhu. * Výhody: Rýchle tankovanie, prevádzkové náklady, bez batérie, udržateľnosť, cena * Nevýhody: Slabšia dynamika, počet dostupných CNG staníc na Slovensku




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia