Bezpečne na motocykloch: Verte svojim očiam!

Za ostatných desať rokov sa počet motocyklov na Slovensku zdvojnásobil. Aby sme sa na cestách všetci cítili bezpečnejšie, pomôže, ak pre to občas niečo spravíme. Napríklad v podobe kurzu bezpečnej jazdy na motocykli v Centre bezpečnej jazdy na okruhu Slovakia Ring. Dozviete sa, čo na ňom zažijete.
Vydané  Text: 

*Fotografie: Juraj Hrivnák* ### Pracujte na sebe Autoškola nie je všeliek a nenaučíte sa tam všetko, čo by ste pri jazdení potrebovali. To vedia všetci, ktorí majú vodičský preukaz. Mnoho ľudí papiere na motocykel má, no kým sa k jazdeniu dostanú, chvíľu to trvá. Prípadne dlhšie na motocykli nesedeli. A akýkoľvek zvyk, ak sa mu človek nevenuje, časom odchádza. Preto je dobré pred aktívnym jazdením oživiť návyky. Či už k nadobudnutiu väčšej istoty, alebo k zvýšeniu radosti z jazdy. ### Drobnosti robia rozdiel Niekedy netreba veľa, aby sa dostavil rozdiel. Sebakriticky viem uznať, že Valentino Rossi zo mňa ešte nie je, ani po jednej návšteve Centra bezpečnej jazdy na Okruhu Slovakia Ring som sa ním z večera do rána nestal, no deň v učebni a takmer 100 km najazdených počas špeciálnych cvičení ma dosť posunulo vo vnímaní motocykla, techniky jazdy, aj toho, ako sa správne položiť do zákruty.
### Dbajte na bezpečnosť Žiadnu ochranu nikto za vás nevyrieši. Čiže ak spadnete (a to sa vraj motocyklisti delia na tých, čo už spadli a tých, čo ešte len spadnú), následky budú priamo úmerné vašej ochrane. Kombinézy, či už jednodielne kožené, alebo dvojdielne textilné, podporia telo v polohe na motocykli, prepustia dostatok vzduchu a ochránia v prípade pádu. To platí aj o topánkach a rukaviciach. Množstvo výrobcov prilieb znamená viacero prístupov k ich konštrukcii. Preto skúšajte a vyberte si takú, ktorá vám na hlave najlepšie sedí. Štýlovka, v ktorej si budete tlačiť nos na plexi štít, vám nebude robiť radosť. Čím je prilba uzavretejšia, tým je pevnejšia a lepšie vás ochráni. Investujte do výbavy maximum, čo váš rozpočet dovolí. Skúšajte si všetko na sebe v obchode. Pohodlne sa budete cítiť iba vtedy, keď vás nebude nič tlačiť a môžete sa voľne hýbať. A keď vychytíte akcie pred sezónou či mimo nej, dostanete sa k dobrým kúskom za akceptovateľné ceny. ### Tri zásady Vyvarovať sa problému, rozpoznať krízovú situáciu a následne ju zvládnuť. To sú tri zásady, vďaka ktorým bude vaša jazda bezpečná a najlepšie si ju užijete. Treba zvažovať rýchlosť a nenáhliť sa, pokiaľ poriadne nevidíte, čo sa deje pred vami. Za zákrutami, najmä na okresných a vedľajších cestách, môže byť štrk, lístie, prípadne pomalý traktor, zver či iné prekvapenie. Preto jazdite uvoľnene, bez strachu, no zároveň s rešpektom a s očami na stopkách. Naklápajte sa do zákruty čo najneskôr, keď vidíte maximálne do diaľky za zákrutu.
### Pomalá jazda Praktické cvičenia na výcvikovej ploche, ktorú má k dispozícii Centrum bezpečnej jazdy na okruhu Slovakia Ring, sa začínajú pomalou jazdou do 30 km/h. Vtedy sa motocykel správa nestabilne, no dá sa zvládať. Bez ohľadu na jeho veľkosť. Ako? Tak, že ho rukami maximálne stlačíte pod seba a vysuniete sa telom na opačnú stranu. Chce to pracovať s telom a bokmi. Tí, ktorí tancovali latinskoamerické tance, majú výhodu. Potom sa aj veľké a ťažké stroje stanú hravými a budú sa medzi kužeľmi vlniť ako rybičky. Platí, že stroj pôjde vždy tam, kam sa pozeráte. Boli by ste prekvapení, koľkí jazdci sa miesto na únikovú cestičku pozerajú práve na prekážku, ktorú potom (neprekvapivo) trafia.
### Zapojte zadnú brzdu Mnoho motockylistov zadnú brzdu nepoužíva. Zadná brzda pritom pri pomalej jazde prispieva k stabilizácii. Ak by ste brzdili iba prednou, veľmi by ste sa nakláňali a jazda by bola uskákaná. Zapojenie zadnej brzdy výrazne upokojí stroj a jazda bude plynulejšia a oveľa pohodlnejšia. Platí to aj v prípade, že máte motocykel s prepojenou prednou a zadnou brzdou. Dokonca aj pri jazde bez plynu si viete stabilitu v nízkej rýchlosti kontrolovať stláčaním spojky a zadnej brzdy. Pozerajte sa pritom dopredu pred seba a bezpečne prejdete aj úzkou uličkou medzi autami. ### Panické brzdenie Na zastavenie motocykla z akejkoľvek rýchlosti vám stačí stláčať brzdovú páčku iba prostredníkom (dávkuje silu) a ukazovákom (dodáva cit). Palec, prstenník a malíček zatiaľ držia riadidlá. K tomu treba ešte aj stlačiť spojku (väčšinou tiež stačia dva prsty), zadnú brzdu a posunúť telo trochu dozadu. Je to najúčinnejší spôsob zastavenia, keď bude ešte aj stroj pokojný. Veľmi pomáhajú aj pneumatiky, ktoré by mali mať maximálne tri roky. Inak ich zmes stráca priľnavosť a predlžuje sa brzdná dráha.
### Vyhýbací manéver Divá zver. Traktor. Lístie. Odstavené auto. Na cestách sa toho môže znenazdajky vyskytnúť mnoho. Ak sa tomu viete vyhnúť, máte vyhraté a výrazne zvyšujete svoje šance prísť do cieľa, aj keď so zvýšeným adrenalínom. Potrebujete na to iba súhru spomínaných zručností. Vyhliadnite si únikovú cestu. Sledujte ju očami a vyhnete sa prekážke, najlepšie čo najďalej od nej. Ak sa v panike zadívate na strom, bude váš. Vždy sa pozerajte tam, kam sa chcete dostať. Potom je to už ľahké. Naplno zabrzdiť, následne zatlačiť motocykel najprv na stanu mimo prekážky, potom naspäť do pruhu a pokračovať. Znie to jednoducho, no venujte sa tomu na voľnej ploche a dostanete to do seba. ### Na koleno! To bol zámer azda všetkých, s ktorými som sa na kurze v Centre bezpečnej jazdy na okruhu Slovakia Ring stretol. Jazda v náklone, čo najväčšom, pokiaľ možno, dotknúť sa kolenom vozovky a mierne vysadnúť. Vyzerá to dobre, zvyšuje to sebavedomie a dosahujete vyššie rýchlosti. Pozerajte sa, kam chcete ísť. Že to bude kolmo do vnútra zákruty, ešte aj cez lakeť? Áno, presne to je ono. Vonkajšie koleno pritlačiť na nádrž a chodidlom sa oprieť o stúpačku. Vnútorná noha? Špičku na stúpačku, aby ste ňou nezavadili o vozovku a koleno vysunúť do zákruty. Telo nahnúť do zákruty a rukami vytvoriť obdĺžnik spolu s ramenami a riadidlami. A polovicu pozadia vysunúť tým, že sa mierne zdvihnete na stúpačkách. Potom už len držať plyn a tešiť sa. Pri dobre zvládnutej technike sa vám to podarí aj v rýchlosti pod 40 km/h.
### Trénovať Trénovať, trénovať, trénovať a bude to stále lepšie a lepšie. So širším úsmevom. Návštevu kurzu v Centre bezpečnej jazdy na okruhu Slovakia Ring mimoriadne odporúčame. Okrem teórie sa vám budú venovať skúsení inštruktori, ktorí presne odhalia vaše chyby a nedostatky. A všetko si vyskúšate v priestore, kde nehrozí auto v protismere a máte veľa miesta na chybu. Ak budete mať otvorené oči, uši a myseľ, pôjdu vaše schopnosti rýchlo hore. Treba ich však následne aj upevňovať. Ak si nie ste úplne istí, tak radšej na veľkých parkoviskách pred nákupnými centrami, kým sa vám všetko dostane do krvi. Alebo počas voľných jázd na okruhu Slovakia Ring. Je to bezpečnejšie a zábavnejšie. Šturec, Pezinská baba, Dobšinský kopec, Čertovica aj Jahodná s radosťou počkajú.




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.