Automobilky prosia EÚ o milosť! Ak s týmto problémom nič neurobia, doplatíme na to všetci

Výrobcovia automobilov musia tento rok predať veľa elektrických a plug-in hybridných automobilov, aby znížili poplatky za pokuty spojené s emisiami CO2. Korona však spomaľuje nástup veľkosériového predaja elektromobilov a sotva príde prielom, ktorý by znížil miliardové pokuty. Poriadne natesno by to bolo aj bez vírusu: od tohto roka môžu všetky automobily jedného výrobcu predané v Európe vypustiť v priemere… Prečítať celé
Vydané  Text: 
Výrobcovia automobilov musia tento rok predať veľa elektrických a plug-in hybridných automobilov, aby znížili poplatky za pokuty spojené s emisiami CO2. Korona však spomaľuje nástup veľkosériového predaja elektromobilov a sotva príde prielom, ktorý by znížil miliardové pokuty. Poriadne natesno by to bolo aj bez vírusu: od tohto roka môžu všetky automobily jedného výrobcu predané v Európe vypustiť v priemere iba 95 g CO2/km. Existujú drobné rozdiely v závislosti od výrobcu. Pre PSA-Opel to znamená 91 g, pre Mercedes a BMW 102 gramov. Automobilky, ktoré vyrábajú ťažšie autá, majú teda o čosi viac manévrovacieho priestoru, ciele však stále zostávajú ambiciózne: 95 g/km zodpovedá spotrebe 4,1 l benzínu na 100 km, pri 102 g je 4,4 l/100 km iba o chlp viac. Aktuálne spaľovacie motory to akosi zvládajú iba v malých automobiloch. **Aby sa automobilky vyhli plateniu pokút za CO2, musia predávať veľa elektromobilov a plug-in hybridov, pretože tie majú veľmi priaznivé výsledky:** nabíjacie hybridy dokážu zísť na 50 g, elektromobily si píšu 0 g, aj keď pri ich výrobe vznikajú emisie CO2.
Na to, aby mohli automobilky rátať s výrazným znižovaním CO2, musia začať vyrábať elektromobily. A v tomto prípade sú v nezávideniahodnom zovretí. Audi má nedostatok batérií a tak nemôže naplno rozbehnúť výrobu modelu e-tron, s podobnými problémami zápasí aj Mercedes a jeho model EQC. **VW síce dokázal pred koronavírusom už plynulo vyrábať model ID.3, no pre problémy so softvérom sa autá ešte nedostali k zákazníkom a čakajú na finálny operačný systém.** A aby to nebolo málo, museli takmer všetci výrobcovia zatvoriť fabriky. Na nútenej dovolenke sú v podstate aj vývojové oddelenia a dodávatelia. A tých teraz nevyhnutne treba na rozbehnutie elektrickej ofenzívy. Tí, ktorí si objednali elektromobil, sa musia spoľahnúť na svoju trpezlivosť viac, ako pôvodne očakávali. **Záujemcovia o rýchlo dostupné nové vozidlo sa tak musia pozrieť na ponuku modelov so spaľovacími motormi.** Ich výroba síce tiež stojí, no predajcovia majú skladové zásoby nových vozidiel. Zopár by sa ich našlo aj s alternatívnymi pohonmi. A keď sa pásy opäť rozbehnú, podarí sa s konvenčnými autami rýchlejšie dosiahnuť predajné a výrobné čísla ako s elektromobilmi, ktoré ešte nie sú úplne vyvinuté. **VIDEOTESTY AMŠ** Koľko by mohol stáť automobilky nedostatok elektromobilov, ukazuje príklad prepočtu s hodnotami z roku 2019: Mercedes predal minulý rok v Európe 900 000 vozidiel s priemernou hodnotou CO2 na úrovni 137 g/km, čo je o 35 gramov viac ako 102 gramov platných na rok 2020. **Každý gram navyše znamená na každé predané auto pokutu 95 eur, čo sú dovedna takmer tri miliardy eur.** A to len pre Mercedes. Ola Källenius, šéf koncernu Mercedes, ešte začiatkom marca poznamenal, že by rád vyrábal viac elektromobilov a plug-in hybridov, aby tým flotilové emisie stlačil o 20 percent a dostal sa tak čo najbližšie k hraničným hodnotám. Tieto ambície sa každým dňom strácajú v hmle karantény. Okrem strát priemyslu spôsobených vírusom prichádzajú plánované miliardové pokuty v najnevhodnejší čas. > Pokuty sa premietnu do cien nových vozidiel. Zaplatia ich tak samotní zákazníci. Profesor Stefan Bratzel, riaditeľ Centra pre riadenie automobilového priemyslu (CAM) povedal, že neočakáva zmiernenie emisných pokút. **Podľa jeho slov sú pokuty platné podľa európskeho práva a bol by zlý signál, ak by zákonodarcovia narýchlo upravovali zákony podľa potrieb.** Iný pohľad sa však naskytuje do parlamentov v jednotlivých krajinách, kde sa prijímajú opatrenia na zníženie dopadov aktuálneho stavu a na záchranu pracovných miest. Argumentom na odloženia platnosti nariadenia o pokutách by mohlo byť aj to, že vďaka epidémii je mnoho podnikov zatvorených, ľudia sú doma, lietadlá na zemi a už len tieto samotné opatrenia prispievajú k poklesu emisií CO2.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia