poradňa

2 chyby na STK, kvôli ktorým neprejdete. Vedeli ste o nich?

STK. Garant bezpečnosti na cestách, alebo postrach pre motoristov? Prvý uhol pohľadu je príznačný pre štát, druhý je typickejší pre bežných motoristov. Vedeli ste, že pre tieto 2 chyby nemusíte prejsť, aj keď máte takmer nové auto?
Zlavomat.sk
STK

Autor

STK je ľudová skratka pre kontrolu vozidla. Po správnosti to nie je miesto, ale činnosť, správne označená činnosť technika. A práve tá je nočnou morou mnohých majiteľov snáď každého zánovného alebo starého auta. Čo je však paradoxom, 2 chyby spomenuté v našom článku môžu mať problémy aj majitelia nových áut, ktorí ešte len prvýkrát prídu na STK. A pritom to sú detaily, o ktorých majiteľ auta ani nemusí vedieť, že sa jedná o chyby, lebo sú to do istej miery a z určitého uhla pohľadu zanedbateľné a nemusia spôsobovať žiadne riziko, ktoré by znižovalo bezpečnosť na cestách.

STK. Garant bezpečnosti na cestách, alebo postrach pre motoristov? Prvý uhol pohľadu je príznačný pre štát, druhý je typickejší pre bežných motoristov. Vedeli ste, že pre tieto 2 chyby nemusíte prejsť, aj keď máte takmer nové auto?

STK – budova, ktorá mnohým motoristom prináša veľké obavy. Foto: Autor

Chyby na STK #1

Problémom je zatemňovací pás na čelnom skle. Zákon ho povoľuje, ale spravidla nie je legálny, ak nie je neoddeliteľnou súčasťou čelného skla. Zatemňovací pás na čelné sklo v teoretickej rovine podľa legislatívy môžete mať, ale môže byť maximálne 100 mm od hornej hrany skla pri streche po celej jeho šírke. Navyše treba dať pozor na priepustnosť.

Nepriepustné vonkajšie široké nálepky sú absolútne zakázané. Priepustnosť svetla je nastavená nasledovne: ochrana proti oslneniu s plynulým prechodom zo 75 % na najmenej 40 % priepustnosti svetla vrátane skla alebo bez plynulého prechodu najmenej 50 % priepustnosti svetla vrátane skla. Tiež treba dať veľký pozor na to, aby fólia nepohlcovala farby, konkrétne semaforov, inak by vám totiž na STK vozidlo vyhodnotili ako technicky nespôsobilé na prevádzku po pozemných komunikáciách.

Lenže je tu ešte jedna zásadná vec, o ktorej sa  roky rokúce nikto ani raz nezmienil. Prečo má zatemňovací pás na čelnom skle jeden veľký problém? Ani jeden typ fólii nemá na Slovensku schvaľovací certifikát na použitie na čelnom skle. Všetky sú schválené len na použitie na zadných a zadných bočných sklách.

STK. Garant bezpečnosti na cestách, alebo postrach pre motoristov? Prvý uhol pohľadu je príznačný pre štát, druhý je typickejší pre bežných motoristov. Vedeli ste, že pre tieto 2 chyby nemusíte prejsť, aj keď máte takmer nové auto?

Zatemňovací pás na čelnom skle je populárna úprava. Technikom STK sa však vôbec nepáči. Foto: Autor

Chyby na STK #2

Chyba číslo dva súvisí tiež s dodatočným zatemňovaním skiel, avšak teraz konkrétne so zadným sklom. Od roku 1998 musí mať každý nový model tretie brzdové svetlo. A ako správne tušíte, veľká časť áut má tretie brzdové svetlo pod zadným sklom. Aby to vyzeralo jednoliato, prekrývalo sa fóliou aj sklo v oblasti tretieho brzdového svetla. A tu nastáva problém. Vyzerá to síce efektne, do istej miery to pri LED-kových tretích brzdových svetlách výrazne neznižuje svietivosť, ale norma hovorí jasne.

Môže sa preto stať, že vám dá technik na STK na výber. Buď to na mieste vyrežete, alebo prídete na opakovanú skúšku. Ja osobne by som volil asi možnosť č. 2 a prišiel ešte raz. Prečo? Lebo keď budete rezať fóliu na rýchlo, jednak to s vysokou pravdepodobnosťou pokazíte, zarežete ju škaredo, alebo dokonca môžete prerušiť výhrevné vodiče v skle. Za tú škodu táto rýchla a nerozvážna zbrklosť rozhodne nestojí.

Aké dokumenty potrebujete na TK/EK?

  • Osvedčenie o evidencii vozidla, ľudovo známy ako technický preukaz. Spravidla stačí malý, ak je na aute ťažné zariadenie, alebo povolené iný výnimky, treba vždy veľký!
  • Protokol o montáži plynového zariadenia (ak ide o vozidlo s pohonom CNG alebo LPG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu), a bolo toto zariadenie montované na Slovensku. Ak tak bolo vozidlo dovezené, tento protokol nepotrebujete, lebo všetky informácie sú uvedené vo veľkom osvedčení o evidencii.
  • Protokol o predchádzajúcej kontrole (ak ide o opakovanú technickú kontrolu)

STK. Garant bezpečnosti na cestách, alebo postrach pre motoristov? Prvý uhol pohľadu je príznačný pre štát, druhý je typickejší pre bežných motoristov. Vedeli ste, že pre tieto 2 chyby nemusíte prejsť, aj keď máte takmer nové auto?

Čo všetko skontrolovať pred TK/EK?

Zamerajte sa na povinnú výbavu:

  • homologizovaný prenosný výstražný trojuholník
  • reflexná vesta
  • náhradné koleso, kľúč na matice alebo skrutky kolies, príručný zdvihák za predpokladu, že auto nemá Run-flat pneumatiky, alebo iné prostriedky na bezdemontážnu opravu poškodenej pneumatiky.

Pozrite si, či všetky svetlá svietia, skontrolujte čelné sklo, stierače, klaksón, či funkčnosť všetkých okien. Na technickú kontrolu sa spravidla viete pripraviť, čo je však horšie, výsledok emisnej kontroly spravidla lacno ovplyvniť neviete. Iba ak teoreticky priliatím aditíva do paliva, a aj to je účinnosť nie vždy overiteľná.  Preto je pre mnohých motoristov negatívny výsledok veľkým prekvapením, ktoré končí prievanom v peňaženke.

Problém na STK? Zamlčali 13 chýb, šrot sa valil diaľnicou

Foto: Zlavomat.sk, autor, archív

Zdroje:  Autor