Slováci, ruky preč: Problémy na STK spôsobujú tieto autá
Nie každé auto zvládne technickú kontrolu bez zaváhania. Aj najnovšia analýza ukázala, že niektoré staršie modely mávajú problémy na STK častejšie ako iné. Pokiaľ uvažujete nad ich kúpou, mali by ste sa pripraviť na dodatočné náklady a čas vynaložený na to, aby ste úspešne absolvovali technickú kontrolu.
Zároveň však nič nie je čiernobiele – o stave vášho jazdeného auta stále rozhoduje aj správanie predchádzajúceho majiteľa.
Nasledujúci rebríček však môže byť dobrou pomôckou pri rozhodovaní o vašej budúcej jazdenke. Pripravilo ho nemecké združenie TÜV, ktoré pri hodnotení zohľadňuje predovšetkým podiel závažných závad. Berie do úvahy aj vek a najazdených kilometrov.
Aby bol výsledok spravodlivý, práve nájazd auta je dôležitý parameter. Nie je výnimkou, že malé mestské auto príde na prvú technickú kontrolu po absolvovaní 20 tisíc km, no služobné vozidlá majú vtedy často už trojnásobok kilometrov.
Aké majú autá najčastejšie problémy na STK?
V zozname chýb vozidiel na technickej kontrole sa často vyskytuje únik oleja z motora alebo prevodovky, korózia brzdového potrubia a slabý účinok bŕzd, opotrebované zavesenie kolies, problémové tlmiče a pružiny, chyby osvetlenia a elektroniky a takisto nadmerná hrdza na výfukoch a podvozku.
V tomto článku sa pozrieme na modely vo veku 8 až 13 rokov, ktoré dopadli z hľadiska technických kontrol najhoršie. V tabuľke vám prinášame ich prehľad, jednotlivé modely áut spomíname nižšie vždy iba jedenkrát. Vybrali sme vždy tú generáciu daného modelu, pri ktorej zaznamenali technici problémy na STK s najvyšším podielom vážnych chýb.
Vek vozidla |
Model auta |
Podiel závažných chýb na STK |
8 až 9 rokov |
Dacia Dokker Dacia Duster Dacia Sandero |
31 % 30 % 29 % |
10 až 11 rokov |
Dacia Logan Dacia Duster Renault Twingo |
40 % 34 % 33 % |
12 až 13 rokov |
Renault Twingo Dacia Logan Renault Clio |
42 % 41 % 40 % |
Renault Twingo II (2007 – 2014)
V rebríčku sa na nie príliš dobrom mieste umiestnil mestský hatchback, ktorý podľa TÜV dosahuje jednu z najvyšších chybovostí pri veku vozidla 12 až 13 rokov. Typické problémy na STK sú netesnosti motora, chybné tlmiče a opotrebované súčiastky bŕzd.

Foto: ADAC
Dacia Logan II (2013 – 2016)
Lacný sedan, ktorý ako jazdené auto zoženiete za veľmi zaujímavé ceny, môže trpieť viacerými neduhmi. Ide predovšetkým o slabé brzdy, hrdzu a problematické podvozkové diely. V analýze áut rizikových z pohľadu STK tak obsadil vysokú priečku.

Foto: ADAC
Renault Clio III (2005 – 2014)
Auto ako toto staršie Clio pôsobí na prvý pohľad sympaticky, no za francúzskym šarmom sa môžu skrývať problémy na STK. Najväčšou slabinou býva hrdza. Pri kontrole dokážu skúsení technici objaviť aj ďalšie nedostatky. Môže ísť o podvozkové diely ako čapy riadenia, tlmiče, pružiny či brzdové potrubia. Časté sú tiež poruchy bŕzd a nefunkčné zadné svetlá.

Foto: ADAC
Dacia Dokker (2012 – 2021)
Rodinný van s posuvnými dverami síce vydrží stovky tisíc kilometrov, no po rokoch sa môžu začať objavovať úniky oleja, problémy s riadením a hrzdavanením brźd. To všetko vám môže spôsobiť nielen dodatočný stres, ale aj problémy na STK.

Foto: ADAC
Dacia Duster I (2010 – 2018)
Jednu z priečok v zozname obsadilo tiež SUV, na ktorom na Slovensku jazdí veľa motoristov. Už v rôznych dlhodobých testoch trpelo poruchami prevodovky. Okrem toho vám môžu privodiť problémy na STK aj slabé brzdy a časté netesnosti rôznych motorických súčiastok.

Foto: ADAC
Dacia Sandero II (2012 – 2021)
Nevýhodou a zároveň výhodou tohto auta je veľmi jednoduchá kvalita spracovania. Lacné materiály a v niektorých prípadoch nedostatočná kvalita výroby sa podpísali na častejších poruchách a problémoch. Ešte v čase, keď sa druhá generácia modelu Sandero vyrábala, musela Dacia riešiť viaceré zvolávacie akcie. Bolo to napríklad kvôli brzdovým strmeňom či airbagom.