5 najväčších zimných mýtov: Prečo vám starý trik s pneumatikami môže zachrániť život?

Viete, prečo nemáte dávať lepšie zimné gumy dopredu? Naučte sa správnu techniku a odhaľte 5 mýtov o spotrebe a diskoch, ktoré vás v zime možno mätú.
Zimné mýty o prevádzke auta v zime kolujúce medzi vodičmi o jazde s autom v zime často pramenia z presvedčenia, že v automobilovom priemysle sa dlhé dekády nič nezmenilo. Je tomu však naozaj tak?
Autor, Archív
Zimné mýty, ktoré potrápia mnohých motoristov.

Toto sú základné  zimné mýty, ktoré nedávajú spať mnohým motoristom. Vedeli ste o nich? Ako ich riešite? Prízvukujem, ma niektoré by ste si mali dať pozor, môžu vás pri nesprávnej technike jazdy aj zabiť! Konkrétne Zimné mýty #3!

Zimné mýty #1 – Motor je potrebné pred jazdou zahriať

Je pravda, že drvivá motorov pochádzajúca z minulého storočia si túto časovo zdĺhavú činnosť vyslovene vyžadovala. A trvala dlhé minúty. V prípade automobilov vyrobených po roku 2000 je to ale tak trošku prežitok a nie každý moderný motor má rád pomalé zahrievanie na voľnobeh. Po naštartovaní motora sa spravidla  oplatí počkať niekoľko sekúnd, prípadne jednu, dve minútky, kým povedzme oškrabete okná alebo ometiete sneh, ale dlhšie rozhodne nie, aby sa olej rovnomerne rozlial v celom systéme mazania. Motor sa počas jazdy zahreje oveľa rýchlejšie, najmä za optimálnych podmienok a teda rýchlejšie produkuje menej emisií, do čoho nás odborníci z každej strany tlačia. Faktom však je, že sa neoplatí prudko akcelerovať, než motor, olej aj chladiaca kvapalina dosiahne prevádzkovú teplotu.

Zimné mýty #2 – Oceľové disky na zimu a hliníkové na leto

V mnohých reklamách sa uvádza, že predajca poskytuje druhú sadu kolies so zimnými pneumatikami namontovanými na oceľových diskoch. Dodnes, keď hovoríme o zimnej jazde, často podvedome vnímame, že sa bude spravidla jednať o oceľové disky, keďže sa roky šírilo, že sú lepšie na zimu. Výhodou oceľových diskov je však len jedno. Ich priaznivejšia nákupná cena. Nie je pravda, že lakované hliníkové disky sa v tomto ročnom období rýchlo ničia alebo opotrebúvajú , hoci sú určite vystavené väčšiemu riziku poškodenia. Oceľové disky sa opotrebúvajú oveľa rýchlejšie, pretože jednoducho korodujú v dôsledku neustáleho kontaktu s vlhkosťou a posypovou soľou.

Nie je však povrchová úprava hliníkového disku ako povrchová úprava. Leštené, chrómované a i. úpravy by som ja do zimy rozhodne neodporúčal a vyvaroval sa im. Ak sa pravidelne pohybujete v oblastiach, kde je naozaj veľa snehu, hrozí ešte jeden problém s oceľovými diskami. Je pravdepodobné, že sneh a ľad z noci do rána zamrzne na vnútornej strane diskov, a prvé kilometre budete cítiť silné vibrácie, ako keď nie je koleso správne vyvážené. Pri hliníkových diskoch si tento jav viete rýchlejšie odkontrolovať a hlavne odstrániť cez spravidla väčšie medzery medzi lúčmi.

Viete, prečo nemáte dávať lepšie zimné gumy dopredu? Naučte sa správnu techniku a odhaľte 5 mýtov o spotrebe a diskoch, ktoré vás v zime možno mätú.

Oceľové disky v porovnaní s hliníkovými nemajú v zime snáď žiadne výhody! Okrem nízkej obstarávacej ceny

Zimné mýty #3 – Lepšie zimné pneumatiky dáme na prednú nápravu

V autách s najbežnejším pohonom predných kolies sa niektorí vodiči stále rozhodnú namontovať iba dve zimné pneumatiky – na prednú nápravu. Áno, aj ja si pamätám túto dobu, kedy sa to robilo bežne. Ale je to poriadne adrenalínová disciplína, ak autom pravidelne jazdíte a pri osobných autách je dokonca zakázaná. Keď je na vozovke veľmi šmykľavo, rozdiel v priľnavosti medzi týmito dvoma typmi pneumatík môže byť taký veľký, že auto sa stane úplne nepredvídateľným. Keďže stabilita auta závisí v zákrute aj od priľnavosti zadných pneumatík, lepšie pneumatiky by mali byť na zadnej náprave a to predovšetkým preto, lebo nedotáčaný šmyk, teda šmyk prednej nápravy, sa dá oveľa viac predvídať a oveľa ľahšie zvládnuť, ako šmyk zadnej nápravy, čiže šmyk pretáčavý. V praxi ho vie zvládnuť len zlomok percenta vodičov, a aj to musia byť ideálne podmienky a priestor na zvládnutie takéhoto manévru.

Zimné mýty #4 – So 4×4 som v zime rýchlejší

Pohon všetkých štyroch kolies môže byť v zime požehnaním aj prekliatím. Vďaka nemu auto efektívne zrýchľuje a má tým pádom výrazne lepšiu trakciu a riadenie v zákrutách, ale keď potrebujete zastaviť, je tento benefit zbytočný. Navyše, pri aute s pohonom oboch náprav treba do budúcna rátať aj s problémami, ktoré sa môžu prvýkrát prejaviť práve v zime. Existuje veľa áut s prepínateľnou zadnou nápravou, kde sa napríklad opotrebuje viaclamelová spojka alebo rozvodovka. Bohužiaľ, často je to dôsledok zanedbania údržby. V mnohých moderných autách je pohon všetkých štyroch kolies riadený elektronicky, takže všetky senzory by mali byť funkčné, a čo je nemenej dôležité, predná a zadná náprava nesmie mať pneumatiky, ktoré sú výrazne viac zjazdené. Spravidla sa bavíme o rozdieloch do max 2-3 mm, takže treba rátať aj s vyššími výdavkami.

Viete, prečo nemáte dávať lepšie zimné gumy dopredu? Naučte sa správnu techniku a odhaľte 5 mýtov o spotrebe a diskoch, ktoré vás v zime možno mätú.

Mercedes-Benz G500 toho zvládne vďaka pohonu všetkých kolies v zime veľmi veľa. Vysoké ťažisko ho však rýchlejším na bežnej ceste rozhodne nerobí!

Zimné mýty #5: V zime auto spaľuje oveľa viac paliva

Niektorí vodiči tvrdia, že ich autá v zime spotrebujú viac paliva, zatiaľ čo iní s tým nesúhlasia. Fakt je však taký, že tieto čísla môžu byť úplne totožné pri spaľovacích autách, elektromobility majú spravidla nárast spotreby do 20 %. Ak sa budeme baviť o spaľovacích autách, za predpokladu cestovania v suchej zime, môže byť spotreba úplne totožná, ako by ste ju absolvovali v lete. Rozdiel môže môžete cítiť, keď je na ceste sneh, ktorý zvyšuje odpor kolies, avšak na strane druhej, núti spomaliť, čiže jazdiť defenzívnejšie, takže spotreba je opäť rovnaká. Ako v zime, tak aj v lete, si vodiči potrpia na tepelný komfort, takže autá často bežia aj na voľnobeh. To znamená, že sa to opäť vyrovnáva. Áno, je pravda, že v minulosti vodiči používali tzv. sytič, kt. upravoval zmes, a auto viac žralo, ale pri moderných autách sú tieto rozdiely skôr odchýlkou merania než obrovskými číselnými rozdielmi.

Viete, prečo nemáte dávať lepšie zimné gumy dopredu? Naučte sa správnu techniku a odhaľte 5 mýtov o spotrebe a diskoch, ktoré vás v zime možno mätú.

Mercedes-Benz 500 SEC C126. Staršie autá skutočne mohli v zime žrať viac paliva. Systém vstrekovania nebol v minulom storočí  zďaleka dokonalý.

Mýtus o biopalivách odhalený. Tankujete ich v domnení, že šetríte prírodu, no opak je pravdou

 

Zdroje:  Zdroj: Autor