5 najväčších zimných mýtov: Prečo vám starý trik s pneumatikami môže zachrániť život?
Zimné mýty #3 – Lepšie zimné pneumatiky dáme na prednú nápravu
V autách s najbežnejším pohonom predných kolies sa niektorí vodiči stále rozhodnú namontovať iba dve zimné pneumatiky – na prednú nápravu. Áno, aj ja si pamätám túto dobu, kedy sa to robilo bežne. Ale je to poriadne adrenalínová disciplína, ak autom pravidelne jazdíte a pri osobných autách je dokonca zakázaná. Keď je na vozovke veľmi šmykľavo, rozdiel v priľnavosti medzi týmito dvoma typmi pneumatík môže byť taký veľký, že auto sa stane úplne nepredvídateľným. Keďže stabilita auta závisí v zákrute aj od priľnavosti zadných pneumatík, lepšie pneumatiky by mali byť na zadnej náprave a to predovšetkým preto, lebo nedotáčaný šmyk, teda šmyk prednej nápravy, sa dá oveľa viac predvídať a oveľa ľahšie zvládnuť, ako šmyk zadnej nápravy, čiže šmyk pretáčavý. V praxi ho vie zvládnuť len zlomok percenta vodičov, a aj to musia byť ideálne podmienky a priestor na zvládnutie takéhoto manévru.
Zimné mýty #4 – So 4×4 som v zime rýchlejší
Pohon všetkých štyroch kolies môže byť v zime požehnaním aj prekliatím. Vďaka nemu auto efektívne zrýchľuje a má tým pádom výrazne lepšiu trakciu a riadenie v zákrutách, ale keď potrebujete zastaviť, je tento benefit zbytočný. Navyše, pri aute s pohonom oboch náprav treba do budúcna rátať aj s problémami, ktoré sa môžu prvýkrát prejaviť práve v zime. Existuje veľa áut s prepínateľnou zadnou nápravou, kde sa napríklad opotrebuje viaclamelová spojka alebo rozvodovka. Bohužiaľ, často je to dôsledok zanedbania údržby. V mnohých moderných autách je pohon všetkých štyroch kolies riadený elektronicky, takže všetky senzory by mali byť funkčné, a čo je nemenej dôležité, predná a zadná náprava nesmie mať pneumatiky, ktoré sú výrazne viac zjazdené. Spravidla sa bavíme o rozdieloch do max 2-3 mm, takže treba rátať aj s vyššími výdavkami.

Mercedes-Benz G500 toho zvládne vďaka pohonu všetkých kolies v zime veľmi veľa. Vysoké ťažisko ho však rýchlejším na bežnej ceste rozhodne nerobí!
Článok končí na nasledujúcej straneStrana 2 / 3
Zdroje: Zdroj: Autor
Autá a motorky ma polarizujú prakticky od ranného detstva. Sú pre mňa koníčkom a zároveň aj vášňou. A tomu som prispôsobil celý svoj život. V publicistickom svete pôsobím prakticky 10 rokov, a za ten čas som mal možnosť vyskúšať stovky nových alebo jazdených áut a motoriek. Vo svojich článkoch sa snažím priniesť aktuálne informácie, triezvy pohľad na svet, motoristom poradiť a zároveň prinášam aj kvalitnú výpovednú hodnotu.













