Pneumatiky sa zásadne zmenia, budú vybavené senzormi a riadenou zmenou nahustenia

Pneumatiky novej generácie budú aj naďalej využívať rovnaké materiály, ale dostanú vylepšenia vrátane počítačom riadeného nahusťovania.
Vydané Text: 

Ovládanie natlakovanie pneumatiky pomocou aplikácie v tablete. Proces zmeny tlaku prebieha v sekundách.
Mnohí motoristi majú automobily s adaptívnymi podvozkami, ktoré sú schopné upravovať nastavenie tlmičov počas jazdy a prispôsobiť sa tak potrebám vodiča. Niekedy sa jedná iba o menej významné zmeny v tvrdosti, inokedy sa výmenou jazdného režimu zmení samotný charakter vozidla. V blízkej budúcnosti ale budeme počas jazdy upravovať aj vlastnosti pneumatík. Takúto inováciu nám ukázala značka Continental na svojom technologickom podujatí Tech Show 2019 v nemeckom Hannoveri, o ktorom sme písali v samostatnej reportáži.

Continental nám ukázal svoje najlepšie vynálezy, mnohé budeme používať až o 20 rokov

Continental rozhodne nevyrába iba pneumatiky, ako sa mnohí domnievajú. Portfólio tohto nemeckého koncernu zasahuje do každého kúta mobility ako takej.

Jednou z odprezentovaných technológií bola aj funkcia riadenej zmeny tlaku v pneumatikách počas jazdy pomocou externého ovládača, ktorým bol v našom prípade obyčajný smartfón s nainštalovanou aplikáciou. Táto aplikácia sa prostredníctvom bezdrôtového prenosu Bluetooth spojila s mikropočítačom v pneumatike, ktorý zadával pokyny kompresoru. Vidieť, ako sa pneumatika samočinne nafukuje a ako vypúšťa vzduch, bolo nesmierne pôsobivé.
Takto vyzerá prototyp kompresora, ktorý riadi tlak v pneumatike. Energiu čerpá z elektrickej sústavy v aute.
Technológia ovládania tlaku sa volá **Conti Adapt**, technológie na monitorovanie stavu pneumatík **Conti Sense** a výrobca ich najnovšie zapracoval do komplexnejšieho produktu, ktorý označuje ako **pneumatiku zajtrajška**. Koleso s názvom **Conti C.A.R.E.** súhrnne demonštruje technológie pneumatiky zajtrajška. V takejto pneumatike nájdete Bluetooth vysielače a príjímače, multiúčelové senzory a tiež spomínané kompresory (odstredivé čerpadlá), ktorým sa riadi výška tlaku v pneumatike. Keď vozidlo dostane defekt, pomocou malého nalepovacieho senzoru na vnútornej strane pneumatiky sa táto informácia zístí a odošle do počítača v aute, do mobilnej aplikácie alebo kamkoľvek do centrály, ktorá sa stará o podnikový vozový park.
Aplikácia upozorňuje na defekt.
*Nižšie uvádzame výber z tlačovej správy spoločnosti Continental:* Senzory generujú a priebežne vyhodnocujú údaje týkajúce sa hĺbky dezénu, možného poškodenia, teploty pneumatiky a tlaku v pneumatike. Takýto monitorovací systém, nazývaný **ContiSense**, prenáša informácie o stave pneumatík do systému **ContiConnect Live**, zabezpečujúc tak efektívny manažment mobility pre prevádzkovateľov vozových parkov. Keď vozidlo zrýchľuje, odstredivé sily vo vnútri kolesa pôsobia na čerpadlo, ktoré generuje stlačený vzduch. Táto technológia **PressureProof** konštantne udržiava tlak pneumatiky v ideálnom rozsahu a pomáha dosiahnuť trvalo udržateľné zníženie emisií CO2. Prípadný nadbytočný stlačený vzduch sa skladuje v integrovanej nádrži. Technológia **PressureBoost** následne využíva tento vzduch na rýchle prispôsobenie tlaku v pneumatikách rozličným situáciám pri jazde.
V rámci konceptu SilentWheel bude spoločnosť Continental prezentovať modifikovaný ráf kolesa, ktorý znižuje vibrácie vznikajúce pri jazde a zabezpečuje vynikajúcu kvalitu jazdy.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.