Pneumatiky sa zásadne zmenia, budú vybavené senzormi a riadenou zmenou nahustenia
Pneumatiky novej generácie budú aj naďalej využívať rovnaké materiály, ale dostanú vylepšenia vrátane počítačom riadeného nahusťovania.
Vydané , zverejnil ERIK STRÍŽ

Foto: • Text: Peter Orosz

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ

Foto: E. Stríž • Text: ERIK STRÍŽ


Mnohí motoristi majú automobily s adaptívnymi podvozkami, ktoré sú schopné upravovať nastavenie tlmičov počas jazdy a prispôsobiť sa tak potrebám vodiča. Niekedy sa jedná iba o menej významné zmeny v tvrdosti, inokedy sa výmenou jazdného režimu zmení samotný charakter vozidla.
V blízkej budúcnosti ale budeme počas jazdy upravovať aj vlastnosti pneumatík. Takúto inováciu nám ukázala značka Continental na svojom technologickom podujatí Tech Show 2019 v nemeckom Hannoveri, o ktorom sme písali v samostatnej reportáži.
Jednou z odprezentovaných technológií bola aj funkcia riadenej zmeny tlaku v pneumatikách počas jazdy pomocou externého ovládača, ktorým bol v našom prípade obyčajný smartfón s nainštalovanou aplikáciou. Táto aplikácia sa prostredníctvom bezdrôtového prenosu Bluetooth spojila s mikropočítačom v pneumatike, ktorý zadával pokyny kompresoru. Vidieť, ako sa pneumatika samočinne nafukuje a ako vypúšťa vzduch, bolo nesmierne pôsobivé.

Technológia ovládania tlaku sa volá **Conti Adapt**, technológie na monitorovanie stavu pneumatík **Conti Sense** a výrobca ich najnovšie zapracoval do komplexnejšieho produktu, ktorý označuje ako **pneumatiku zajtrajška**.
Koleso s názvom **Conti C.A.R.E.** súhrnne demonštruje technológie pneumatiky zajtrajška. V takejto pneumatike nájdete Bluetooth vysielače a príjímače, multiúčelové senzory a tiež spomínané kompresory (odstredivé čerpadlá), ktorým sa riadi výška tlaku v pneumatike. Keď vozidlo dostane defekt, pomocou malého nalepovacieho senzoru na vnútornej strane pneumatiky sa táto informácia zístí a odošle do počítača v aute, do mobilnej aplikácie alebo kamkoľvek do centrály, ktorá sa stará o podnikový vozový park.

*Nižšie uvádzame výber z tlačovej správy spoločnosti Continental:*
Senzory generujú a priebežne vyhodnocujú údaje týkajúce sa hĺbky dezénu, možného poškodenia, teploty pneumatiky a tlaku v pneumatike. Takýto monitorovací systém, nazývaný **ContiSense**, prenáša informácie o stave pneumatík do systému **ContiConnect Live**, zabezpečujúc tak efektívny manažment mobility pre prevádzkovateľov vozových parkov.
Keď vozidlo zrýchľuje, odstredivé sily vo vnútri kolesa pôsobia na čerpadlo, ktoré generuje stlačený vzduch. Táto technológia **PressureProof** konštantne udržiava tlak pneumatiky v ideálnom rozsahu a pomáha dosiahnuť trvalo udržateľné zníženie emisií CO2. Prípadný nadbytočný stlačený vzduch sa skladuje v integrovanej nádrži. Technológia **PressureBoost** následne využíva tento vzduch na rýchle prispôsobenie tlaku v pneumatikách rozličným situáciám pri jazde.

V rámci konceptu SilentWheel bude spoločnosť Continental prezentovať modifikovaný ráf kolesa, ktorý znižuje vibrácie vznikajúce pri jazde a zabezpečuje vynikajúcu kvalitu jazdy.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk