Komentár k stavu slovenských ciest a chodníkov: Úprimne, sme hanba Európy!
Zhodneme sa na tom, že naše cesty sú v dezolátnom stave a kompetentní zjavne necítia zodpovednosť.
Vydané Text: Erik Stríž
Nedávno som mal príležitosť pozrieť sa na slovenské cesty z dvoch nových pohľadov, ktoré ma presvedčili, že je to na Slovensku naozaj veľmi zlé. Miestami priam príšerné. Asi prvýkrát som bol na (ne)zodpovedných nahnevaný a úprimne, cítil som hanbu za to, kde to vlastne žijem. Mal som príležitosť vidieť **cesty z pohľadu sanitky** a človeka, ktorý sa v nej musel viezť do nemocnice. Takáto skúsenosť ukazuje stav vozoviek v úplne novom svetle, v ktorom sa odhaľuje ich skutočne nebezpečná stránka. Vodič sanitky aj pri veľkej snahe o vyhýbanie sa dieram nevyhnutne musel prejsť cez obrovské množstvo výtlkov, dier, spojov nových a starých ciest s výškovým rozdielom aj päť centimetrov. Pacient, ktorý musí byť vo vnútri pripútaný na lôžko, počas tejto cesty zažíva mimoriadne silné otrasy, doslova lieta zo strany na stranu a každý vjazd kolesom do diery cíti na vlastnej chrbtici. Je to obzvlášť nebezpečné najmä pre tehotné ženy, pre ľudí s vážnymi úrazmi a v prípadoch, keď chce dať pracovník RZP injekciu alebo inak počas jazdy pracovať s pacientom. To, ako sa dokáže štát starať o chorých, zranených, chudobných a slabých, poukazuje na jeho civilizovanosť a vyspelosť. Slovensko je v tomto kontexte pre svoju nevyspelosť tragikomicky trápne a na posmech všetkých krajín sveta.
**Druhá negatívna skúsenosť ma zanechala v hanbe**. Prvýkrát som sa naozaj hanbil za štát, v ktorom žijem a za ľudí, ktorí ho vedú. Politika v skutočnosti nemá vplyv na naše životy, pretože my budeme fungovať rovnako bez ohľadu na to, kto je premiér a kto kapitán. V otázke kvality ciest ale má zmysel hľadať vinníkov práve tam hore, *pretože oni určujú celú hierarchiu pod nimi*. Keď prišiel na návštevu na Slovensko môj brat, ktorý roky žije v Holandsku a vlastní auto, bol zhrozený, v akom katastrofálnom stave sú cesty. A to ešte nevidel cesty v stave po tejto zime! **Priespastný nepomer medzi holandskými a slovenskými cestami** som videl aj ja, keď som bol pred časom v Amsterdame, Haagu a ďalších mestách. Nie je pravdou, že by mali Holanďania najlepšie cesty na svete, oni majú normálny štandard, na ktorý sa všetci jeho obyvatelia skladajú prostredníctvom daní a autority si uvedomujú, že zmyslom ich existencie je využívať tieto prostriedky nanajvýš efektívne. Na takýto štandard sa skladáme aj my a je klamstvo tvrdiť, že platíme málo. Totožné problémy majú aj chodníky. Ako sa senior, zdravotne postihnutý alebo inak hendikepovaný človek dostane k tomu, že musí doslova preskakovať 20-centimetrové obrubníky na križovatke Miletičovej a Prievozskej v Bratislave? Ako môže nevidiaci bezpečne obchádzať metrové diery a vôbec dbať na všetky neduhy slovenských chodníkov?
Už Tomáš Baťa v medzivojnovom období obhajoval zámer investovať 10 miliárd českých korún na cesty. Správne tvrdil, že ďalšie generácie nám budú právom vyčítať naše úporné snahy šetriť na kvalite ciest, pretože práve ich vyššia kvalita sa prejaví na vyššom životnom štandarde, bezpečnosti, podnikaní, cestovaní a vôbec všetkom. Novej generácii bude smiešne, že sme chceli šetriť tam, kde je to najmenej potrebné. „*Doprava vyslobodila vlastne človeka z jeho primitívneho stavu*,“ uvádza sa v knihe **Tomáš Baťa: Úvahy a prejavy**. V roku 1927 hovoril Baťa o doprave, cestách a ľuďoch, pričom už vtedy apeloval na budovanie nových kvalitných ciest pre automobily i vlaky, pričom nezabúdal ani na metro, ktoré videl vo svete ako účinný systém mestskej dopravy. Tvrdil, že jeho predchocovia ani netušili, že sa raz bude jazdiť na automobiloch, dokonca nepoznali ani bicykel. Počítali iba s konskými povozmi, preto dobové cesty neboli pripravené na rozmach dopravy. Lenže my o tomto rozmachu vieme, preto sa nemôžeme vyhovárať na to, čo sa tu budovalo pred desaťročiami.
Odkedy Baťa vyslovil tieto slová, prešlo takmer sto rokov, ale zmenilo sa iba to, že sa vybudovali provizórne cesty, ktoré dnes absolútne nezvládajú moderné nároky na životný štýl obyvateľstva, pritom sa ani nezveľaďujú a neopravujú v dostatočnej miere. Pokiaľ ide o kvalitu ciest, Slovensko je diera. Ťažko sa to píše a zle sa to číta, ale je to pravda. Nemôžeme sa porovnávať s krajinami tretieho sveta a ich necestami, pretože my žijeme v bezpečnej lokalite, v Európe, máme prístup k eurofondom, vysokú životnú úroveň, dobré podnebie a množstvo pracovnej sily. Čo chýba, je zodpovednosť kompetentných a väčší tlak verejnosti.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
Poradňa
Legislatívne zmeny platné od 1. mája: Živnostníci s autami dostanú viac peňazí a podnikatelia nižšie dane
Zvýšenie náhrady za používanie súkromného auta pri pracovných cestách.
Nové sadzby sa vzťahujú aj na živnostníkov, ktorí používajú osobné auto v súvislosti s podnikaním.Servis
Odťah si premyslite: Prečo mnohé moderné autá nemožno jednoducho odtiahnuť pomocou lana?
Technologický pokrok v autopriemysle prináša aj nové obmedzenia, na ktoré bežný motorista obyčajne pri kúpe nemyslí.
Keď nie je možné vozidlo vliecť, je potrebné ho „odtiahnuť“ umiestnením na plošinu. Aktualizácia pôvodného príspevku.História autopriemyslu
Najpopulárnejšie autá všetkých čias: Zoznam legiend, ktoré zmenili automobilový priemysel
História automobilového priemyslu je plná úspešných modelov, ale ako lepšie zhodnotiť ich popularitu, ak nie predanými kusmi?
V tomto zozname sa nachádzajú aj autá, ktoré pochádzajú ešte z minulého storočia, no niektoré dnešné modely môžu o takomto míľniku iba snívať.AKTUALITA
Nový dizajnový jazyk značky Renault odhalený v novinke Symbioz!
Model je zameraný na širokú zákaznícku základňu, od rodín, až po firemné vozové parky.
Fúzia obľúbenej klasiky a moderných prvkov.História autopriemyslu
Rolls-Royce oslavuje 120 rokov na automobilovej scéne. Spoznajte príbeh tejto ikonickej značky
Rolls-Royce bola vždy značka luxusu, dnes nové modely stoja od 200-tisíc eur vyššie, pričom za špeciálne vyrobené exempláre sa platia desiatky miliónov.
Autopriemysel v Rusku
Rusi skutočne vyrábajú falošné Citroëny C5 Aircross, už mieria k zákazníkom
Je to škandál, aký nemá v histórii autopriemyslu obdobu. Napriek tomu zrejme Stellantis nemá dosť silné páky, aby Rusov zastavil.
Servis
Štatistika porúch ADAC 2024: Ktoré jazdené autá sú najviac a najmenej spoľahlivé? Majú elektromobily menej porúch?
Ktorý jednoduchý komponent najčastejšie paralyzuje autá? Štatistika porúch od ADAC je analýza zahŕňajúca 156 modelových radov vozidiel.
Nová štatistika poruchovosti ADAC ukazuje nielen to, ktoré autá sa v roku 2023 kazili najčastejšie, ale aj to, či sú skutočne elektromobily spoľahlivejšie.Rozhovor
Milovník áut Craig Ramsay o autách, šoférovaní a hokeji: Ako si užil vlajkovú loď Škoda Superb?
Craig Ramsay, tréner našej hokejovej reprezentácie, mal ako jeden z prvých na Slovensku možnosť na týždeň otestovať úplne nový model Škoda Superb.
V exkluzívnom rozhovore pre Škoda Storyboard prezradil, ako sa mu jazdilo, akým je šoférom, čo pre neho znamená svet áut a čo vlastne poháňa prvého muža našej hokejovej reprezentácie? Samozrejme, podelil sa aj o to, ako vidí šance na prípadný úspech jeho zverencov na blížiacich sa hokejových majstrovstvách sveta.Prestavujeme nový SUPERB COMBI: Ohromujúce funkcie, prepracované pohony aj skvelé detaily v interiéri
Nanosenzory, inteligentné ovládače Smart Dials a početné historické prvenstvá. Nová generácia vozidiel Škoda Superb Combi je ako zhmotnený recept na dokonalé auto.
Biznis
Hedin Mobility Group konsoliduje svoju maloobchodnú divíziu pod značkou Hedin Automotive
Skupina Hedin Mobility Group je jedným z najväčších európskych predajcov vozidiel. Sieť predajcov skupiny sa rozprestiera v 12 krajinách, zahŕňa viac ako 330 prevádzok a zastupuje viac ako 40 značiek vozidiel.
Doteraz každá krajina pôsobila pod miestnymi značkami, ale v roku 2024 sa všetky prevádzky zjednotia pod spoločnú značku Hedin Automotive.