Španielske mesto Pontevedra zakázalo autá a po rokoch vidí veľké benefity
Dokonca aj bez verejnej dopravy.
Vydané Text: ERIK STRÍŽ


Lores sa ujal úradu v roku 1999 a jeho pôsobenie je poznačené vlastnou nevšednou filozofiou: vlastníctvo auta neoprávňuje zaberať verejný priestor. Je to myšlienka hodná hlbšieho zamyslenia. Nech na prvé počutie vyznieva akokoľvek, je potrebné vidieť v nej trocha viac ako len zámer odsúvať automobily preč z mesta. Vlastníctvo automobilu znamená, že je potrebné niekde ho umiestniť, či už na parkovisku pred bytovým domom alebo na platené parkovisko v centre. Lenže parkoviská sú priestorovo neefektívne a na ich mieste by sa dali postaviť parky, ihriská a iné spoločenské priestranstvá. Zákaz vjazdu motorových vozidiel spočiatku platil iba pre centrum mesta, potom sa rozšírilo na širšie centrum založené ešte v 18. storočí. Na niekdajších pozdĺžnych parkovacích miestach sa vybudovali chodníky a vysadili stromy. Zrušili sa svetelné križovatky a v širších zónach mesta platí maximálna povolená rýchlosť 30 km/h. Cesty sú pritom aj naďalej zjazdné pre vozidlá záchranky, polície, hasičov a pre zásobovanie početných kaviarní, obchodov a služieb. Zaujímavosťou je, že špeciálnu výnimku majú páry práve smerujúce na svoju svadbu. Nevesta a ženích môžu prísť do centra na aute, ale všetci ich hostia chodia pešo. Celkovo sa v meste automobily vytratili z troch štvrtín všetkých ciest, ľudia začali chodiť pešo a jazdiť na bicykloch. Keď sme sa pozerali na fotografie mesta cez Google Street View z roku 2017, ešte sme v centre videli pomerne veľa áut. Guardian neuvádza podrobnosti, avšak predpokladáme, že celý proces vytlačenia áut z centra prebiehal postupne a v krokoch.


Je možné, aby sa španielskym mestom Pontevedra inšpirovali aj slovenské mestá? Ešte pred niekoľkými rokmi dozadu mohli automobily jazdiť aj po centre Starého mesta v Bratislave, priamo pod Michalskou bránou. Film Na krásnom modrom Dunaji zachytáva takúto realitu ešte aj v roku 1994. Dnes je centrum vyhradené pre chodcov a autá vidíme iba policajné alebo zásobovacie. Rozšíriť zákaz vjazdu na širšie centrum, napríklad na Štúrovu, Dunajskú a Špitálsku ulicu, Námestie SNP či dokonca Hodžovo námestie je už na prvé počutie nonsens a doslova samovražda dopravnej infraštruktúry. Ale možno, že sme si iba natoľko zvykli jazdiť centrom mesta, že to považujeme za samozrejmosť, hoci by sme sa vedeli po meste pohybovať aj alternatívne. Uvidíme, ako sa podarí zrealizovať veľkolepé plány stále novému primátorovi Matúšovi Vallovi, ktorý má záujem o redukovanie osobnej automobilovej dopravy v hlavnom meste.

ERIK STRÍŽ
Erik Stríž je motoristický novinár, šéfredaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk
Pokračujte na ďalší príspevok »
MOTORISTICKÝ ŠPORT
Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023
Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.
Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta. Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.MAGAZÍN
SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio
Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.
Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023KRÁTKA SPRÁVA
ZSE prichádza s virtuálnou batériou pre elektromobil: Elektrinu zo solárnych panelov si pošlete priamo na svoj ZSE Drive
Nové služby súvisia so snahou ZSE byť komplexným poskytovateľom riešení, ktoré súvisia s elektrinou: od klasickej spotreby až po jej samotnú výrobu a virtuálnu distribúciu.
POKUTY
Tri najvyššie pokuty, aké vám policajt môže uložiť priamo na ceste. 800 eur je iba začiatok
Sadzobník pokút ukladaných v blokovom konaní sa líši od pokút ukladaných v rámci správneho konania – blokové pokuty sú spravidla nižšie.
Napriek tomu poznáme niekoľko takých, ktoré môžu poriadne zamávať rodinným i firemným rozpočtom.Stret so zverou na ceste / Poradňa o poistení vozidla
Mnohé cesty na Slovensku vedú cez revír väčšej divej zveri – jeleňov, sŕn, diviakov. Nejde len o horské úseky, ku kolízii môže dôjsť aj na zdanlivo bezpečnej a rovnej ceste vedúcej cez polia.
K najväčším presunom divo žijúcich zvierat dochádza v období od jesene do apríla.VIRTUÁLNA PREHLIADKA
Takto sa vyrába 10 000 áut za deň: Virtuálna prehliadka továrne na autá vás pohltí na celé minúty
Vďaka virtuálnej platforme môžeme vidieť, ako sa vyrábajú autá – od kotúča ocele až po hotové vozidlo.
Lisovanie, zváranie, lakovanie, montáž – to sú len niektoré z výrobných etáp, na ktoré sa môžete pozrieť zblízka.MOTOCYKLE
Zero FX: Elektrický motocykel do každého terénu
Záber elektrických motocyklov sa stále rozširuje. Od malých skútrov až po veľké cestné stroje na cestovanie. Niekde medzi tým sú aj terénne motocykle, ktoré sa neboja vyraziť na cesty. Medzi ne patrí aj Zero FX.
Vysoké zdvihy, vysoká svetlá výška, kolesá pripravené do terénu. Zero FX jazdí na elektrinu, čiže úplne potichu.PORADŇA O BEZPEČNOSTI
Bojovníci proti tme / Bezpečnosť na cestách
Pod tmou si možno predstaviť čokoľvek. My sa však budeme tentokrát sústrediť na tú, s ktorou sa stretávame na cestách.
Poradíme vám, ako bojovať proti skracujúcim sa dňom a tme, ktorá čochvíľa zaberie čoraz väčšiu časť dňa.Nespútaný / Test Ford Mustang Mach-E GT
Najvýkonnejší elektrický Mustang je náročný koník na skrotenie. Keď si však nájde svojho jazdca, poskytne mu doslova dychberúce zážitky.
Hlas-SD reguláciu automobilov kategoricky odmieta. Individuálnu dopravu prirovnáva k ľudskému právu slobody
Politické strany a automobilová doprava. Prečítajte si náš predvolebný seriál.