Dopravná poradňa

Na čo slúžia kamery na semaforoch?

Oni vám síce pokutu nepošlú, to však neznamená, že sa trestu za prejazd na červenú vyhnete.

Vydané  Text: 

Istotne ste si to všimli aj vy, že na niektorých semaforoch sú nainštalované menšie kamery sledujúce situáciu na ceste.

Na čo slúžia, dajú vám pokutu za rýchlosť? A ako fungujú semaforové radary v zahraničí?

Niektoré semafory majú na konzolových stĺpoch nainštalované kamery. Mnohí vodiči si myslia, že ide o rýchlostné radary, ktoré zachytávajú previnilcov, čo prešli na červenú. Ale to je skôr mýtus – kamery slúžia inému účelu.

Inzercia

Inzercia

Slúžia na vyhodnotenie premávky na cestách, aby bolo možné posúdiť aktuálnu situáciu a tomu prispôsobiť, či bude na semafore svietiť červené alebo zelené svetlo.

Takéto inteligentné križovatky nájdete aj na Slovensku, no najmä v zahraničí.

Automatizovaný systém riadenia premávky (ASR MCD) zachytáva iba vymedzený úsek cesty pred semaforom. Ak systém zistí, že sa v tejto oblasti pohybuje veľa vozidiel alebo čakajú na semaforoch, zatiaľ čo z inej cesty neprichádzajú žiadne vozidlá, riadenie semaforov sa v prípade potreby prispôsobí – premávka tak môže lepšie plynúť.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Vždy však treba nájsť kompromis medzi želanou „zelenou vlnou“ s čo najplynulejšou premávkou a vzájomnou závislosťou jednotlivých semaforov.

Môžete prísť o vodičák, keď prejdete cez oranžovú? Otázky a odpovede o semaforoch / Dopravná poradňa

Inzercia

Inzercia

 

Krok vedúci k inteligentným mestám

Inteligentne riadeným križovatkám sa pripisuje veľká dôležitosť najmä v koncepcii smart cities, teda inteligentných miest.

Počíta sa s tým, že automobily budú schopné nielen komunikovať medzi sebou (to vedia už dnes vďaka platforme V2V, Vehicle-to-Vehicle), ale aj čerpať údaje v reálnom čase o riadení dopravy, aby vedeli efektívnejšie navrhovať trasy. V ideálnom prípade, teda ak sa rovnakými dátami riadili všetky vozidlá v dopravne vyťaženom meste, by sa dopravné kolóny a zápchy mohli stať minulosťou.

Nemýľte si kamery na inteligentnú organizáciu dopravy s takýmito kamerami: tieto slúžia na monitorovanie verejného priestranstva a môže ich prevádzkovať napríklad obecná polícia. Reprofoto z Google Maps

Infračervená technológia je spoľahlivejšia

Niektoré videosystémy využívajú techniku so zníženým rozlíšením, nemožno preto rozpoznať osoby alebo evidenčné čísla. Používanie štandardných kamier je ale spojené s niekoľkými problémami, a tak sa používajú aj tie, ktoré nezachytávajú tradičný obraz.

Kamery s nápadne kruhovým tvarom bývajú aj infračervené, teda zachytávajú obraz v inom ako ľudským okom viditeľnom spektre. Zjednodušene povedané, namiesto tradičného obrazu vidia teplo. Interpretácia takéhoto záznamu potom vyzerá čiernobiely obraz, avšak s niektorými nezodpovedajúcimi farbami – čierna môže vyzerať ako biela, hoci obraz ako taký nie je invertovaný.

Infračervená technológia podľa odborníka dáva kamerám viacero výhod: vidia zreteľne aj v úplnej tme, pri silnom slnečnom svetle alebo v tieni (napríklad od stromov). Skrátka, termovízne kamery snímajú svoje okolie spoľahlivejšie ako bežné videosystémy.

Mimochodom, snímky z kamery sa obyčajne neukladajú, pretože sa používajú iba na vyhodnotenie v reálnom čase. To je prípad desiatok kamier na semaforoch, ktoré nájdete v hlavnom meste Slovenska.

Existujú totiž iné spôsoby, ako vodiča prichytiť, že prešiel cez červenú semafore.

Ako zistiť, ktorý radar naozaj pošle pokutu? Ako funguje a koľko taký radar stojí? Odpovede na časté otázky motoristov

Radary pri semaforoch

Radary, ktoré zaznamenajú dopravný priestupok v súvislosti so semaforom, nie sú inštalované nad semaformi, ale za nimi.

Upozorňuje na to nemecký Automobilový klub Verkehr (ACV). „Semaforová rýchlostná kamera musí zabezpečiť, aby bolo možné odfotografovať vozidlá spredu, aby bolo možné na fotografiách rovnako rozpoznať poznávacie značky a vodičov,“ píše sa správe. Niektoré systémy fotografujú previnilcov na červenú aj zozadu, aby mohli zachytiť aj motorkárov.

V zahraničí sa používajú rôzne systémy na zisťovanie priestupkov prejazdu červenú: bežné sú indukčné slučky na ceste alebo rýchlostné kamery lidar, ktoré pracujú s laserovou technológiou. Ak sa na semafore rozsvieti červená, aktivujú sa rýchlostné kamery a detegujú každé vozidlo, ktoré prejde cez indukčnú slučku alebo prejde cez laserový lúč. Pomocou týchto systémov sa dajú zaznamenať aj vodiči, ktorí jazdia príliš rýchlo.

V mnohých prípadoch ako vodič neviete, že vás pristihli pri porušovaní zákazu prejazdu cez červenú, dozviete sa to až s príchodom pokuty do vašej poštovej schránky – respektíve na adresu majiteľa vozidla.

Ako zistiť majiteľa auta podľa evidenčného čísla? Uložte si tento postup pre prípad nehody

Čo vám hrozí, keď prejdete cez červenú na semafore?

Zatiaľ čo prejazd cez žltú môže byť interpretovateľný rôzne na základe okolností, pri červenej sú už pravidlá celkom zrejmé. Signál červenej farby „Stoj“ znamená, že vodič musí zastaviť pred križovatkou, uvádza Zákon o cestnej premávke v § 15 ods. 2) písm. a).

Cez červenú nemôže vodič so svojím vozidlom prejsť ani vtedy, keď je križovatka prázdna.

Výnimkou pri rozsvietenom červenom svetle na semafore by mohla byť situácia, keď potrebujete uvoľniť miesto hasičom, sanitke či policajtom a ďalším vozidlám s právom prednostnej jazdy, a to podľa § 6a písm. j) a § 40 ods. 8).

V zmysle sadzobníka pokút ukladaných v blokovom konaní vám môže za prejazd na červenú policajt uložiť pokutu vo výške 100 € a v prípade ohrozenia iného účastníka cestnej premávky až 150 €.

Ak po prejdení červenej spôsobíte nehodu, vec postupuje vyššie a pokuta sa neudeľuje na mieste a vy sa môžete pripraviť na ešte vyššie sankcie. A to stále nie je všetko, pokračujeme ďalej.

Navyše, zezastavenie vozidla na signál svetelného signalizačného zariadenia s červeným svetlom „Stoj!“ sa totiž v zmysle § 137 ods. 2) písm. h) Zákona o cestnej premávke považuje za porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom, na ktoré sa uplatňuje zásada trikrát a dosť.

Slovensko pokryjú kamerové systémy rezortu vnútra za milióny eur, majú zvýšiť bezpečnosť v obciach. Monitorovanie dostanú aj vlaky

Ak si chcete kamerou sledovať vlastné auto, zákony vám to skomplikujú. NEPREHLIADNITE

 









Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.