Elektromobilita so ZSE Drive
Elektromobilom na lyžovačku? Žiadna utópia, vypočítali sme náklady na cestu aj koľkokrát budete nabíjať
Zimné mesiace sú pre autá všeobecne viac zaťažujúce. Platí to pre autá so spaľovacím motorom aj pre elektromobily. Obe koncepcie dlhšie dosahujú svoju prevádzkovú teplotu a najmä počas zahrievacej fázy spotrebujú viac energie.
Výhodou „spaľovákov“ je, že teplo produkujú ako odpadovú energiu. A je to zároveň ich nevýhoda. Elektromobily sú oveľa účinnejšie, ale časť tepla si musia vyrobiť dodatočne.
Moderné elektromobily s čoraz dokonalejšími tepelnými čerpadlami však hospodária s energiou čoraz lepšie a dopad zimy na ich dojazd je menej drastický než kedysi, no aj tak treba počítať s tým, že ich maximálny dojazd sa v porovnaní s letnou prevádzkou skráti. Je to dané chemickými procesmi v batérii, ktoré najlepšie fungujú pri teplote medzi 20 a 30°C (v závislosti od konkrétneho modelu/batérie). Pod touto hranicou zo seba batéria nevie vydať to najlepšie a ani nie je schopná tak efektívne prijímať energiu.
AKO NA EFEKTÍVNU PREVÁDZKU EV V ZIME?
Ešte než si teda povieme, čo obnáša cesta na lyžovačku či už v rámci Slovenska alebo pri výlete do Rakúska z hľadiska nabíjania a jeho ceny, pripomeňme si pár jednoduchých tipov pre bezproblémovú jazdu elektromobilom v zime a rýchle nabíjanie:
1. Udržujte auto v teple, aj keď nešoférujete Ak je to možné, zaparkujte auto v garáži alebo na parkovacom mieste niekde v podzemí a predhrejte vozidlo počas nabíjania niekoľko minút pred jazdou.
2. Využite inteligentné funkcie vášho auta Mnohé elektromobily ponúkajú funkciu diaľkového predohrevu, ktorá dokáže predhriať batériu na plánované prestávky v nabíjaní počas cesty, čo skráti čas nabíjania.
3. Používajte kúrenie s rozumom Kúrenie spotrebuje oveľa viac elektriny ako vyhrievanie sedadiel či volantu. Každý stupeň navyše skracuje váš dojazd, zvlášť ak vaše vozidlo nedisponuje tepelným čerpadlom. Skúste teda nastaviť o niečo nižšiu teplotu a svoj komfort zvýšiť práve pomocou vyhrievania sedadiel či volantu.
4. Šetrite čas a urobte si ďalšiu zastávku Životnosť lítiovej batérie je najvyššia, ak sa používa hlavne v intervale medzi 20 – 80 % maximálnej kapacity. Nabíjanie nad 80% je navyše výrazne pomalšie. V skutočnosti vám zaberie menej času, ak si pri dlhšej ceste urobíte extra prestávku na ďalšie nabíjanie, akoby ste nabíjali na 100 % a snažili sa prejsť cestu pomalším tempom na jeden záťah.
5. Nenechajte úplne vybité ani úplne nabité vozidlo v mraze V zime by ste sa mali úplne vyhýbať stavu, kedy by kapacita vašej batérie klesla pod 20 %. Ak necháte takmer vybitý elektromobil v mraze, v článkoch podbitej batérie môžu nastať chemické reakcie, ktoré ju môžu vážne poškodiť. Rovnako sa neodporúča nechať na mraze vozidlo s úplne nabitou batériou. Batéria bude mať dlhšiu životnosť, ak ju budete nabíjať na max 80 %.
6. Nabíjajte pomaly, ideálne doma alebo v práci Pomalé nabíjanie 7 alebo 11 kW na wallboxe, ktorý je dokonca vo vykurovaných priestoroch, je v zime najideálnejšie.
7. Jazdite plynulo Zbytočná prudká akcelerácia si z batérie ťahá energiu. Síce pri prudkom brzdení rekuperujete, v zime je takéto spomalenie obzvlášť nebezpečné a môže škodiť aj batérii. Ak je studená, silné nabíjanie pri brzdení jej neprospieva. Snažte sa jazdiť plynulo.
8. Kontrolujte pravidelne tlak v pneumatikách Chladné počasie môže mať na následok pokles tlaku v pneumatikách. To má najmä pri ťažších elektromobiloch za následok zvýšený valivý odpor, vyššiu spotrebu a teda skrátenie dojazdu.
[GOOGLEAD]
KOĽKO TO STOJÍ?
Kde nabíjať a koľko vás vyjde cesta za lyžovačkou u nás či v Rakúsku? Vybrali sme tie najvyhľadávanejšie lyžiarske strediská, vytipovali nabíjacie lokality a vypočítali náklady na nabíjanie pri spotrebe 25 kWh/100 km.
K najobľúbenejším lyžiarskym strediskám na Slovensku aj v Rakúsku sa bežným elektromobilom s dojazdom 200 km dostanete bez problémov. Vďaka širokej sieti nabíjačiek ZSE Drive a ich roamingových partnerov bude vaša cesta nielen pohodlná, ale aj výhodná.
LYŽIARSKÉ STREDISKÁ – JASNÁ A VYSOKÉ TATRY
Pri ceste za lyžiarskymi zážitkami do Jasnej či Vysokých Tatier môžete využiť na nabíjanie tieto lokality ZSE Drive:
- ZSE PP Autobusová stanica Tatranská Lomnica (1x AC, 1x CHAdeMO, 1x CCS)
- ZSE PP AquaCity Poprad (1x AC, 1x CHAdeMO, 1x CCS)
- ZSE PP Štrbské Pleso 4x AC
- ZSE RK Kozí vŕšok (2x CCS Hypercharger + 1x AC)
A koľko vás to vyjde? S odporúčaným programom Partner s cenou 0,29 €/kWh pri AC a DC nabíjaní (pred cestou a v destinácii), a 0,39 €/kWh pri ultra nabíjaní (na diaľnici) je priemerná cena nabíjania 0,34 €/kWh.
Náklady na cestu sú cca 8,50 €/100 km, takže cesta z Bratislavy do Jasnej (292 km) vyjde vodičov elektromobilu spolu 49,60 €. Do Tatranskej Lomnice (345 km) sú náklady 58,60 €.
[GOOGLEAD]
LYŽIARSKÉ STREDISKÁ – RAKÚSKO
Roamingový program ZSE Drive umožňuje využiť pevnú cenu 25 € za nabitie nezávisle od rýchlosti a načerpanej energie.
ZAUBERBERG SEMMERING
Výlet z Bratislavy do Semmeringu, vzdialeného 167 km, a naspäť zvládnete na 2 nabitia.
Stačí ak pred cestou nabijete v Bratislave a následne po 200 km využijete jednu z nabíjacích lokalít roamingových partnerov ZSE Drive:
-
- ÖAMTC Stützpunkt Wr. Neustadt (ÖAMTC Verbandsbetriebe GmbH) 150 kW Adresa: Neunkirchner Str. 200, Wiener Neustadt, AUT
- Ultra-Highspeed-Ladestation BILLA, Wiener Neustadt (SMATRICS GmbH & Co KG (CPO)) 8 x 300 kW Adresa: Gerasdorfergasse 31, Wiener Neustadt, AUT
Výpočet nákladov na cestu (334 km dokopy – tam aj späť): 1 x nabitie vozidla v Bratislave pred cestou, program Partner, cena 0,29€ / kWh, zostávajúcich 134 km = 9,70€; 1 x nabitie vozidla na spiatočnej ceste v Rakúsku kartou ZSE Drive, 200 km, cena 25€. Celkové náklady na cestu = 34,70 €
DACHSTEIN
Chystáte sa navštíviť o niečo vzdialenejší Dachstein? 740 km dlhý výlet zvládnete len s 3 nabíjaniami.
Prvé nabitie po 130 km odporúčame zrealizovať tu:
-
- ÖAMTC Stützpunkt Wr. Neustadt (ÖAMTC Verbandsbetriebe GmbH) 150 kW
Na druhé nabíjanie a prestávku na občerstvenie po ďalších 165 km sa môžete zastaviť na nabíjačkách IONITY:
-
- IONITY Trieben 300 kW
Pri ceste naspäť odporúčame nabitie po 170 km:
-
- IONITY St. Lorenzen 300 kW
Výpočet nákladov na cestu (740 km dokopy – tam aj späť): 3 x nabitie vozidla v Rakúsku kartou ZSE Drive v cene 25 € / 1 nabitie. Celkové náklady na cestu = 75 €
MÖLLTALER GLETSCHER
Ak vyrazíte za lyžovačkou do Molltaler Gletscher, celkovo prejdete 900 km a postačia vám 4 nabíjania.
Prvé nabitie po 130 km odporúčame zrealizovať tu:
-
- ÖAMTC Stützpunkt Wr. Neustadt (ÖAMTC Verbandsbetriebe GmbH) 150 kW
Druhé doplnenie energie je vhodné po 165 km:
-
- IONITY Trieben 300 kW
Lokalitu na nabíjanie nájdete aj priamo pred lyžiarskym strediskom:
-
- IONITY Eisentratten 300 kW
Pri ceste naspäť odporúčame zrealizovať rovnako 2 nabíjania na rovnakých miestach – po 200 km v Triebene a po ďalších 165 km vo Wiener Neustadt.
Výpočet nákladov na cestu (900 km dokopy – tam aj späť): 5 x nabitie vozidla kartou ZSE Drive v cene po 25 €. Celkové náklady na cestu = 125 €
[GOOGLEAD]
ZÁVER
Bežným elektromobilom sa dá bez problémov dostať do viacerých obľúbených lyžiarskych stredísk s 20 – 30 min prestávkou po 200 km.
Náklady na nabíjanie so ZSE Drive pri ceste v rámci Slovenska sú nižšie ako u vozidiel so spaľovacím motorom.
Pri ceste v zahraničí so ZSE Drive sú náklady porovnateľné ako u spaľovákov.

Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.