Advertisement

Advertisement
PORADŇA O BEZPEČNOSTI

Bojovníci proti tme / Bezpečnosť na cestách

Pod tmou si možno predstaviť čokoľvek. My sa však budeme tentokrát sústrediť na tú, s ktorou sa stretávame na cestách.

Poradíme vám, ako bojovať proti skracujúcim sa dňom a tme, ktorá čochvíľa zaberie čoraz väčšiu časť dňa.
Vydané  Text: 


Advertisement

September je spolu s návratom do školských lavíc spojený aj so skracovaním dní. Ranné svetlo nás poteší neskôr a večerné stmievanie príde čoraz skôr.

K tomu sa pridá aj typické jesenné počasie – častejšie dažde, hmly, ranné mrazy, náhle zmeny počasia, keď sa v priebehu dňa vystrieda celá ponuka toho, čo nám jesenné počasie môže ponúknuť. Jednoducho, na cesty opäť prichádza to menej príjemné obdobie, keď heslo „vidieť a byť videný“ dostáva úplne nový rozmer.

Na všetky tieto nepríjemnosti existuje jednoduchý recept. Spravte všetko pre to, aby vás bolo čo najlepšie vidieť aj za zníženej viditeľnosti. Ísť v šere, tme, hustom daždi, prípadne hmle po zle osvetlenej alebo úplne neosvetlenej ceste, znamená výrazné zvýšenie rizika, že vás niekto prehliadne.

Platí to pre všetkých účastníkov cestnej premávky, od tých najzraniteľnejších, až po tých, ktorí môžu ľahko zraniť ostatných.

Chodci, e-kolobežkári, cyklisti, motocyklisti, vodiči áut, myslite na to, že čím lepšie vás budú ostatní účastníci cestnej premávky vidieť, o to skôr dokážu na vašu prítomnosť na ceste správne zareagovať. Tým prispejete k tomu, že sa všetci pokojne, spokojne a hlavne bezpečne dostanú domov.

Viditeľnosť tých najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky na cestách sa začína reflexnými prvkami. Verte, že niet pre vodiča nič horšieho, ako pri zhoršených svetelných podmienkach doslova hľadať na cestách chodcov a cyklistov. Šero, dážď a hmla dokážu skryť tmavo oblečené postavy chodcov alebo neosvetlených cyklistov či e-kolobežkárov lepšie ako najlepší kúzelníci. Pritom stačí používanie obyčajných reflexných pások, viest či kontrastného oblečenia s reflexnými prvkami a viditeľnosť sa radikálne zlepší. Vodič uvidí takéhoto chodca alebo cyklistu na vzdialenosť niekoľko sto metrov a dokáže ho dobre obísť.

Inzercia

Cyklisti majú na výber ešte viac možností. Okrem povinného funkčného a zapnutého osvetlenia vpredu aj vzadu existuje množstvo reflexných prvkov na rámy kolies, k tomu reflexné oblečenie a prilba, ktoré zaistia, že vodiči dostanú vizuálnu informáciu o jeho prítomnosti na ceste skôr, ako by mohla nastať nepríjemná situácia.

Inzercia

No a vodiči? Tým sa v priebehu tohto roka otvorila možnosť, aby si aj staršie vozidlá vybavili LED svetlometmi, ktoré dokážu veľmi účinne bojovať aj s naozaj zlými svetelnými podmienkami a vytvoriť taký svetelný kužeľ, vďaka ktorému dobre uvidia nielen ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj prípadnú zver pohybujúcu sa popri cestách. Pretože na jeseň jej bude so skorším stmievaním viac.

Pokiaľ si vyberáte nové vozidlo a vo vašom rozpočte sa nájde rezerva na príplatok v podobe nočného videnia, ktoré sa dostáva aj do cenovo dostupných modelov áut, spravíte pre bezpečnosť na cestách ďalší veľký krok.

Inzercia

Keď k tomu spolu s ohľaduplnou a opatrnou jazdou, prispôsobenou poveternostným podmienkam, pridáme dôkladné nastavenie svetlometov a včasnú výmenu letných pneumatík za zimné, spravíme všetci azda maximum pre zvýšenie bezpečnosti na našich cestách. Nech sa vždy všetci dostaneme do cieľa našej cesty v bezpečí.

 




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.




Pokračujte na ďalší príspevok »



KĽÚČOVÝ MODEL ZNAČKY

PRVÝ TEST KIA EV9: Výkonný luxus. Je však porovnávanie s BMW na mieste?

  • Na veľké SUV Kia EV9 sme čakali možno až príliš dlho, a tak vyburcovala naše očakávania. Prvé dva dni s modelom nám odhalili, či má EV9 právo považovať sa za vlajkovú loď značky.

     Na Slovensku sa predáva od 74 990 €, za čo dostanete verziu Earth 1st Edition RWD 99,8 kWh 149,5 kW. GT-Line 1st Edition ide potom od 82 990 €.  Zdá sa, že každé euro stojí za to.
  • FIREMNÉ AUTO

    Výhody veľkých teraz aj pre malých. Škoda vám dá flotilové zľavy či extra starostlivosť už pri kúpe jedného vozidla

  • Hovorí sa, že byť veľký má svoje výhody. V tomto prípade to znamená, že spoločnosť Škoda Auto Slovensko – líder vo fleetovom segmente – dokáže ponúknuť zvýhodnenú flotilovú ponuku pre firemných zákazníkov už pri kúpe jedného vozidla. To zahŕňa lepšie ceny, množstvo vozidiel ihneď skladom či ďalšie výhody vo financovaní a starostlivosti o vozidlo.