Fotogaléria:Ženeva 2009: BMW 5 GT VIDEO

Prečo sa čoraz viac ľudí prikláňa k elektrickým a hybridným automobilom? Šetriť palivo, alebo pomôcť životnému prostrediu?


Odpoveď leží pravdepodobne niekde uprostred. Čo ak nakoniec vysvitne, že tieto automobily s prezývkou „zelené“, nie sú o nič zelenšie ako ich benzínom či naftou poháňané náprotivky? Uberá sa automobilový priemysel zlým smerom? Top inžinier japonskej automobilky Toyota Motor Corp., pre spravodajskú agentúru Reuters povedal, že elektricky poháňané vozidlá nemajú praktickú budúcnosť, aj keď sa budú nabíjať oveľa rýchlejšie.

Yoshikazu Tanaka, hlavný inžinier vodíkom poháňaného automobilu Mirai, povedal, že vozidlá potrebujú toľko energie, až je to v rozpore s hlavným cieľom, dosiahnuť čo najekonomickejšiu a najšetrnejšiu formy dopravy. „Ak by ste boli schopný nabiť automobil za 12 minút na vzdialenosť 500 kilometrov, spotrebovali by ste energiu potrebnú k napájaniu 1000 domov.“ citoval Tanaku britský Reuters. „To je úplne v rozpore s potrebou stabilizovať využívanie elektriny vo svete.“

Tanaka potvrdil, že nepopiera benefity elektromobilov. Dodal však, že vozidlá poháňané vodíkovými palivovými článkami, ponúkajú sľubné nulové emisie ako alternatívu ku klasickým automobilom. Hlava projektu Mirai uviedla, že tieto vozidlá ponúkajú podobné jazdné vlastnosti a tankovací čas ako bežné automobily. Navyše, vodík sa dá získať z rôznych zdrojov a jeho uskladnenie je oveľa jednoduchšie ako uskladnenie elektriny.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Vozidlo Toyota Mirai má šancu stať sa prvým úspešným sériovo vyrábaným vodíkovým autom na svete. Toyota spustila predaj vozidla len v Japonsku, no záujem o vodíkové auto ich príjemne prekvapil. Len v prvý mesiac spustenia objednávok ich prišlo 1500. Čo je trojnásobne viac ako Toyota očakávala. Auto poháňa elektromotor s výkonom 113 kW a krútiacim momentom 335 Nm, ktorý čerpá energiu z palivových článkov. Tie sa nachádzajú v stredovom tuneli.

Na jedno natankovanie prejde 483 kilometrov, pričom palivová nádrž uskladňuje vodík pod tlakom 10 MPa. S dĺžkou 4,9 metra, čo automobil radí medzi hranicu strednej a vyššej strednej, dokáže akcelerovať z 0 na 100 km/h za 9 sekúnd. Mirai stojí v Japonsku 6,7 milióna Jenov čo je približne 57 tisíc amerických dolárov. Okrem Japonska a USA, sa novinka začne predávať koncom septembra tohto roku v Anglicku, Nemecku a Dánsku. Cenovka v Nemecku by mala začínať na hranici 60 000 eur. Ďalšie krajiny pribudnú v roku 2017. Výraznou nevýhodou je momentálne žalostný výskyt vodíkových čerpacích staníc vo svete.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Pokračujte na ďalší príspevok »



Slovensko

Vyvlastňovanie je štandardný inštitút, ktorý spomína aj ústava, tvrdí rezort dopravy pri zákone o strategických investíciách

  • V priebehu apríla rezort dopravy vykonal kroky, ktoré povedú k rýchlejšej a bezpečnejšej preprave nielen na východe Slovenska.

     Parlament schválil zákon o strategických investíciách a na rozvoj verejnej dopravy v regiónoch sa vyčlenilo 350 miliónov eur. Sporným miestom má byť ľahšie dostupné vyvlastňovanie.
  • Dopravná poradňa

    Môžem sa otočiť v takejto križovatke, keď sú smery rozdelené ostrovčekom? Dopravné predpisy o otáčaní sa v križovatke

  • V niektorých križovatkách sa otáčať môžete, v iných zasa nie. Záleží aj na dopravných značkách, hoci explicitne nemusí byť otáčanie dovolené.

     Pripravili sme prehľadný súhrn aktuálnych pravidiel, ktoré sa týkajú otáčania sa v križovatke.