Európske automobilky padajú. Západ stráca kvôli Číne pôdu pod nohami

Európske automobilky strácajú pôdu pod nohami, čínske značky rastú. Budú západní výrobcovia schopní s ňou udržať krok?

Keď v roku 2022 Carlos Tavares, vtedajší šéf Stellantisu, predstavil plán „Dare Forward 2030“, vyzeralo všetko ružovo. Rast tržieb, úplný prechod na elektromobily a dvojciferné ziskové marže – ambície, ktoré mali firmu posunúť do novej éry. Lenže o tri roky neskôr je situácia úplne iná. Pod vedením nového generálneho riaditeľa Antonia Filosa spoločnosť vykázala za prvú polovicu roku 2025 stratu 2,3 miliardy eur.

Európske automobilky strácajú pôdu pod nohami, čínske značky rastú. Budú západní výrobcovia schopní s ňou udržať krok?

Stellantis pritom nie je osamotený prípad. Volvo sa topí v strate 837 miliónov eur, Ford sa prepadá do červených čísel a Tesla, ktorá ešte pred pár rokmi lákala investičné portfóliá, dnes bez predaja emisných kreditov už zisk neukáže. Trh sa mení rýchlejšie, než západné automobilky dokážu reagovať. Kým niektoré značky stále skúšajú rôzne digitálne služby a predplatné softvéru, zákazníci nie sú ochotní platiť mesačne za vyhrievané sedadlá či asistenciu vodiča. To, čo sa malo stať zlatou baňou, sa ukazuje ako slepá ulička.

Čínski hráči menia pravidlá hry

Čína sa v elektromobiloch stáva dominantnou silou. Podiel domácich výrobcov na vlastnom trhu sa za tri roky zvýšil zo 41 na 65 percent a export tvorí približne pätinu produkcie. Modely ako Xiaomi SU7 alebo elektromobily od BYD lákajú zákazníkov cenou aj kvalitou a západní konkurenti im nestačia. Jim Farley, generálny riaditeľ Fordu, to priznal otvorene: čínske elektromobily sú „cenou a kvalitou oveľa lepšie“ než to, čo dnes ponúkajú európske či americké značky.

Európske automobilky strácajú pôdu pod nohami, čínske značky rastú. Budú západní výrobcovia schopní s ňou udržať krok?

Nie je to len o cenovke. Čínske automobilky dokážu flexibilne reagovať na potreby trhu, inovovať softvér priamo v autách a často ponúknuť technológie, ktoré západné firmy ešte len plánujú. Zákazníci v Európe a Amerike si začínajú uvedomovať, že čínske autá nie sú len lacná alternatíva, ale konkurencieschopná voľba.

Problémy západného priemyslu komplikuje aj politický rámec. Európska únia plánuje zakázať predaj nových vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2035, zatiaľ čo administratíva Donalda Trumpa v USA mení kurz a ruší stimuly pre elektromobily. Výsledok je jasný: trh je fragmentovaný a automobilky musia vytvárať samostatné stratégie pre každý región. A to je luxus, ktorý si dnes môže dovoliť len málokto.

Európske automobilky strácajú pôdu pod nohami, čínske značky rastú. Budú západní výrobcovia schopní s ňou udržať krok?

Európski výrobcovia navyše čelia rastúcim nákladom na suroviny, obmedzeniam výroby a tlaku na ekologickú zodpovednosť. Prechod na elektrické vozidlá nie je len otázkou dizajnu a motorov, ale aj logistiky, dodávateľských reťazcov a energetickej politiky. Čína zatiaľ dokáže kombinovať cenovú efektívnosť s technologickým progresom, čo západným hráčom čoraz viac „berie dych“.

Európsky automobilový priemysel stojí na križovatke. Ak chce držať krok s Čínou, musí zrýchliť inovácie, prehodnotiť stratégie predaja a lepšie načúvať zákazníkom. Zatiaľ čo minulá dekáda umožnila zavádzať luxusné doplnky a predplatné, budúcnosť bude patriť tým, ktorí dokážu spojiť kvalitu, cenu a flexibilitu. Ak západné automobilky nezareagujú rýchlo, môžu sa stať divákmi pri pretekoch, kde ich čínski konkurenti už dávno vedú. Elektromobilová revolúcia je v plnom prúde a kto nestíha, prehráva.

Obľúbená automobilka Slovákov účtuje 19 eur mesačne za výkon motora





Autá ma sprevádzajú už od detstva – začalo to otcovou garážou a pokračovalo cez testy, rozhovory a nekonečné hodiny strávené za volantom (aj klávesnicou). Dnes som šéfredaktorkou portálu Autoviny.sk a stále si myslím, že najlepší zvuk je ten, ktorý ide spod kapoty. Aj články by mali byť dobré ako niektoré autá – musia mať tempo, rytmus, pointu… a ak zanechajú stopu, o to lepšie. A hoci mám slabosť pre poriadny osemvalec, viem sa nadchnúť aj pre elektromobil. Ale musí byť naozaj dobrý!