Volkswagen Passat: Referent

Martin Ruisl, 19.01.2015
Nový Passat môže byť až po strop naložený najmodernejšou elektronikou. Kým sa však dostaneme k takej verzii, pozrime sa ako funguje bez všetkých čačiek.

Je to taká všeobecná funkcia, pri ktorej neraz ani neviete, čo robí. Keď to však referent robí dobre, nemusíte mu nadávať do úradníkov, byrokratických s..., stačilo! Ideálnym stavom je prísť, vybaviť a odísť. Bez zbytočností, ktoré pokazia zvyšok dňa. Jednoducho a účelne. Vitajte v takom obyčajnom Passate 2.0 TDI Comfortline.

Ako motoristickí novinári milujeme top verzie so všetkými tými hračkami, ktoré sú neraz veľmi vzdialené od toho, čo si volí bežný zákazník. Predpokladáme teda, že firma chce kúpiť svojmu zamestnancovi niečo na také bežné presúvanie hore-dole po Slovensku. Priestor a pohodlie idú ruka v ruke s hospodárnosťou a tiež imidžom. Čierny sedan azda nikoho nesklame, je dostatočne elegantný a pritom nenápadný a skromný.

Vnútri sa pohodlne usadí štvorica pasažierov, tomu piatemu môže trošku zavadzať masívny stredový tunel. To je konštrukčná daň za verzie s pohonom všetkých kolies, ktorej sa konkurenti bez tejto opcie dokázali vyhnúť. Sedadlá sú veľmi dobre tvarované, to vodičovo nesie značku ergoComfort, sľubujúcu ešte viac pohodlia a menej bolesti chrbta. Štandardom je elektrické nastavenie operadla, potešila nás aj možnosť roztiahnuť sedák.

Kokpit Passatu je možno až príliš geometrický, vizuálne zaujímavým prvkom je prepojenie výduchov pred spolujazdcom. V našej čierno-sivej kombinácii sme sa nemohli ubrániť pocitu strohosti, ktorý podporil aj menší displej rádia. Pritom príplatkový systém Composition Media má 6,5-palcový displej so senzorom priblíženia (vysunie menu zo spodného okraja pri natiahnutí ruky smerom k displeju), v základe je len 5-palcový, vrcholom je však 8 palcov. Obsluha cez logicky štruktúrované menu je celkom ľahko pochopiteľná, páčila sa nám jemná a moderná grafika.

Navigácia k tomuto systému stojí 486 €, za MirrorLink zaplatíte 141 €, funkcie pre informácie z internetu Car-Net sú na jeden rok v cene. Rozšírené možnosti spolupráce auta a telefónu, v ktorom je aj navigácia nainštalovaná v mobilnom zariadení, sme však neotestovali. Aplikácia MirrorLink totiž pracuje len s obmedzenou ponukou telefónov (aktívne iba vybrané modely s Androidom, podpora pre iOS a aj Windows je vo vývoji).

Z bezpečnostných prvkov je v strednej výbave Front Assist a City Brake, čiže sledovanie diania pred autom a automatické núdzové brzdenie, priplácať netreba ani tempomat a cúvacie senzory. Tento solídny základ sa dá rozšíriť o adaptívny tempomat, 360-stupňovú kameru či sledovanie jazdného pruhu. Štandardné halogénové svetlá môžete vymeniť za pasívnu full LED technológiu (1 072 €). V takom prípade však odporúčame za 1 585 € priplatiť natáčacie svetlá a k nim aj za 141 € doplniť automatické diaľkové.

Jazdnými vlastnosťami nový Passat rozhodne nesklame. Je stabilný, ľahko ovládateľný a čitateľný. Podvozok patrí k tým tuhším, takže za komfort ani na 16-palcových kolesách nedávame najvyššie hodnotenie, avšak 620 kilogramov neodvezie každý konkurent. Športové ambície testovaného auta držal pri zemi dvojlitrový turbodiesel so 110 kW. Je to dobrý motor pre tých, ktorí chcú mať v rukáve trošku sily na svižný manéver (340 Nm), viac ich však bude tešiť každý deciliter ušetreného paliva. Kým sa zahreje, je trochu zrnitý, vôbec mu však neprekáža podtáčanie, ktorému sa pri šestici dlhých prevodov asi nevyhnete. S nezabehnutým autom, v zime a s prevahou mestských jázd sme zľahka prekračovali 6 l/100 km, takže stanoviť si cieľ 5,5 l/100 km je celkom realistické.

Záver Passat s interným označením B8 presvedčivo kráča cestou svojich predkov. Bez väčšej námahy nastavuje neprémiovej konkurencii latku a aj premianti sa majú čím inšpirovať. Po prvom teste nemáme dôvod byť sklamaní, výkriky nadšenia však zrejme prídu až s lepšie vybavenými a výkonnejšími verziami.