Dlhodobý test, 3. časť

BOLO NÁM VEĽKÝM POTEŠENÍM! Záver dlhodobého testu Honda ZR-V e:HEV o jazdných vlastnostiach

Honda ZR-V je crossover, ktorý si veľmi rýchlo získal naše sympatie. Každý o ňom hovorí ako o ideálnom aute, pokiaľ ide o rozmery, proporcie a estetiku. A kto sa posadil za volant, tomu učarovala ešte ďalšia vec: jazdné vlastnosti a nenápadná, no vyspelá technika pohonu.

V poslednej časti nášho dlhodobého testu Hondy ZR-V sa veujeme jej hybridnému pohonu a skúsenostiam spoza volantu.
Prečítajte aj prvú a druhú časť dlhodobého nášho dlhodobého testu.
Vydané  Text: 

Keď navštívite oficiálnu webstránku modelu ZR-V, všimnete si dva významné slogany. „Nové športové SUV“ a „revolučný hybrid“. Najprv sa môže zdať, že ide o marketingové frázy, ale bližší pohľad na techniku pohonu a následné skúsenosti na našich cestách predsa len dávajú za pravdu japonskej značke.

Mimochodom, názov ZR-V je tvorený prvými písmenami slov Z Runabout Vehicle, čo je odkaz na generáciu Z, teda dnešných dvadsiatnikov. Aj týmto Honda demonštruje ambíciu zaujať mladšieho zákazníka, ktorý vie byť prehnane náročný.

Elektromobil na benzín

Riešenie e:HEV od značky Honda osloví každého fanúšika techniky. Benzínový štvorvalec LFC-H4 sa môže pochváliť rekordnou účinnosťou až 41 percent a pracuje v Atkinsonovom cykle, ktorý do určitej miery nahrádza preplňovanie. Teda tu nie je turbo. Výkon tohto motora je maximálne 105 kW (143 k) a krútiaci moment do 186 Nm, ale tieto hodnoty nebudeme považovať za najdôležitejšie. Zmysluplnejšie je hodnotiť výkon dvojmotorového elektrického pohonu predných kolies, ktorý dosahuje 135 kW (181 k) a krútiaci moment až 315 Nm.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Benzínový motor v schéme pohonu e:HEV funguje ako generátor elektrickej energie, ktorá sa posiela do relatívne malého trakčného akumulátora a z neho čerpá energiu na pohon vozidla elektrický pohon.

Na ceste drží ako placka, čo je v spojení s rýchlymi reakciami pohonu a presným riadením recept na zážitkovú jazdu. Hlučný motor však nečakajte.

Benzínový motor dokáže poháňať prednú nápravu aj priamo, ale iba pri miernom zaťažení a stabilnej rýchlosti, pretože trvalý prevodový pomer by dával motoru zabrať. Často budete na prístrojovom paneli vidieť rozsvietený indikátor EV, kedy je benzínový motor vypnutý a energia na práve prebiehajúcu jazdu sa čerpá iba z batérie.

Môžeme tak hovoriť o elektromobile na benzín, nech už to znie akokoľvek zvláštne. Nejde o žiadnu novinku na trhu, mnohí však poukazujú na to, že hybrid od Hondy je ešte vyladenejší ako ten od Nissanu a Toyoty a sotva by sme mohli proti tomuto tvrdeniu protestovať.

Z technického hľadiska si pohon e:HEV vyžaduje obdobnú pozornosť ako konvenčný benzínový pohon, ako výmeny oleja aj pravidelné servisné prehliadky. Prevodovka ani variátor tu však nenájdete.

Inzercia

Inzercia

Zaujímavé je, že hoci tento automobil využíva prednostne elektrický pohon, zvuková kulisa benzínového motora vytvára dojem jazdy na konvenčnom hybride, len bez neduhov variátora CVT alebo prerušovania toku pohonnej sily.

Podvozok

Honda ZR-V zdieľa platformu s modelom Civic a popri atypickom hybridnom pohone má spoločnú aj atmosféru v interiéri. Dalo by sa povedať, že ide o SUV verziu Civicu, hoci by sa našli aj odporcovia tohto konštatovania. Je pravdou, že vyššia karoséria a nápadná svetlá výška podvozka majú podstatný vplyv na jazdné vlastnosti a celkový charakter vozidla.

Honda ZR-V využíva podvozok s prednou nápravou McPherson a vzadu s viacprvkovou nápravou, pričom rázvor dosahuje 2 657 mm – to je o významných 7,7 cm menej ako pri Civicu.

Spoločne s krátkym zadným previsom sa to premieta do menšieho batožinového priestoru, ale prvé posadenie sa za volant sprevádza prekvapenie: veď toto je naozaj veľké auto!

Elektromobil s dvomi výfukmi? Áno, pokrok priniesol aj takúto kuriozitu, pohonný systém e:HEV spaľovanie benzínu využíva na pohon elektrických motorov. Vo výsledku dosahuje lepšiu účinnosť ako konvenčný atmosférický motor.

Pre porovnanie, rozchod predných kolies je iba o dva centimetre menší ako v modeli CR-V, široká a dlhá predná kapota spoločne s vysokým posedom doprajú dojem šoférovania veľkého SUV.

Zvonka je to pritom stále tak akurátny crossover s celkovou dĺžkou 4 568 a šírkou bez zrkadiel 1 840 mm, s ktorým s ľahkosťou zaparkujete v každej garáži. Honde v tomto kontexte adresujeme iba malú výčitku, a to nedostatočné natáčanie kolies.

Priemer otáčania 11,3 metra je takmer o meter väčší ako v prípade Toyoty Corolly Cross a z parkoviska si odnesiete dojem, že ZR-V nie je práve obratné auto.

Objem batožinového priestoru dosahuje 380 dm³, pravidelný pôdorys kufra rozširujú bočné priečinky za krytmi blatníkov, ďalších desať litrov priestoru je pod podlahou. Po sklopení zadných sedadiel vznikne rovná ložná plocha s objemom nákladného priestoru 1 322 dm³.

Jazdné vlastnosti

Nedostatok obratnosti nemusí byť vždy na škodu, pretože značia väčšiu stabilitu a pohodu na palube. Stabilita je vôbec silnou stránkou modelu ZR-V, tomto ohľade s model môže popasovať aj s vyššou triedou.

Podvozok je naladený primerane mäkko, aby filtroval nerovnosti na vozovke, napriek tomu karoséria nemá tendenciu príliš sa v zákrute nakláňať a prakticky úplne sa crossover vyhýba pohupovaniu vo vysokej rýchlosti.

Výborný výsledok sme zaznamenali pri prejazde priečnymi nerovnosťami, kedy ZR-V nedáva pocítiť stratu kontroly ani na okamih. Vodiči s ofenzívnym jazdným štýlom ocenia presné riadenie, ktoré sa zdá byť v športovom režime strmšie, a najmä okamžité reakcie na stlačenie akcelerátora. To je priamy dôsledok elektrického pohonu, ktorý nemusí čakať na optimálne otáčky benzínového motora.

Dôvod, pre ktorý Honda označuje ZR-V ako športové SUV, spočíva v jeho spoločnej DNA s Civicom.

Je nepochybné, že aj napriek zmienenej slabšej obratnosti v nízkej rýchlosti je tento crossover komunikatívny, reaguje na pokyny vodiča rýchlo a precízne a vďaka vynikajúcim sedadlám, ktoré vás priam pohltia, sa s vozidlom veľmi rýchlo zžijete.

Ako hybrid znižuje spotrebu?

Najčastejšie sme s Hondou ZR-V jazdili vo východiskovom jazdnom režime, ktorý bol pre väčšinu dní vyladený najlepšie. Keď sme očakávali potrebu dôraznejšej akcelerácie, aktivovali sme športový režim, ale tomu ekonomickému sme sa viacmenej vyhýbali. Počas testovania sme nadobudli dojem, že jeho vplyv na vozidlo je slabší a preferovali sme preto ten východiskový.

Hlavným dôvodom, prečo Honda využila hybridnú platformu e:HEV, je znižovanie spotreby a emisií. Keď sa benzínový motor s vysokou účinnosťou spojí s elektrickým pohonom, ktorý má ešte vyššiu účinnosť, môžeme z jedného litra benzínu získať viac energie.

Keď sme prvýkrát nasadli do crossoveru, ohromil nás predpokladaným dojazdom vyše tisíc kilometrov. Pri spotrebe 5,1 l/100 km a 57-litrovej nádrži to vychádza, hoci pri každodennom jazdení bez zvláštneho ohľadu na spotrebu sme na jednu plnú nádrž dokázali prejsť 860 kilometrov.

Pri cielene ekonomickej jazde sme na Honde ZR-V dosiahli priemernú spotrebu 5,5 l/100 km a pri dynamickom štýle 6,7 l/100 km.

Nie je správne mať prehnané očakávania, ale je pravdou, že ekonomiku jazdy má v rukách samotný vodič.

Uvedomelou snahou dokáže znížiť spotrebu paliva priam skokovo a pritom nemať obavy o to, že nízkymi otáčkami škodí motoru s perspektívou servisných problémov alebo zlých výsledkov na prvej emisnej kontrole.

Unifikovaný interiér pripomína kabíny modelov CR-V a Civic, ale odlišuje sa materiálovým vyhovením. Ku kvalite nemáme žiadne výhrady, oceňujeme matné obrazovky a mäkké kontaktné plochy.

Honda ZR-V e:HEV je vydarený crossover, ktorý nás zaujal ako komfortom v interiéri, tak ponúkanou výbavou v cene a tiež jazdnými vlastnosťami.

Netypický hybridný pohon zdanlivo neobnáša žiadne kompromisy alebo nedostatky, skôr naopak: ocenili sme rýchlosť reakcií, potenciál znižovania spotreby aj kultivovanosť.

Technické údaje Honda ZR-V e:HEV

  • Motor benzínový R4, 1 993 cm3
  • Výkon 105 kW (143 k) pri 6 000 ot./min.
  • Krútiaci moment 186 Nm pri 4 500 ot./min.
  • Elektromotor synchrónny s perm. magnetom
  • Systémový výkon 135 kW (184 k)
  • Systémový krútiaci moment 315 Nm
  • Pohon a podvozok: 1-st. prevodovka eCVT, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
  • Pneu. 225/55 R18.
  • Batožinový priestor 380/1 322 dm³
  • Rozmery: 4 568 × 1 898 × 1 613 mm
  • Rázvor 2 657 mm
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 589/2 100 kg,
  • Objem nádrže 57 l.
  • Najvyššia rýchlosť 173 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,8 s
  • Spotreba (WLTP) 5,7 l/100 km
  • Emisie CO2 130 g/km
  • Cena/testované auto 39 990/44 740 €
  • Konkurenti: Toyota Corolla Cross, Suzuki S-Cross, Škoda Kamiq

Prečo platiť viac? Dlhodobý test Honda ZR-V e:HEV Advance

Dlhodobý test Honda ZR-V e:HEV Advance: RADOSŤ TESTOVAŤ!





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »