Malý elektromobil

Test PEUGEOT e-208: Šikovné auto do mesta s minimálnymi prevádzkovými nákladmi

Podľa metodiky WLTP tento elektromobil prejde v meste až 553 km, v realite to bude asi o 200 km menej. Aj to ale považujeme za skvelý výsledok.

Peugeot e-208 je aj v roku 2024 atraktívnym kúskom na trhu s malými elektromobilmi.
Vydané  Text: 

Peugeot e-208 je dnes už dobre známym elektromobilom, ktorý je v pozornosti všetkých ľudí so záujmom kúpiť menšie elektrické auto. Zatiaľ čo benzínová verzia modelu 208 sa na Slovensku predáva od cenníkových 16 990 € (aktuálne so zvýhodneniami a financovaním od 13 990 €), elektrická verzia štartuje na akciových 29 990 € (cenníkových 31 190 €). Pridanou hodnotou za peniaze je v tomto prípade úplne bezemisná prevádzka, s elektrickým pohonom spojené veľmi nízke prevádzkové náklady, ale aj kopec výbavy nad rámec štandardu benzínovej 208.

Dve motorizácie na výber

Peugeot e-208 je u nás dostupný v dvoch verziách. Základná verzia Electric 50 kWh  (46,3 netto) dosahuje maximálny výkon pohonu rovných 100 kW (136 koní), za pomerne malý príplatok dostanete nielen vyšší stupeň výbavy GT, ale aj opciu silnejšieho pohonu s max. výkonom 115 kW (156 k) a výkonnejšieho akumulátora 51 kWh (48,1 kWh netto). Zaujímavosťou je, že batéria s vyššou kapacitou má hmotnosť 340 kg, zatiaľ čo tá slabšia 345 kg.

Motivácia kupovať si výkonnejšiu verziu je skôr slabšia, pretože aj tých 100 kW dokáže s malému mestskému hatchbacku dopriať veľmi dobrú dynamiku. S prevádzkovou hmotnosťou od 1 530 kg stanovuje elektrický Peugeot e-208 pomerne nízke nároky na výkon pohonnej sústavy, a tak aj slabší variant je celkom dostačujúci. Napokon, krútiaci moment elektrického motora dosahuje až 260 Nm, čo je dostatok sily na rozbehnutie aj veľkého SUV. Pre zákazníkov však môže byť napokon motivujúce to, keď mu predajca bude schopný za zvlášť výhodných podmienok ponúknuť tých 20 koní navyše.

Elektrický Peugeot e-208 dosahuje najvyššiu rýchlosť 150 km/h a z našej skúsenosti môžeme potvrdiť, že tento technický parameter môžete v praxi aj prekročiť. Bude to však chvíľu trvať, akcelerácia z nuly na rýchlosť 100 km/h zaberie aspoň 8,2 sekundy (resp. 9 vo verzii 100 kW) a pri dosiahnutí rýchlosti 150 km/h počítač zastaví dodávku krútiaceho momentu na predné kolesá.

Podstatný je náš poznatok z redakčného testu, že Peugeot e-208, napriek svojim subkompaktným rozmerom, patrí aj na rýchlostné cesty a diaľnice a spoza jeho volantu nebudete mať pocit, že by na nich signifikantne strácal krok s ostatnými.

Jazdné vlastnosti

Hlavným teritóriom modelu e-208, bez ohľadu na výkon pohonu, je mesto. Urbanizované prostredie si vyslovene žiada malé vozidlá s krátkou celkovou dĺžkou, pretože práve táto kombinácia uľahčuje parkovanie a tiež pohyb v úzkych uličkách obojstranne lemovanými stojacimi vozidlami. Priemer otáčania Peugoetu e-208 je 10,4 metra, čo nie je šokujúca hodnota, ale stačí na to, aby sme auto mohli považovať za obratné.

Rozmery vozidla 4 055 × 1 745 × 1 430 mm  (dך×v), rázvor 2 540 mm a rozchody kolies 1 500 mm prezrádzajú, že automobil pomerne citlivo reaguje na kvalitu vozovky, čo sa aj potvrdilo. Podvozok preto pôsobí nadmieru komunikatívne a občas dáva pocítiť diery poriadnym úderom – akoby ste do nej vleteli motokárou.

Ak je cesta dosť dobrá, nie je veľa príležitostí niečo Peugeotu e-208 vyčítať. Rozdiel medzi modelmi 208 a 308 je naozaj podstatný, pretože zatiaľ čo v 308 budete mať chvíľami dojem vysoko komfortného podvozku, e-208 má tvrdší charakter. V tomto ohľade ale Peugeot nie je výnimkou a napríklad v porovnaní s takou Daciou Sandero dosahuje lepšiu stabilitu, nepochybne pre svoju hmotnosť.

Aj pre uvedené je šoférovanie tohto elektromobilu ľahké a zábavné, pritom riadenie poskytuje dostatok spätnej väzby, účinne sa vyhýba nude za volantom.

Sústredenie sa výrobcu práve na mestskú prevádzku je evidentné aj v interiéri. Peugeot e-208 má koncepciu interiéru s názvom i-Cockpit, ktorá zahŕňa vysoko uložený prístrojový panel, ale najmä kompaktný športový volant. Na internete môžete nájsť rôzne hodnotenia týchto „pežoťáckych“ volantov, nám však nesmierne vyhovuje – má tak akurát hrubý veniec, celkový malý priemer, mierne hrany, ktoré uľahčujú otáčanie a predovšetkým má riadenie optimálnu tuhosť.

Dobre vymyslený interiér

Interiér i-Cockpit má ešte niekoľko fajn vychytávok. Zatiaľ čo v stupni výbavy Active dostanete analógový prístrojový panel s 3,5″ displejom a v Allure 10″ digitálny prístrojový panel s peknou grafikou, v stupni výbavy GT dostanete aj 3D kokpit. Toto technologicky veľmi pútavé riešenie využíva dva displeje, z ktorých ten bližší k vodičovi je čiastočne transparentný. Opticky sú tak v popredí niektoré grafické prvky prístrojového panela a pri pohybe hlavy môžete na vlastné oči pozorovať, že je medzi vrstvami grafiky odstup. Keď tento efekt uvidíte prvýkrát, priam vás ohúri. V nami testovanej verzii Allure bol klasický prístrojový panel s jednovrstvovým displejom.

Počas jazdy nepotrebujete head-up displej, pretože vysoko položený prístrojový panel máte nad horným okrajom volantu.

Aj stredový 10-palcový displej s infotainmentom Peugeot i-Connect má vlastnosti, ktoré sa oplatí zmieniť. Tak napríklad má matnú povrchovú úpravu, ktorá účinne zabraňuje jeho znečisťovaniu a eliminuje ostré odlesky svetla. Navyše je mierne natočený smerom k vodičovi, čo považujeme za prínos k celkovej ergonómii. Peugeot e-208 sa pri ovládaní funkcií vozidla do veľkej miery spolieha práve na tento dotykový displej, ale dôležité funkcie možno vyvolať aj dedikovanými tlačidlami. Ich dizajn evokuje levie pazúre, čo zodpovedá aj ďalším takýmto motívom na vozidle.

Dodajme, že zatiaľ čo v stupni výbavy Active dostanete 10-palcový displej s rádiom Peugeot All in One, ktorý obsahuje podporu pre digitálne rádio, Bluetooth, 6 reproduktorov a tiež Mirror Screen (Android Auto, Apple CarPlay), v stupňoch výbav Allure a GT dostanete systém i-Connect s integrovanou SIM kartou pre pripojenie auta k internetu, možnosťou pripojenia dvoch bluetooth zariadení naraz a tiež možnosť nastavenia až 8 vodičských profilov. 3D online navigačný systém si však žiada doplatok 650 €, rovnako tak bezdrôtové nabíjanie mobilu za 150 €.

Do spodnej priehradky sa 7-palcový mobil nezmestil, ale do hornej poličky už áno. Dvierka slúžia aj ako stojan.

Elektrická verzia modelu 208 je na rozdiel od tej benzínovej podstatne lepšie vybavená už v základe. Zoznam položiek, ktoré odlišujú benzínovú 208 Active od e-208 Active, je celkom pestrý:

  • Záruka na trakčnú batériu 8 rokov / 160 000 km na zachovanie minimálne 70 % kapacity batérie
  • 11 kW trojfázová palubná nabíjačka vo vozidle
  • Nabíjací kábel režimu 3 (trojfázový, s výkonom 22 kW, 32 A) na pripojenie do WallBoxu alebo verejnej nabíjacej stanice
  • Zásuvka CCS – Type 2: pre štandardné nabíjanie striedavým prúdom (AC) alebo pre rýchle nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) (max 100 kW – nabitie z 0 na 80% za cca 30 minút)
  • Elektrická parkovacia brzda + vyvýšená stredová konzola s lakťovou opierkou
  • Peugeot Connect Box (SOS & Assistance)
  • Nastavenie intenzity rekuperácie energie pri brzdení (cez ovládač radiacej páky – štandardný režim D / zosilnený režim B)
  • Elektrický kompresor s funkciou chladenia (400 V / 3 kW)
  • Funkcia ohrevu kvapaliny pomocou tepelného čerpadla
  • Elektrický ohrievač (400 V / 5 kW)
  • Programovateľné kúrenie / vychladenie interiéru vozidla (ak je vozidlo vybavené navigáciou)
  • Kontrola stavu nabitia batérie na diaľku (ak je vozidlo vybavené navigáciou)
  • Akustická výstraha do 30 km/h, upozornenie na blížiace sa vozidlo
  • Automatická jednozónová klimatizácia s peľovým filtrom
  • Dažďový senzor
  • K výbave Allure aj bezkľúčové odomykanie a štartovanie

Je Peugeot e-208 dobrá kúpa?

Peugeot e-208 je držiteľom ocenenia auto roka právom. Je to kompaktné, zábavné, praktické auto nielen do mesta, ktoré s trochou rozumného kompromisu môže byť aj jediným autom mladej rodiny. Asi si poviete, že tých 308 litrov batožinového priestoru je primálo, lenže aj sem predsa len zmestíte poskladaný detský kočík a s trochou

Maximálny kombinovaný dojazd podľa metodiky WLTP dosahuje 349 – 362 km v prípade 50 kWh verzie a 398 – 400 v prípade 51 kWh verzie. Keby ste Peugeot e-208 prevádzkovali výlučne v meste a zvlášť dbali na ekonomiku jazdy (napríklad aj používaním režimu Eco), môžete sa dostať až k závratnej hodnote 553 km. Netrúfame si automobilke a metodike WLTP oponovať, vyslovujeme však predpoklad, že takýto pozoruhodný výkon sa v praxi podarí dosiahnuť iba málokomu.

Dojazd elektromobilu nie je téma pre každého, pretože kto sa pohybuje prevažne v meste a uvedomuje si potrebu plánovať nabíjanie, pre toho bude reálny dojazd takmer 300 km úplne dostatočný. Veď kto denne najazdí napríklad 30 kilometrov, ten bude nabíjať iba trikrát mesačne. Počas bežných dní môže e-208 nabíjať pomocou palubnej nabíjačky s výkonom 11 kW a pri dlhších cestách na nabíjacej stanici s výkonom do 100 kW. Orientačný čas nabíjania vtedy predstavuje asi 30 minút a rozhodne poteší prítomnosť tepelného čerpadla.

Ak uvažujete nad kúpou malého elektromobilu, odporúčame zaradiť na zoznam kandidátov aj Peugeot e-208. Ďalšími alternatívami sú Opel Corsa Electric, Renault Zoe, prípadne Nissan Leaf alebo (záleží na názore) Volkswagen ID.3.

Oficiálna stránka Peugeot e-208 aj s cenníkmi

Technické údaje Peugeot e-208 Allure Electric 136 k 50 kWh
Rozmery, objemy, hmotnosti
  • Rozmery (dך bez zrkadiel/so zrkadlami×v) 4 055 × 1 745 (1 960) × 1 430 mm
  • Rázvor 2 540 mm
  • Rozchody kolies 1 500 mm
  • Predný previs 825 mm
  • Zadný previs 690 mm
  • Svetlá výška podvozka 123 mm
  • Priemer otáčania 10,4 m
  • Prevádzková hmotnosť 1 530 kg
  • Celková hmotnosť max. 1 910 kg
  • Ťažná kapacita nie je
  • Nosnosť 346 kg
  • Zaťaženie strechy 70 kg
Pohon
  • Pohon predných kolies
  • Jeden elektromotor vpredu,
  • max. výkon 100 kW / 136 koní
  • max. krútiaci moment 260 Nm
  • Kapacita akumulátora 50 kWh brutto, 46,3 kWh netto, technológia Li-ion
  • Nabíjací konektor Type 2 (CCS)
  • Max. výkon nabíjania 100 kW
  • Palubná nabíjačka 11 kW / 16 A
  • Nabíjací čas DC (jednosmerný prúd) ~25 min
  • Nabíjací čas AC 220 V (striedavý prúd) ~10 h 12 m
  • Nabíjací čas Wallbox 220 V 11 kW: 3 h 05 m
Jazdné výkony
  • max. rýchlosť 150 km/h
  • kombinovaná spotreba WLTP 15,4 – 16,1 kWh/100km
  • mestská spotreba WLTP 11,2 – 11,9 / 100 km
  • akcelerácia 0-100 km/h za 9,0 s
  • 1000 metrov s pevným štartom za 31,5 s

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk