EÚ obmedzuje hmotnosť vozidiel, určila limity. Ťažšie autá nesmú mať jeden druh pohonu

Brusel po mesiacoch vyjednávaní schválil aktualizované pravidlá, ktoré určujú maximálne povolené rozmery a hmotnosť vozidiel. Čo sa mení?
hmotnosť vozidiel

EÚ sa dohodla na nových pravidlách pre rozmery a hmotnosť vozidiel. Bezemisné nákladné autá získajú pridelené takzvané hmotnostné bonusy podľa počtu náprav. Nová dohoda ministrov dopravy zásadne mení spôsob, akým budú dopravcovia plánovať svoje kamiónové flotily.

Zároveň prináša aj prekvapivú novinku. Ide o zvýhodnenie bezemisných kamiónov rozdelené podľa počtu náprav. Cieľom úprav je uľahčiť prechod na kamióny na batérie a vodík, tvrdí Európska únia.

Hmotnosť vozidiel? Rozhodujúci je druh pohonu

Najväčšia zmena sa týka dodatočnej povolenej hmotnosti pre takzvané bezemisné vozidlá. Už dnes môžu mať kamióny s ekologickejším pohonom (teda bez klasického spaľovacieho motoru na diesel) o niečo viac kilogramov. Po novom však bude výška takéhoto bonusu závisieť od toho, koľko náprav vozidlo má. Päťnápravové a šesťnápravové bezemisné súpravy tak dostanú rozdielne navýšenie maximálnej hmotnosti.

diaľnica

Povolená hmotnosť vozidiel prejde v EÚ úpravami, týka sa to ťažkej dopravy

Rada EÚ tým reaguje na obavy viacerých krajín, že nové technológie (najmä veľké batérie) zvyšujú záťaž na cestnú infraštruktúru a spôsobujú zničené cesty a mosty. Odstupňovanie bonusov podľa počtu náprav má podľa EÚ zabezpečiť rovnováhu medzi podporou ekologickej dopravy a ochranou ciest pred nadmerným opotrebovaním.

Kamióny, ktorých prevádzka nevytvára emisie, zároveň budú môcť byť o 0,9 metra dlhšie. Možnosť predĺžiť vozidlá alebo ich súpravy má výrobcom uľahčiť integráciu batérií, respektíve vodíkových systémov bez toho, aby musel dopravca obetovať nákladný priestor či znižovať komfort kabíny.

Jednotné pravidlá EÚ a ich vplyv

Treba zdôrazniť, že nové pravidlá majú priamy dopad na plánovanie trás a povolení najmä pri medzinárodnej preprave. Ak by každá krajina Európy uplatňovala rozličný prístup pre hmotnosť vozidiel, dopravcovia by museli pri nasadzovaní bezemisných kamiónov dávať pozor nielen ich dojazd či dostupnosť nabíjacej infraštruktúry. Museli by takisto zohľadňovať to, v ktorých krajinách môžu využiť maximálnu povolenú hmotnosť.

Rozdielne prístupy v jednotlivých štátoch spôsobujú komplikácie pri cezhraničných prepravách. Harmonizovaná legislatíva v EÚ ich naopak odstraňuje.

vodič

Rozumne pôsobí aj snaha povoliť dlhšie nákladné vozidlá a motivovať výrobcov k tomu, aby zrýchlili vývoj modernejších technológií znižujúcich emisie z cestnej dopravy. Už dnes sa dá očakávať, že budúci technologický pokrok prinesie postupné znižovanie hmotnosti batérií a optimalizáciu konštrukcie vodíkových systémov. To môže časom znížiť tlak na vyššie hmotnostné limity.

Krajiny, ktoré v rámci diskusií upozorňovali na vyššie riziko poškodenia ciest, zasa ocenia, že Brusel rozdelí nový systém pre maximálnu hmotnosť vozidiel podľa počtu náprav. Takýto prístup dokáže presnejšie zohľadniť reálne rozloženie hmotnosti. Nové pravidlá zároveň nie sú vytesané do kameňa. EÚ ich bude určite priebežne vyhodnocovať spolu s tým, ako bude narastať tlak na odklon od klasických naftových kamiónov.

Zdroj: consilium.europa.eu