PORADCA PRI KÚPE

TEST ALFA ROMEO TONALE 1.5 MHEV: Čo dostanete za 35-tisíc eur a čo za 55-tisíc? Ktorú výbavu si vybrať?

Alfa Romeo Tonale je podľa slov automobilky začiatok novej éry Alfa Romeo. Uznávame, že sa tento model vydaril a dnes už môžeme s chladnou hlavou zhodnotiť, ako sa tento štart novej éry vydaril.

Alfa Romeo Tonale na Slovensku kúpite od 35 500 €, špičkovú verziu Veloce PHEV Q4 od 54 490 €.
Výbava je celkom pestrá, hoci aj vo vyšších stupňoch chýbajú niektoré dôležité položky.
Vydané Text: 

Alfa Romeo Tonale je stredne veľké SUV s dĺžkou 4.528 mm stojacom na rázvore dlhom 2.636 mm, na ktoré sa výrobcovi podarilo preniesť kľúčové dizajnové a charakterové prvky známe z iných modelov. Už na prvý pohľad je každému jasné, že sa pozerá na Alfa Romeo, a okoloidúci vodiči v autách rovnakej značky uznanlivo mávajú rukami na pozdrav ako gesto, že túto novú éru značky akceptovali.

My sme testovali Alfa Romeo Tonale vo verzii s 1,5-litrovým benzínovým motorom s mild-hybridnou podporou vo výbave Edizione Speciale, ktorú v aktuálnom konfigurátore nenájdete, naďalej však figuruje na hlavnej produktovej stránke modelu na alfaromeo.sk/modely/tonale. Táto konfigurácia nám umožnila vyskúšať skoro podstatné, čo môže tento model ponúknuť a zhodnotili sme, že kto je roky zamilovaný do značky Alfa Romeo pre jej históriu, vplyv na autopriemysel, dizajn a vôbec celkový charakter, tomu sa bude páčiť aj Tonale.

S najslabším motorom s výkonom 130 koní nie je športovým automobilom, čo zistíte pomerne rýchlo pre akýsi nesúlad priemernej dynamiky a nadpriemerne dobrého riadenia, ale ako auto na každý deň s pridanými hodnotami si nás predsa len získalo. Atmosféra v interiéri je príjemná, zodpovedá našim očakávaniam vzhľadom na prémiovú pozíciu značky.

Dôležitou skutočnosťou je, že bez ohľadu na motorizáciu dostanete v Tonale vždy prednú aj zadnú nápravu typu MacPherson, takže Alfa Romeo neuplatnilo postup niektorých iných automobiliek, ktoré svoje SUV bez pohonu 4×4 vybavujú tuhou zadnou nápravou, a tak podľa niektorých znehodnocujú jazdný potenciál vozidla. Bez ohľadu na cenu a motorizáciu dostanete vždy automatickú prevodovku – benzín má 7-stupňovú, nafta a plug-in hybrid 6-stupňovú.

Radosť parkovať Tonale pred domom – susedia budú úprimne závidieť. Modrá metalíza modelu svedčí ešte viac ako východisková červená, hoci aj tá má svoje čaro.

Štyri výbavy a tri motory v štyroch verziách

Aktuálny cenník modelu Tonale dnes zahŕňa štyri stupne výbavy, a to Super, Sprint, Ti a Veloce a štyri motorizácie pozostávajúce z troch motorov.

Inzercia

Na výber máte dve verzie naladenia benzínového štvorvalca s mild-hybridnou podporou 1.5 MHEV (max. výkon 96 a VGT 118 kW), ďalej naftový 1.6 MultiJet s max. výkonom 96 kW a vrcholom štandardnej ponuky je plug-in hybridný pohonný systém benzín/elektrina 1.3 TURBO PHEV, kde maximálny výkon dosahuje solídnych 206 kW (280 koní) a koncepcia pohonu zabezpečuje náhon na všetky kolesá.

Všetky ostatné verzie majú iba predný pohon. Nejde však o klasický pohon všetkých kolies typu 4×4, ale o 4×e, ako je v Jeepoch – o pohon zadných kolies sa v tomto prípade stará elektrický motor, ktorý v súčinnosti s benzínovým umožňuje modelu Tonale dosahovať lepšie jazdné výkony. Jediným problémom je, že akonáhle sa trakčný akumulátor celkom vyčerpá, pohon všetkých kolies je nedostupný – rovnako ako v zmienených Jeepoch.

Sú tu však aj výhodné stránky tejto koncepcie pohonu. V prvom rade je to jeho schopnosť šetriť benzín jazdou v hybridnom režime a tiež jazdou na výlučne elektrický pohon. Podľa metodiky WLTP prejde Tonale PHEV na elektrinu 60,6 – 68,6 km a dosahuje priemernú spotrebu paliva 1,13 – 1,48 l /100 km. Je prehnane optimistické myslieť si, že niekto bude s Alfa Romeo jazdiť na spotrebu pod dva litre, avšak komu záleží na nízkych prevádzkových nákladoch, ten má šancu aj pri takom modeli, akom je Tonale.

My sme na verzii s mild-hybridným pohonom za takmer 1.300 km skončili test s priemernou spotrebou 7,8 l/100 km, čo mierne prekonalo naše očakávania. Prevažnú časť kilometrov sme absolvovali na okresných cestách a diaľniciach a na spotrebu paliva sme vôbec nedbali. Podľa metodiky WLTP je kombinovaná spotreba tejto verzie 5,7 – 6,2 l/100 km.

Čo obsahuje základná výbava Super?

Na Slovensku je najnižším stupňom výbavy Super s cenou od 35 500 €. Na výber je tiež verzia s naftovým motorom 1.6 MutliJet s totožným výkonom motora 96 kW (130 k) a za totožnú cenu, čo je vskutku prekvapivé. Zatiaľ čo benzínový variant má 7-stupňový automat, nafta 6-stupňový. Nepovažujeme to však za významný nedostatok, dokonca by sme mohli diskutovať o tom, či to vôbec nedostatok je.

Inzercia

Sériová výbava najlacnejšieho Tonale je vzhľadom na prémiovú pozíciu na trhu a cenu primeraná, posúďte sami:

  • Full-LED svetlomety vpredu aj vzadu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, dažďový a svetelný senzor
  • 18″ disky z ľahkých zliatin (pneu 235/50 R18)
  • Alfa DNA + ESC OFF prepínač jazdných režimov
  • pasívny podvozok s tlmičmi Alfa Dynamic Suspension (FSD)
  • 6 airbagov
  • Varovanie pred vybočením z jazdného pruhu
  • Rozpoznávanie dopravných značiek
  • Núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov a cyklistov
  • Systém varovania pred čelnou zrážkou
  • Tempomat a obmedzovač rýchlosti
  • Inteligentný rýchlostný asistent
  • Automatická elektrická parkovacia brzda
  • Čierne textilné čalúnenie s logom Biscione
  • Bezkľúčové štartovanie (nie odomykanie)
  • Manuálne nastaviteľné sedadlo vodiča v 6 smeroch
  • Dvojzónová automatická klimatizácia s výduchmi klimatizácie pre zadné sedadlá
  • Športový volant čalúnený vinylom s tlačidlom Štart
  • Prístrojový panel s 12,3″ TFT displejom
  • stredový displej Alfa Connect s 10,25″ dotykovou obrazovkou, USB, Bluetooth, DAB, bezdrôtové Apple CarPlay / Android Auto
  • Alfa Connect Services
  • Hi-Fi audio systém so 6 reproduktormi

Položky, ktoré  nie sú v sériovej výbave Super a podľa nás by tam byť mali, sú vyhrievanie predných sedadiel, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu, cúvacia kamera a zadné parkovacie senzory.

Inzercia

Stupeň výbavy Sprint, ktorý je v predaji od 38.050 € (benzín aj nafta), obsahuje v porovnaní s vyššie uvedeným Super aj:

  • Predné a zadné parkovacie senzory
  • stredový displej 10,25″ aj s navigáciou Alfa™ Connect NAVI
  • Inteligentné rozpoznávanie dopravných značiek s navigáciou
  • Adaptívny tempomat
  • Bezkľúčový vstup do vozidla aj bezkľúčový štart
  • Bezdrôtová nabíjačka smartfónu
  • Čierne čalúnenie textil/vinyl Carbonio s béžovým prešívaním
  • dostanete tiež delené zadné sedadlá 60/40 s tunelom na lyže, zadnú lakťovú opierku a stredovú opierku hlavy či elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo.

Alfa Romeo Tonale, zadný pohľad. Len pre porovnanie, väčší model STELVIO je dlhší o nezanedbateľných 15 cm a rázvor má dlhší až o 18,2 cm.

Ideálom je stupeň výbavy Ti, ktorý možno kombinovať s naftou (40 600 €), benzínom MHEV (42.450 €) aj plug-in hybridom (51.990 €). Obsahuje napríklad aj:

  • Full-LED Matrix svetlomety s LED DLR a hmlovkami
  • Elektrické otváranie batožinového priestoru
  • Bezdotykové otváranie batožinového priestoru
  • 18″ disky z ľahkých zliatin (pneu 235/50 R18)
  • Ambientné podsvietenie interiéru
  • Zadná parkovacia kamera
  • USB A+C pre zadné sedadlá
  • verzia PHEV má v sérii aj nabíjací kábel MODE 2 (samostatne stojí 430 €) a zatmavené zadné sklá.

Najvyšší stupeň výbavy je Veloce s cenou od 45.000 € za 1.5 MHEV alebo od 54.490 € za PHEV, ktorý navyše k vyššie uvedenému ponúka napríklad aj:

  • aktívne pruženie Alfa Active Suspension (DSV)
  • 19″ disky z ľahkých zliatin (pneu 235/45 R19)
  • Červené brzdové strmene Brembo
  • Dve chrómované koncovky výfuku (len PHEV)
  • Zatmavené zadné sklá
  • Vonkajšie prvky karosérie vo farbe Dark Miron s prahovými lištami a lištami nárazníkov v matnej Miron Zatmavené zadné sklá;
  • Rámy bočných okien v lesklej čiernej farbe
  • Čierne čalúnenie Alcantara s červeným prešívaním Prístrojová doska s Alcantarou a červeným prešívaním
  • Hliníkové pedále, podlahové lišty a pádla riadenia

Verzia VELOCE vo verzii plug-in hybrid so zelenou tabuľkou s EČV, ktoré boli nahradené novými tabuľkami so zelenými písmenami na bielom pozadí. Foto: J. Hrivnák pre auto motor a šport č. 9/2023

Za metalízu sa dopláca 990 až 1.500 € (zelená Montreal), za štandardné laky si importér vypýta 450 €, pričom v základnej cene (resp. za 0€) je iba červený lak. Nami testovaná konfigurácia s modrou metalízou Misano si vyžiadala doplatok 990 €.

Kto by chcel ešte viac, môže siahnuť po príplatkovej výbave, ktorej Alfa Romeo ponúka naozaj hojne. Osobne by sme odporúčali vybrať si niektorý z paketov, v rámci ktorých môžete mať v aute napríklad vyhrievanie či ventilovanie sedadiel, 360° kamerový systém, sledovanie mŕtveho uhla, aktívne udržiavanie jazdného pruhu, dvojdielne panoramatické strešné okno či audiosystém HARMAN/KARDON.

Interiér Alfa Romeo Tonale vo výbave VELOCE s môže byť vylepšený paketom PREMIUM s koženým čalúnením

Najdrahší z týchto paketov je PREMIUM za 2.400 €, ktorý vylepšuje hodnotu interiéru o užitočné funkcie a kožu, k nemu by sme odporúčali aj paket DRIVER ASSISTANCE PLUS za 1.380-1.680 € (podľa motorizácie), ktorý vylepšuje aktívne bezpečnostné funkcie auta.

Keby sme si mali vyskladať naše ideálne Alfa Romeo Tonale, veľmi pravdepodobne by sme siahli po nasledovnej konfigurácii:

  • Tonale Ti 1.3 TURBO PHEV Q4 (206 kW, 51.990 €)
  • s paketmi PREMIUM (2.400€) a DRIVER ASSISTANCE PLUS (1.680 €)
  • za celkových 56.070 €.

Dodajme, že na všetky vozidlá poskytuje Alfa Romeo svojim zákazníkom zákonnú dvojročnú záruku a dodatočné 3 roky zmluvnej záruky (do 200.000 km) Maximum Care, dvojročnú záruku na lak a osemročnú na prehrdzavenie karosérie. Počas základnej dvojročnej záruky počet najazdených kilometrov nie je nijak obmedzený a naviac je v celej Európe k dispozícii špeciálna 24-hodinová asistenčná služba.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



NOVÝ MODEL

Už vieme, ako bude vyzerať nová ŠKODA KODIAQ! Oficiálne skice dopĺňame o návrhy od umelej inteligencie

  • Týždeň pred svetovou premiérou zverejnila Škoda Auto dizajnové skice exteriéru novej generácie modelu Škoda Kodiaq.

     Medzi hlavné novinky patrí skulpturálne tvarovaná predná časť, výrazné hranaté podbehy kolies, kolesá s priemerom 17″ až 20″, robustný zadný nárazník a predné svetlomety Matrix-LED druhej generácie s kryštalickými dizajnovými prvkami 
  • SERVIS

    Čo sa stane so všetkými použitými batériami v autách? Tie nové vydržia oveľa dlhšie, ako sa očakávalo

  • Problém s veľkým množstvom nepoužiteľných batérií nakoniec nie je tak pálčivý, ako kritici spočiatku avizovali.

     Nové generácie batérií vydržia oveľa dlhšie, ale otázku ich ďalšieho života je stále potrebné zodpovedať. Kuriózne je, že používaná batéria dnes môže byť drahšia ako tá čisto nová od automobilky.
  • DOPRAVNÁ PORADŇA / PORUCHA NA DIAĽNICI

    K pokazenému autu na diaľnici zavolala Diaľničnú patrolu, platila aj tak. Chyba však nebola na strane NDS, odťah do servisu nemá kto preplatiť

  • Služby Diaľničnej patroly sú bezplatné, ale nevykonáva všetky služby, ktoré by mohol motorista potrebovať.

     Otázku od čitateľky o poplatkoch za odťah z diaľnice zodpovedala NDS. 
  • Týždeň kontroly a nastavenia svetlometov opäť zadarmo

  • V týždni od 2. 10. do 6. 10. 2023 prebehne jubilejný desiaty ročník medzinárodnej preventívne bezpečnostnej akcie Vidieť a byť videný, ktorá je zameraná na odbornú kontrolu a nastavenie svetlometov motorových vozidiel.

     Zadarmo sa tento rok budú nastavovať svetlomety vozidiel s legálnymi LED svetelnými náhradnými zdrojmi H4 alebo H7. Do projektu je zapojených takmer 100 servisov zo všetkých krajov republiky.