PORADCA PRI KÚPE

TEST ALFA ROMEO TONALE 1.5 MHEV: Čo dostanete za 35-tisíc eur a čo za 55-tisíc? Ktorú výbavu si vybrať?

Alfa Romeo Tonale je podľa slov automobilky začiatok novej éry Alfa Romeo. Uznávame, že sa tento model vydaril a dnes už môžeme s chladnou hlavou zhodnotiť, ako sa tento štart novej éry vydaril.

Alfa Romeo Tonale na Slovensku kúpite od 35 500 €, špičkovú verziu Veloce PHEV Q4 od 54 490 €.
Výbava je celkom pestrá, hoci aj vo vyšších stupňoch chýbajú niektoré dôležité položky.
Vydané  Text: 

Alfa Romeo Tonale je stredne veľké SUV s dĺžkou 4.528 mm stojacom na rázvore dlhom 2.636 mm, na ktoré sa výrobcovi podarilo preniesť kľúčové dizajnové a charakterové prvky známe z iných modelov. Už na prvý pohľad je každému jasné, že sa pozerá na Alfa Romeo, a okoloidúci vodiči v autách rovnakej značky uznanlivo mávajú rukami na pozdrav ako gesto, že túto novú éru značky akceptovali.

My sme testovali Alfa Romeo Tonale vo verzii s 1,5-litrovým benzínovým motorom s mild-hybridnou podporou vo výbave Edizione Speciale, ktorú v aktuálnom konfigurátore nenájdete, naďalej však figuruje na hlavnej produktovej stránke modelu na alfaromeo.sk/modely/tonale. Táto konfigurácia nám umožnila vyskúšať skoro podstatné, čo môže tento model ponúknuť a zhodnotili sme, že kto je roky zamilovaný do značky Alfa Romeo pre jej históriu, vplyv na autopriemysel, dizajn a vôbec celkový charakter, tomu sa bude páčiť aj Tonale.

S najslabším motorom s výkonom 130 koní nie je športovým automobilom, čo zistíte pomerne rýchlo pre akýsi nesúlad priemernej dynamiky a nadpriemerne dobrého riadenia, ale ako auto na každý deň s pridanými hodnotami si nás predsa len získalo. Atmosféra v interiéri je príjemná, zodpovedá našim očakávaniam vzhľadom na prémiovú pozíciu značky.

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Inzercia

Dôležitou skutočnosťou je, že bez ohľadu na motorizáciu dostanete v Tonale vždy prednú aj zadnú nápravu typu MacPherson, takže Alfa Romeo neuplatnilo postup niektorých iných automobiliek, ktoré svoje SUV bez pohonu 4×4 vybavujú tuhou zadnou nápravou, a tak podľa niektorých znehodnocujú jazdný potenciál vozidla. Bez ohľadu na cenu a motorizáciu dostanete vždy automatickú prevodovku – benzín má 7-stupňovú, nafta a plug-in hybrid 6-stupňovú.

Radosť parkovať Tonale pred domom – susedia budú úprimne závidieť. Modrá metalíza modelu svedčí ešte viac ako východisková červená, hoci aj tá má svoje čaro.

Štyri výbavy a tri motory v štyroch verziách

Aktuálny cenník modelu Tonale dnes zahŕňa štyri stupne výbavy, a to Super, Sprint, Ti a Veloce a štyri motorizácie pozostávajúce z troch motorov.

Na výber máte dve verzie naladenia benzínového štvorvalca s mild-hybridnou podporou 1.5 MHEV (max. výkon 96 a VGT 118 kW), ďalej naftový 1.6 MultiJet s max. výkonom 96 kW a vrcholom štandardnej ponuky je plug-in hybridný pohonný systém benzín/elektrina 1.3 TURBO PHEV, kde maximálny výkon dosahuje solídnych 206 kW (280 koní) a koncepcia pohonu zabezpečuje náhon na všetky kolesá.

Všetky ostatné verzie majú iba predný pohon. Nejde však o klasický pohon všetkých kolies typu 4×4, ale o 4×e, ako je v Jeepoch – o pohon zadných kolies sa v tomto prípade stará elektrický motor, ktorý v súčinnosti s benzínovým umožňuje modelu Tonale dosahovať lepšie jazdné výkony. Jediným problémom je, že akonáhle sa trakčný akumulátor celkom vyčerpá, pohon všetkých kolies je nedostupný – rovnako ako v zmienených Jeepoch.

Sú tu však aj výhodné stránky tejto koncepcie pohonu. V prvom rade je to jeho schopnosť šetriť benzín jazdou v hybridnom režime a tiež jazdou na výlučne elektrický pohon. Podľa metodiky WLTP prejde Tonale PHEV na elektrinu 60,6 – 68,6 km a dosahuje priemernú spotrebu paliva 1,13 – 1,48 l /100 km. Je prehnane optimistické myslieť si, že niekto bude s Alfa Romeo jazdiť na spotrebu pod dva litre, avšak komu záleží na nízkych prevádzkových nákladoch, ten má šancu aj pri takom modeli, akom je Tonale.

My sme na verzii s mild-hybridným pohonom za takmer 1.300 km skončili test s priemernou spotrebou 7,8 l/100 km, čo mierne prekonalo naše očakávania. Prevažnú časť kilometrov sme absolvovali na okresných cestách a diaľniciach a na spotrebu paliva sme vôbec nedbali. Podľa metodiky WLTP je kombinovaná spotreba tejto verzie 5,7 – 6,2 l/100 km.

Čo obsahuje základná výbava Super?

Na Slovensku je najnižším stupňom výbavy Super s cenou od 35 500 €. Na výber je tiež verzia s naftovým motorom 1.6 MutliJet s totožným výkonom motora 96 kW (130 k) a za totožnú cenu, čo je vskutku prekvapivé. Zatiaľ čo benzínový variant má 7-stupňový automat, nafta 6-stupňový. Nepovažujeme to však za významný nedostatok, dokonca by sme mohli diskutovať o tom, či to vôbec nedostatok je.

Sériová výbava najlacnejšieho Tonale je vzhľadom na prémiovú pozíciu na trhu a cenu primeraná, posúďte sami:

  • Full-LED svetlomety vpredu aj vzadu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, dažďový a svetelný senzor
  • 18″ disky z ľahkých zliatin (pneu 235/50 R18)
  • Alfa DNA + ESC OFF prepínač jazdných režimov
  • pasívny podvozok s tlmičmi Alfa Dynamic Suspension (FSD)
  • 6 airbagov
  • Varovanie pred vybočením z jazdného pruhu
  • Rozpoznávanie dopravných značiek
  • Núdzové brzdenie s rozpoznávaním chodcov a cyklistov
  • Systém varovania pred čelnou zrážkou
  • Tempomat a obmedzovač rýchlosti
  • Inteligentný rýchlostný asistent
  • Automatická elektrická parkovacia brzda
  • Čierne textilné čalúnenie s logom Biscione
  • Bezkľúčové štartovanie (nie odomykanie)
  • Manuálne nastaviteľné sedadlo vodiča v 6 smeroch
  • Dvojzónová automatická klimatizácia s výduchmi klimatizácie pre zadné sedadlá
  • Športový volant čalúnený vinylom s tlačidlom Štart
  • Prístrojový panel s 12,3″ TFT displejom
  • stredový displej Alfa Connect s 10,25″ dotykovou obrazovkou, USB, Bluetooth, DAB, bezdrôtové Apple CarPlay / Android Auto
  • Alfa Connect Services
  • Hi-Fi audio systém so 6 reproduktormi

Položky, ktoré  nie sú v sériovej výbave Super a podľa nás by tam byť mali, sú vyhrievanie predných sedadiel, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu, cúvacia kamera a zadné parkovacie senzory.

Stupeň výbavy Sprint, ktorý je v predaji od 38.050 € (benzín aj nafta), obsahuje v porovnaní s vyššie uvedeným Super aj:

  • Predné a zadné parkovacie senzory
  • stredový displej 10,25″ aj s navigáciou Alfa™ Connect NAVI
  • Inteligentné rozpoznávanie dopravných značiek s navigáciou
  • Adaptívny tempomat
  • Bezkľúčový vstup do vozidla aj bezkľúčový štart
  • Bezdrôtová nabíjačka smartfónu
  • Čierne čalúnenie textil/vinyl Carbonio s béžovým prešívaním
  • dostanete tiež delené zadné sedadlá 60/40 s tunelom na lyže, zadnú lakťovú opierku a stredovú opierku hlavy či elektrochromatické vnútorné spätné zrkadlo.

Alfa Romeo Tonale, zadný pohľad. Len pre porovnanie, väčší model STELVIO je dlhší o nezanedbateľných 15 cm a rázvor má dlhší až o 18,2 cm.

Ideálom je stupeň výbavy Ti, ktorý možno kombinovať s naftou (40 600 €), benzínom MHEV (42.450 €) aj plug-in hybridom (51.990 €). Obsahuje napríklad aj:

  • Full-LED Matrix svetlomety s LED DLR a hmlovkami
  • Elektrické otváranie batožinového priestoru
  • Bezdotykové otváranie batožinového priestoru
  • 18″ disky z ľahkých zliatin (pneu 235/50 R18)
  • Ambientné podsvietenie interiéru
  • Zadná parkovacia kamera
  • USB A+C pre zadné sedadlá
  • verzia PHEV má v sérii aj nabíjací kábel MODE 2 (samostatne stojí 430 €) a zatmavené zadné sklá.

Najvyšší stupeň výbavy je Veloce s cenou od 45.000 € za 1.5 MHEV alebo od 54.490 € za PHEV, ktorý navyše k vyššie uvedenému ponúka napríklad aj:

  • aktívne pruženie Alfa Active Suspension (DSV)
  • 19″ disky z ľahkých zliatin (pneu 235/45 R19)
  • Červené brzdové strmene Brembo
  • Dve chrómované koncovky výfuku (len PHEV)
  • Zatmavené zadné sklá
  • Vonkajšie prvky karosérie vo farbe Dark Miron s prahovými lištami a lištami nárazníkov v matnej Miron Zatmavené zadné sklá;
  • Rámy bočných okien v lesklej čiernej farbe
  • Čierne čalúnenie Alcantara s červeným prešívaním Prístrojová doska s Alcantarou a červeným prešívaním
  • Hliníkové pedále, podlahové lišty a pádla riadenia

Verzia VELOCE vo verzii plug-in hybrid so zelenou tabuľkou s EČV, ktoré boli nahradené novými tabuľkami so zelenými písmenami na bielom pozadí. Foto: J. Hrivnák pre auto motor a šport č. 9/2023

Za metalízu sa dopláca 990 až 1.500 € (zelená Montreal), za štandardné laky si importér vypýta 450 €, pričom v základnej cene (resp. za 0€) je iba červený lak. Nami testovaná konfigurácia s modrou metalízou Misano si vyžiadala doplatok 990 €.

Kto by chcel ešte viac, môže siahnuť po príplatkovej výbave, ktorej Alfa Romeo ponúka naozaj hojne. Osobne by sme odporúčali vybrať si niektorý z paketov, v rámci ktorých môžete mať v aute napríklad vyhrievanie či ventilovanie sedadiel, 360° kamerový systém, sledovanie mŕtveho uhla, aktívne udržiavanie jazdného pruhu, dvojdielne panoramatické strešné okno či audiosystém HARMAN/KARDON.

Interiér Alfa Romeo Tonale vo výbave VELOCE s môže byť vylepšený paketom PREMIUM s koženým čalúnením

Najdrahší z týchto paketov je PREMIUM za 2.400 €, ktorý vylepšuje hodnotu interiéru o užitočné funkcie a kožu, k nemu by sme odporúčali aj paket DRIVER ASSISTANCE PLUS za 1.380-1.680 € (podľa motorizácie), ktorý vylepšuje aktívne bezpečnostné funkcie auta.

Keby sme si mali vyskladať naše ideálne Alfa Romeo Tonale, veľmi pravdepodobne by sme siahli po nasledovnej konfigurácii:

  • Tonale Ti 1.3 TURBO PHEV Q4 (206 kW, 51.990 €)
  • s paketmi PREMIUM (2.400€) a DRIVER ASSISTANCE PLUS (1.680 €)
  • za celkových 56.070 €.

Dodajme, že na všetky vozidlá poskytuje Alfa Romeo svojim zákazníkom zákonnú dvojročnú záruku a dodatočné 3 roky zmluvnej záruky (do 200.000 km) Maximum Care, dvojročnú záruku na lak a osemročnú na prehrdzavenie karosérie. Počas základnej dvojročnej záruky počet najazdených kilometrov nie je nijak obmedzený a naviac je v celej Európe k dispozícii špeciálna 24-hodinová asistenčná služba.





Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »