TEST Dacia Duster Journey: Chcete ušetriť? Siahnite po manuálnej prevodovke!

Nie je náhoda, že Dacia Duster patrí k vyhľadávaným autám a to nie len na našom trhu. Jej spojenie s automatickou prevodovkou však nie je optimálne.

Dacia Duster dokáže zákazníkov osloviť najmä cenou a tereénnymi vlastnosťami.
Aký je lacný automat v spojení s motorom TCe 150?
Vydané  Text: 

Legenda medzi lacnými autami. SUV Dacia Duster aj po rokoch patrí k vyhľadávaným vozidlám na našom trhu. Jednak za to vďačí svojej relatívne nízkej cenovke a jednak aj primeranej technike. Daciu si totiž väčšinou kupujú nenároční zákazníci, ktorí chcú auto bez zbytočných asistentov a technológií. Automatická prevodovka je potom už len pridanou hodnou. Dá sa toto tvrdenie aplikovať aj na Duster vo výbave Journey?

Extreme vs. Journey

Aktuálna generácia Dacia Duster sa na trhu ponúka už od roku 2017. Za ten čas sme ju už mohli testovať v rôznych výbavách a motorizáciách. Naposledy som mal možnosť vyskúšať si Duster vo výbave Extreme s pohonom všetkých kolies a najsilnejším benzínovým motorom. Teraz sa mi do rúk dostala rovnaká motorizácia v o niečo slabšej výbave s pohonom prednej nápravy a automatickou dvojspojkovou prevodovkou EDC.

Testovaný Duster Extreme si svoje legendárne postavenie viac-menej obhájil. Jeho prevodovka bola poskladaná adekvátne jeho určeniu a taktiež aj agilnosť agregátu bola na primeranej úrovni. O to väčšie očakávania som mal od rovnakého motoru, avšak len s pohonom jednej nápravy a s automatom. Ako predčasné resumé viem už teraz povedať, že očakávania boli asi zbytočne prehnané. Ukázalo sa, že lacnejšia dvojspojková prevodovka nemusí byť tou najlepšou voľbou.

Nová identita

Dacia Duster si v posledných mesiacoch prešla, podobne ako ostatné modely značky, menšou modernizáciou. Tá bol zameraná hlavne na identitu značky. Testované auto tak už malo napríklad nové predné logo, výrazný kontrastný biely nápis DACIA na veku batožinového priestoru či pomerne lacné označenie modelu vyrobené z nepekne vyzerajúcej fólie.

Mierne zmeny sa udiali aj v interiéri. Oproti výbave Extreme zmizli kruhové výduchy klimatizácie a nahradili ich hodnotnejšie vyzerajúce obdĺžniky. No a tu výpočet viditeľných zmien zakončíme. Samozrejme, mohol by som ešte spomenúť nové lakovanie „Zelená Dusty“ avšak pred časom som ho už mal na testovanej Dacii Jogger Extreme s litrovým motorom pod kapotou.

Dva svety

Ale späť k Dusteru. Ako som už zmienil, pod kapotou terénneho Rumuna s francúzskymi koreňmi bol najsilnejší benzínový motor TCe 150 s objemom 1 332 centimetrov kubických. Jeho výkon bol postačujúcich 110 kW a krútiaci moment 250 Nm. Určite teda nešlo o žiadneho trhača asfaltu, ale skôr o spoľahlivého, jednoduchého a účelového pracanta. Výkon agregátu bol pomocou 6-stupňovej automatickej dvojspojkovej prevodovky prenášaný na predné kolesá.

Na tomto mieste musím povedať, že automat v ponuke Dacie Duster je striktne limitovaný len na tento jeden druh pohonnej sústavy. Ostatné motorizácie, či už benzínové alebo naftové, sú k dispozícii len s manuálnou prevodovkou.

Motoru nie je čo vytknúť. Možno len hlučnejší prejav, ale to by sa dalo eliminovať lepším odhlučnením kabíny a taktiež aj podvozku.

Inzercia

Spočiatku som tomuto kroku príliš nechápal, no po týždni som na to prišiel. Samotný motor je v poriadku. Jeho prejav je asi taký, aký by ste očakávali na auto tohto typu. Neurazí, nesklame. Je proste priemerný. Avšak spojenie s automatom mu nesedí. Nie je to pritom problém agregátu, ale skôr staršej prevodovky, ktorá je na dnešné pomery pomalá a je na nej cítiť vek. Pokiaľ s autom idete po okreskách alebo kontinuálnou rýchlosťou v meste, jej schopnosť podtáčať, alebo pretáčať motor môžete prehliadnuť.

Váham, váhaš, váhame…

Ak ale potrebujete lepšiu akceleráciu, môže nastať problém. Ten je spôsobený jej oneskorenými reakciami na pedál akcelerátora. Autu teda často trvá aj niekoľko sekúnd pokým sa za revu nie celkom dobre odhlučnenej pohonnej jednotky rozhýbe vpred. Taktiež samotné podtáčanie má za následok hlučnejšie prejavy motoru v podobe dunivých zvukov. Vo všeobecnosti môžem povedať, že by som určite radšej siahol po manuálnej verzii ako po automate. A to aj s myšlienkou toho, že osobne preferujem automat. Zmienená veta je teda odpoveďou na konštatovanie z odstavca vyššie. Dacia chcela do ponuky zahrnúť automat, no zároveň si dobre uvedomuje, že tento typ prevodovky pre jej klientelu nie je voľba číslo jedna.

Adekvátna spotreba?

No a čo spotreba? Nie je to najhoršie, no na druhú stranu, mohlo by to byť lepšie. Ak si zoberiem, že rovnaký motor s manuálnou prevodovkou a pohonom štyroch kolies mal priemernú spotrebu počas testu 7,1 l/100km, tak s automatom a pohonom prednej nápravy som dokázal jazdiť za totožnú hodnotu.

Kde ale nastal značný rozdiel bolo mesto. S manuálom som vedel jazdiť za 7,8 litra na 100 km, zatiaľ čo automat si zobral o liter viac. Podobne to bolo aj so spotrebou na diaľnici, kde bol rozdiel ešte citeľnejší. Manuálna prevodovka v spojení s pohonom oboch náprav dokázala držať spotrebu na úrovni 6,9. Automat to zvládal až za 8,1. No a napokon na okreskách sa odber z nádrže dokázal držať na hodnote okolo 6,5 (6,1-6,3 s manuálnou prevodovkou). Opäť sa mi teda potvrdzuje, že radšej by som siahol po štvorkolke s manuálnou prevodovkou, ako po automatickej dvojspojkovej EDC.

 

Dacia Duster a jej problémy

Od Dacie Duster môžete čakať primerané jazdné vlastnosti a adekvátny komfort na palube. So spracovaním je to bohužiaľ horšie. Nehovorím teraz o dielenskom vyhotovení interiéru alebo exteriéru. To je totiž priamoúmerné cene. Ide skôr o kvalitu použitých materiálov. Za celú dobu, čo robím túto profesiu mi prešli rukami už desiatky áut rôznej cenovej skupiny, s rôznym nájazdom a rôznym vekom. Ani na jednom z nich som sa však nestretol s takým množstvom povrchovej korózie na zavesení kolies ako na testovanom Duster Journey.

Niekto môže namietať, že ide len o povrchovú koróziu, no je to vôbec obstojný argument? Nezašlo znižovanie nákladov pod úroveň udržania kvality? Taktiež by ma napadla otázka, ako by tieto diely vyzerali po piatich či desiatich rokoch tvrdej práce na poli alebo v lese, ak by auto nebolo garážované? Keďže dnes autá idú s cenou čoraz vyššie, je pre mňa neakceptovateľné, že na jednom s nájazdom len pár stoviek kilometrov odhalím niečo podobné.

Zanedbaná kontrola kvality? Povrchová korózia zavesenia predných kolies odhaľuje možné problémy v budúcnosti.

Resumé

Finálne zhrnutie teda bude pomerne jednoznačné. Zobrať motorizáciu TCe 150? Áno! Ide o vrchol ponuky a s výkonom 110 kW Duster nebude žiadna brzda premávky. Zobrať ju v kombinácii s automatickou prevodovkou? Nie! Dôvody som uviedol vyššie. Napriek tomu, že preferujem automat aj kvôli jazdnému pohodliu, siahol by som po manuálnej prevodovke. Inak Duster zostáva starým dobrým Dusterom. Škoda niektorých vecí, ktoré mohli byť inak urobené a nie len „na oko“. Nezostáva nám nič iné, iba čakať, čo so sebou prinesie nadchádzajúca generácia tohto lacného fenoménu. S finálnou cenou 22 490€ však stále patrí medzi najlacnejšie SUV na našom trhu.

Technické údaje Dacia Duster Journes TCe 150 EDC
Výkon 110 kW (150 k) pri 5 250 – 6 000 ot./min.
Krútiaci moment 250 Nm pri  1 700 – 3 250 ot./min
Pohon a podvozok 6-st. automatická dvojspojková prevodovka, pohon predných kolies, brzdy vpredu kotúčové 280 mm, vzadu bubnové 9″. Pneu. 215/60 R17.
Batožinový priestor 478/1 623 l
Rozmery 4 341 × 1 804 × 1 693 mm, rázvor 2 673 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 338/1 778 kg, objem nádrže 50 l.
Najvyššia rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h  9,7 s
Spotreba 6,2 l/100 km (oficiálne) | 7,1 l/100 km (test)
Emisie CO2 141 g/km
Cena 15 790/22 490 €

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.