Test: Audi Q5 2.0 TDI clean diesel quattro

Stálica segmentu stredných SUV dozrieva ako víno. Spočiatku sme mali z dvojlitrového dieselu v Q5 rozpačité dojmy. Aká je táto verzia s odstupom času?
Vydané Text: 

Samozrejme, ani Q5 od roku 2008 celkom nestagnovalo. Facelift v roku 2012 mu dal modernejší pohľad prostredníctvom prepracovaných svetlometov. Inak zostali zachované čisté línie praktickej päťmiestnej karosérie, v našom prípade dozdobenej balíkom S line. Tá je dostatočne priestranná pre štvorčlennú posádku i jej batožinu. Strednému pasažierovi vzadu by zrejme zavadzal masívny stredový tunel.
Kým športové predné sedadlá (S line, ako inak) sú pohodlné a ich pevná výplň poskytuje veľmi dobrú oporu aj na dlhších cestách, tie zadné sú tak trochu kompromisom. Dajú sa posúvať, operadlo má nastaviteľný sklon, ich zloženie do roviny je hračka, avšak najmä výšku operadiel môžu niektorí vyhodnotiť ako nedostatočnú. Batožinový priestor ukrýva pod podlahou dojazdovú rezervu, okolo ktorej je dostatok miesta napríklad na taštičku s povinnou výbavou. Pri využívaní maximálnej prepravnej kapacity môže byť dvojdielne plató trochu kostrbatým riešením, roletka by bola lepšia.
Priestor okolo vodiča nemá čím prekvapiť, rozloženie základných ovládacích prvkov je vcelku prehľadné. Dlhšie učenie si bude vyžadovať staršia verzia rozhrania MMI s priveľa tlačidlami i svojské ovládanie klimatizácie, kde najprv musíte zvoliť požadovanú funkciu (teplota, smer fúkania, výkon ventilátor) a potom ju spoločným otočným ovládačom nastaviť. Všetky ovládacie prvky však pôsobia mimoriadne solídnym dojmom a zvyšujú pocit kvality v interiéri. Chválime riešenie odkladacích priestorov okolo vodiča, do dverí zmestíte aj 1,5-litrovú fľašu. Mínusom je absencia USB pripojenia (dá sa však priplatiť), ktoré dvojica šachtičiek na SD kartu rozhodne nevyváži.
So 140 kW ide o doteraz najsilnejšiu verziu dvojlitrového TDI, ktorá sa dostala pod kapotou Q5. V ponuke sú aj verzie 110 a 133 kW, avšak len naša testovaná sa hrdí označením clean diesel, teda spĺňa emisnú normu Euro 6. Čistenie výfukových plynov od oxidov dusíka má na starosti prídavný katalyzátor so vstrekovaním kvapaliny AdBlue, jej nalievacie hrdlo je pod spoločnou klapkou s hrdlom nádrže na naftu. Motor nás prekvapil svojou kultivovanosťou, pokojnejšie 2.0 TDI sme azda ešte nemali. Na plyn reaguje živo, pocitu svižných reakcií pomáha aj optimalizovaný softvér šesťstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Tento motor sa kombinuje len s pohonom všetkých kolies, čo znamená istotu trakcie na akomkoľvek povrchu.
Q5 pevne sedí na ceste a pôsobí veľmi agilne aj napriek len priemerne komunikatívnemu riadeniu. Na druhej strane, ak chcete strúhať jeden oblúčik za druhým, poobzerajte sa po niečom prízemnejšom. Diaľničné kilometre hltá Audi sebavedomo a s prehľadom. Komfortu veľmi neublížili ani príplatkové 20-palcové kolesá v kombinácii so štandardnými tlmičmi. Dlhé vlny prakticky nevnímate, prejazdy ostrejších nerovností sú tiež veľmi dobre znesiteľné.
Záver Výber v tomto segmente nezávisí len od praktických schopností a jazdných vlastností, ale aj od imidžu. V prvých dvoch spomenutých kritériách si nás Audi celkom získalo a tých necelých 8 litrov nafty na 100 km je za jeho služby v prevažne diaľničnom tempe celkom prijateľná hodnota. A uhladená ani vizuálna stránka vďaka koreniu menom S line nie je najhoršia. Auto vraj nie je najlepšia investícia, keď sa však na to nepozeráte len prísne cez náklady, tých 57 000 za toto Audi až tak zle investovaných nebude.








Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023