Euro NCAP: Číňania v nárazových testoch zahanbili európske automobilky. Ich modely sú bezpečnejšie než renomovaná konkurencia

Najnovšie výsledky nárazových testov mnohých prekvapili.
Vydané Text: 

Čína sa v posledných rokoch stala významným hráčom v globálnom automobilovom priemysle a autá vyrobené v Číne sa teraz predávajú a jazdia v krajinách po celom svete. Aj keď niet pochýb o tom, že čínske automobilky v posledných rokoch výrazne pokročili v oblasti kvality a spoľahlivosti, **medzi spotrebiteľmi stále existujú určité obavy o bezpečnosť áut vyrobených v Číne.** Na vyriešenie týchto obáv je dôležité najprv pochopiť súčasný stav čínskeho automobilového priemyslu. Hoci kedysi existovali značné rozdiely medzi automobilmi vyrobenými v Číne a automobilmi etablovaných automobiliek, **tieto hranice sa v posledných rokoch postupne stierajú.** Čínske automobilky teraz vyrábajú autá, ktoré sú z hľadiska kvality, spoľahlivosti a bezpečnosti na rovnakej úrovni ako tie z iných krajín.
### PREDBEHLI AJ BMW Dôkazom môžu byť aj najnovšie výsledky európskych nárazových testov Euro NCAP, kde drvivá väčšina modelov z Číny získala maximálny počet hviezdičiek a vyššie hodnotenie než priama európska konkurencia. Niektoré z testovaných modelov čínskych výrobcov sa budú čoskoro predávať aj na Slovensko. **Na mysli máme predovšetkým MG 4 Electric, ktoré už nejaký čas zbiera ocenenia v zahraničí a budúce leto si najnovší prírastok značky budeme môcť vyskúšať aj na Slovensku.** Rovnako vysoké hodnotenie získali aj ďalšie značky ako [Chery OMODA5](https://www.euroncap.com/en/results/chery/omoda5/47166), [Maxus MIFA 9](https://www.euroncap.com/en/results/maxus/mifa+9/48610), [BYD ATTO 3](https://www.euroncap.com/en/results/byd/atto+3/46635), [WEY Coffee 02](https://www.euroncap.com/en/results/wey/coffee+02/47770) či [NIO ET7](https://www.euroncap.com/en/results/nio/et7/47752). Spomínaní čínski výrobcovia tak predbehli aj niektoré modely európskych značiek ako napríklad Ford Puma, ktorá získala v rovnakom období len 4 hviezdičky za ochranu posádky. Podobné štvorhviezdičkové hodnotenie si odniesol aj Peugeot 408, DS 9, Kia Niro či Volkswagen Touran. **Tak trochu sklamaním je výsledok prémiového BMW i4,** ktorému sa rovnako nepodarilo získať plný počet hviezdičiek v nárazových testoch z dôvodu nedostatočných asistenčných systémov. ### AKO JE TO MOŽNÉ? Jedným z kľúčových faktorov tohto zlepšenia je rastúce zameranie sa na bezpečnostné predpisy a normy v Číne. **Čínska vláda v posledných rokoch zaviedla množstvo opatrení na zlepšenie bezpečnosti automobilov vyrábaných a predávaných v krajine.** Tieto opatrenia zahŕňajú povinné bezpečnostné testy pre všetky vozidlá, prísnejšie emisné normy a zavedenie pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS), ako je automatické núdzové brzdenie a varovanie pred vybočením z jazdného pruhu. Výsledkom tohto úsilia je, že mnohé autá vyrobené v Číne sú teraz vybavené rovnakými pokročilými bezpečnostnými prvkami, aké sa nachádzajú na autách z iných krajín. **V skutočnosti niektoré čínske automobilky dokonca išli nad rámec štandardov,** pričom mnohé z ich áut získali najvyššie hodnotenia v medzinárodných testoch bezpečnosti.
Samozrejme, je dôležité si uvedomiť, že žiadne auto nie je úplne bezpečné a pri jazde bude vždy existovať určitá miera rizika. Je však jasné, že autá čínskej výroby prešli v posledných rokoch z hľadiska bezpečnosti dlhú cestu a teraz sú rovnako bezpečné ako akékoľvek iné auto na cestách.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.