Škoda Fabia RS s 300-koňovým 1.6 TSI odhalená, ako Rally2 je určená pre pretekárov rely

ŠKODA Motorsport predstavila svetu nový súťažný špeciál. ŠKODA FABIA RS Rally2 bude chcieť v rukách pilotov z celého sveta nadviazať na úspechy predchádzajúcej generácie.
Vydané Text: 

Nová Škoda Fabia RS Rally2 vychádza zo štvrtej generácie aktuálne najmenšieho sériového modelu českej značky. Je to úplne nový súťažný špeciál, ktorý využíva prednosti sériového modelu Fabia, ako sú vycibrená aerodynamika, vysoká tuhosť karosérie a nové proporcie. Pridáva k nim špecifické závodné prvky – bezpečnostný ochranný rám, motor, prevodovku alebo podvozok, ktoré boli vyvinuté s ohľadom na drsné podmienky súťaží a doterajšie skúsenosti tímu ŠKODA Motorsport. Štvrtá generácia je postavená na koncernovej platforme MQB-A0, ktorá priniesla množstvo zmien ako v proporciách vozidla, tak jeho technickom riešení. A práve tieto zmeny využili inžinieri ŠKODA Motorsport vo svoj prospech a pri vývoji sa snažili nové vlastnosti maximálne „vyťažiť“. Oddelenie automobilky ŠKODA Motorsport vozidlo v uplynulom aj tomto roku podrobilo intenzívnym testom na asfaltových aj šotolinových tratiach v Česku, vo Francúzsku, Taliansku, Chorvátsku, Nemecku, Belgicku, Španielsku aj v extrémnych klimatických podmienkach severu Fínska. Výsledkom je vozidlo, ktoré má opäť tie najvyššie ambície: doviezť zákazníkov ŠKODA Motorsport k sérii titulov.
### To hlavné je pod kapotou Motor pod kapotou nového pretekárskeho vozidla je úplne nový, aj keď to tak na prvý pohľad nemusí vyzerať. Pravidlá pre vozidlá Rally2 totiž určujú, že agregát smie mať objem maximálne 1,6 litra, čo novinka zachováva, rovnako ako štyri valce. Agregát vychádza zo sériového motora 2,0 TSI, ktorý Škoda používa v modeloch Octavia a Superb. Po prepracovaní na účely pohonu rely vozidla má **motor výkon 214 kW (291 koní) a krútiaci moment 430 Nm**. Testovací jazdci si pochvaľujú lepší priebeh krútiaceho momentu a lepšiu reakciu na zošliapnutie plynového pedála ako u predchodcu. O prenos výkonu motora na vozovku sa stará špeciálna päťstupňová sekvenčná prevodovka, ktorá ho distribuuje na všetky štyri kolesá za využitia predného a zadného mechanického nápravového diferenciálu. Novinkou je elektrohydraulické ovládanie medzinápravovej spojky, umožňujúce rozpojiť prednú a zadnú nápravu zatiahnutím ručnej brzdy. Tá sa v rely často používa na rýchly prejazd ostrých zákrut.
### Zelený lak známy z modelov RS Pôsobivý je aj dizajn novinky, ktorý maximálne približuje súťažné vozidlo tomu sériovému. ŠKODA FABIA RS Rally2 využíva emotívny dizajn bežného prevedenia a pridáva k nemu súťažné prvky, ako sú rozšírené blatníky, nasávacie a odvetrávacie otvory alebo nové zadné krídlo. Na oslavu užšieho spojenia so sériovou produkciou tiež dostalo auto v prezentovanej podobe nové sfarbenie, pre ŠKODA Motorsport tradičnú zelenú nahradila žiarivejšia farba **Zelená Mamba**, ktorú si môžu zákazníci objednať pre svoje sériové vozidlá ŠKODA OCTAVIA RS a ENYAQ COUPÉ RS iV. ### Takmer 36 metrov trubiek na ráme Veľký krok vpred urobila už aj tak špičková bezpečnosť vozidla. FABIA RS Rally2 samozrejme nepoužíva žiadne bezpečnostné asistenčné systémy ani bohatú sadu airbagov, ktorú poznáme zo sériového modelu. Stavia však na extrémne tuhej konštrukcii karosérie, ktorá umožnila ďalej zlepšiť úroveň ochrany posádky v prípade nehody. Samotná tuhá karoséria ale v rýchlostiach, ktoré súťažné špeciály dosahujú, nestačí, a tak je tu povinný trubkový rám, ktorý je pevne privarený k platforme vozidla ešte pred tým, než auto dostane bočnice karosérie. To zaisťuje perfektnú kvalitu spojov a zvyšuje bezpečnosť. Rám tvorí celkom 35,8 metra trubiek.
Nová Fabia RS Rally2 nadväzuje na veľmi úspešných predchodcov. Doterajšie modely Fabia Rally2 a Fabia Rally2 evo založené na tretej generácii Fabie patria k najúspešnejším súťažným automobilom všetkých čias. Zákazníci ŠKODA Motorsport si zaobstarali cez 450 vozidiel, ktoré v súťažiach po celom svete nazbierali do začiatku mája pri 13 091 štartoch neuveriteľných 4 186 pódiových umiestnení, z toho 1 714 víťazstiev, vrátane štyroch triumfov v slávnej Rallye Monte Carlo.
Škoda Fabia WRC, S2000, R5 a R5 evo








Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.