Úradníci v Bruseli nevedia počítať: Až 171 vedcov upozornilo EÚ na chybu vo výpočtoch pri posudzovaní emisií

Na základe zlých výpočtov potom vytvára Európska komisia legislatívu, ktorej sa musí prispôsobiť každá členská krajina.
Vydané Text: 

Niet pochybností, automobilový priemysel ponúka to, čo od neho politici požadujú. Výrobcovia uvádzajú na trh jeden elektrický model za druhým. **Zdá sa, že radikálne plány EÚ na znižovanie emisií CO2 ani nepovoľujú nijakú inú cestu.** Mnohí politici idú po krku autám so spaľovacím motorom a zdá sa, že niektorí automobiloví výrobcovia im v tom sekundujú. Ale zachráni to planétu? Trochu sme počítali a k tomu zapojili ešte aj zdravý sedliacky rozum. Dôležitým predpokladom je uvedomiť si, že pri nabíjaní elektromobilu s výnimkou špeciálnych programov neprúdi do batérie ekologicky vyrobená energia. **Vždy ide o elektrickú energiu vyrobenú kombináciou elektrární na uhlie a zemný plyn, ako aj atómových, vodných a veterných elektrární.** A rozvodná sieť je iba jedna. ### OBROVSKÉ ROZDIELY Pohľad na niekoľko európskych štátov odhalí ďalšie rozdiely. Francúzsko už desaťročia stavia na atómovú energetiku. Tá produkuje elektrinu takmer bez emisií CO2, za to ale vzniká rádioaktívny odpad, ktorý žiari tisíce rokov. Preto sa urán neuznáva ako ekologický zdroj. A naopak, **Poľsko vyrába svoju elektrickú energiu takmer úplne z uhlia a aktuálne preto vypúšťa do ovzdušia na kilowatthodinu elektrickej energie 658 gramov CO2.** Ale ani Nemecko na tom nie je najlepšie – s hodnotou 358 gramov na kilowatthodinu je výroba osemkrát intenzívnejšia z hľadiska emisií CO2 oproti Francúzsku. Ak by sme si teda kúpili VW ID.3 v nádeji, že robíme niečo pre záchranu klímy, potom to skutočne platí iba vo Francúzsku. V Nemecku to má malý je efekt a v Poľsku sa dobrý úmysel obráti naopak. Tam je lepší úsporný automobil so spaľovacím motorom. Napríklad Golf 2.0 TDI s emisiami 153 gramov CO2 na kilometer (spotreba počas testu ams).
### VEDA TVRDÍ NIEČO INÉ A skutočné emisie ešte aj kolíšu, ako ukazujú medziročné porovnania. Keď je slabý vietor a málo slnka, vzniká nedostatok energie z obnoviteľných zdrojov. Vtedy sa musia výpadok suplovať tepelné elektrárne spaľujúce uhlie a zemný plyn, čo zhoršuje bilanciu emisií CO2. **Na skutočne ekologickú elektrickú mobilitu je potrebná energia zo stabilných obnoviteľných zdrojov, ako sú (zatiaľ) vodné elektrárne.** Ideálnym riešením je vývoj a podpora malých nezávislých zariadení na výrobu elektrickej energie, ktorá sa priamo využíva na nabíjanie batérie pohonu vozidla. To však ani zďaleka nie je riešenie pre masy ale iba pre niektorých majiteľov rodinných domov. Preto neprináša nijaký efekt, keď politici zahmlievajú skutočné príčiny vysokých emisií CO2 v jednotlivých štátoch a dávajú čierneho Petra majiteľom automobilov so spaľovacím motorom.
Prepočet uhlíkovej stopy elektromobilu na základe energetického mixu krajín EÚ.
### A ČO SLOVENSKO? Slovensko je s hodnotou 155 gramov CO2 na vyrobenú kilowatthodinu elektrickej energie (v roku 2020) na tom oveľa lepšie ako Nemecko. **Vďačí za to relatívne výhodnému energetickému mixu,** v ktorom podľa údajov OKTE z celkového inštalovaného výkonu elektrární všetkého druhu pripadá na vodné elektrárne podiel vyše 35 percent, na atómové 21 percent a na slnečné takmer 6 percent, čo čiastočne vyvažuje 38-percentný podiel tepelných elektrární. V skutočnosti môže byť bilancia ešte priaznivejšia, lebo v uplynulom roku na Slovensku vyrobili atómové elektrárne takmer 53 percent a vodné takmer 17 percent elektrickej energie. **Rovnaký ID.3 spôsobuje svojou premávkou rozličné množstvá CO2 podľa štátu, v ktorom sa používa.** Ak sa berie do úvahy reálny aktuálny mix zdrojov pri výrobe elektrickej energie, Francúzsko exceluje, Slovensko je na tom celkom dobre, Nemecko zle a Poľsko katastrofálne. Nie je to teda v aute.




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



LEGISLATÍVA

Namiesto 3,5 tony má byť nový štandard 1,8 tony. Na jazdu v SUV budete musieť spraviť nový vodičák B+, návrh je už na stole (aktualizované)

  • Nové opatrenia počítajú aj s prísnejším posudzovaním podľa veku vodičov – starší by boli kontrolovaní prísnejšie a do 21 rokov by ste za volant SUV ani nesadli.

     Návrh počíta aj s úpravou maximálnej rýchlosti v EÚ na 130 km/h 
  • ODPORÚČAME

    Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.