Exkluzívny slovenský test NISSAN ARIYA: Čakanie stálo za to, SUV jazdí skvele a interiér je hotová oáza pokoja

Crossover-kupé Nissan Ariya napokon nezaujme iba dizajnom, ale aj jazdnými vlastnosťami.
Vydané  Text: 

### Sme svedkami historických zmien Všetky automobilky pôsobiace na medzinárodnom trhu sa transformujú a popri výrobe a predaji konvenčných automobilov sa čoraz viac sústreďujú aj na služby mobility a technologické novátorstvo. Snaha značiek podmaniť si svet nielen autami, ale aj všetkým, čo s nimi súvisí, je prirodzeným vyústením technologického pokroku posledných dvadsiatich rokov a zároveň potvrdením, ktoré z nich sú schopné udržať svoj biznis aj v nasledujúcej dekáde. Práve 20. roky 21. storočia budú pre väčšinu automobiliek kľúčové, pretože neustále rastúci dôraz na ekológiu viaceré z nich môže prinútiť „zatvoriť krám“ alebo kompletne prehodnotiť svoju filozofiu. Japonci chytili príležitosť za pačesy a stratégia Nissan Ambition 2030 do konca dekády avizuje príchod až 23 elektrifikovaných automobilov, z nich až 15 elektromobilov. Počítajú sa k nim aj nový Townstar a Qashqai e-Power. Čiastočne a úplne elektrické autá majú v roku 2030 presiahnuť polovicu objemu výroby značiek Nissan a Infiniti a európske predaje budú elektrifikované zo 75 percent ešte o štyri roky skôr. A v tomto roku automobilka predstaví až päť elektromobilov. Pôsobivé ciele, však? ### Španielsky okruh so saharským pieskom je ideálny pre japonsko-francúzske autá Elektrifikované vozidlá značky Nissan sme si vyskúšali na motoristickom okruhu **Circuito del Jarama** v San Sebastián de los Reyes severne od Madridu. My doma nadávame na [saharský piesok na našich autách](https://www.autoviny.sk/novinky/121141/vycistili-ste-uz-svoje-auto-od-saharskeho-piesku-na-toto-ste-mozno-zabudli), Španieli však už pre úplnú bezmocnosť proti prírodnému živlu na tento jav ani nenadávajú. Je jednoducho všade a v množstve, ktoré pre našu oblasť ťažko predstaviteľné. Saharský piesok bol všadeprítomný aj na motoristickom okruhu, kde zafarbil asfalt a parkoviská na oranžovo, čo môžete vidieť na fotografiách.
Zľava: Nissan Juke HEV, Qashqai e-POWER, X-Trail e-Power s maskovaním, Leaf a Ariya
No a keď deň pred jazdami začalo znova pršať, takže bolo zrejmé, že vozovka bude mokrá, visela vo vzduchu otázka, či Nissan vôbec počítal aj s takýmito náročnejšími podmienkami pre **prvé európske jazdy modelov Ariya, Qashqai e-Power a Leaf e-4ORCE**. Evidentne áno, pretože všetky napokon dosiahli pozoruhodné výkony a **z podujatia sme si odnášali naozaj pozitívnu skúsenosť**.
Do modelu Townstar výrobca vkladá veľké nádeje. Model nahradí aktuálne dodávky a vany NV-200 a bude v predaji aj ako elektromobil s dojazdom 285 km
Nissan takto ponúka **takmer kompletné portfólio elektrifikovaných pohonov**. Hybridy s možnosťou jazdy mestskými rýchlosťami na elektrinu zastupuje **Juke HEV**, čisto elektrický pohon je zastúpený modelmi **Leaf**, **Townstar** a **Ariya** a **Qashqai e-Power** je samostatnou kategóriou, pretože benzínový motor používa iba ako generátor na výrobu elektriny, SUV má tak fakticky elektrický pohon. Chýba vám plug-in hybrid? Nissanu vraj nie.
NISSAN QASHQAI e-POWER je v podstate elektromobil, ale bez trakčnej batérie. Energiu čerpá výhradne z benzínového trojvalca, ktorý funguje ako generátor elektriny. Je to zaujímavý koncept, sľubuje spotrebu okolo 5 l/100 km. Jazdné vlastnosti zodpovedajú hybridnému esúvečku, trocha nás zamrzeli občasné nelichotivé zvuky benzínového motora pod kapotou.
Takto vyzerajú kľúčové komponenty pohonu e-POWER: benzínový generátor, elektrický pohon a relatívne malá batéria pre rozjazdy bez použitia benzínového motora.
### Jeden z cieľov je prekonať výhody aj nedostatky Leafu Je pravda, že Nissan Leaf je ikonou a **synonymom mestskej elektromobility**, ale konkurencia medzičasom vyspela a priniesla viac. Nepomáhajú ani modernizácie, preto výrobca potrebuje niečo brutálne, čo zatrasie svetom, zákazníckymi preferenciami a prekoná večný nedostatok Leafu – pomalé nabíjanie a prehrievanie akumulátora. **V modeli Ariya je už kvapalinové chladenie** a teoretická rýchlosť dobíjania 130 kW jednosmerným prúdom, čo sľubuje polhodinové nabíjanie. Škoda je len slabšej základnej integrovanej nabíjačky s výkonom 7,4 kW, vyššie verzie majú už 22 kW verziu. Znie to ako prísľub lepšej praktickej každodennej skúsenosti s autom, ale v San Sebastián sme sa dočkali aj **vylepšeného Leafu s pohonom všetkých kolies e-4ORCE**. Skoro vyráža dych pre mohutnú trakciu, nečakane dobrú stabilitu pri akcelerácii a úplné neutralizovanie nedotáčavosti. Leaf je už aj tak slušne dynamické auto, ale v prototype s pravostranným riadením s pohonom všetkých kolies vzbudzuje dojem hothatchu 4×4.
Nissan Leaf e-4ORCE sme vyskúšali ako prototyp s pravostranným riadením a išlo asi o najväčšie prekvapenie celého podujatia. Leaf s takouto dynamikou a stabilitou by si zaslúžil vlastnú športovú edíciu.
### NISSAN ARIYA: Známa tvár, nové jazdné vlastnosti **Ariya s dĺžkou takmer 4,6 metra** a rázvorom 2 775 mm približne zodpovedá X-Trailu, stojí na novej škálovateľnej platforme CMF-EV skupiny Renault-Nissan a kdesi na hranici nižšej strednej a strednej triedy. Produkčná verzia je zvonka aj zvnútra identická s konceptom z tokijského autosalóna v roku 2019. Zmenili sa len tvary vnútorných kľučiek dverí a nápojové držiaky na stredovej konzole, v produkčnej verzii sú zakryté roletou. Takže máme pred sebou auto s minimálne trojročným dizajnom, napriek tomu fascinujúce. Že ide o Nissan je evidentné z prednej masky, ktorej prvky poznáme z modelov Qashqai a Juke.
**Základná verzia s jedným elektrickým motorom** počíta s kapacitou akumulátora **63 kWh**, ďalšie verzie, vrátane tých dvojmotorových s pohonom e-4ORCE, už **87 kWh**. **Nami vyskúšaná verzia je tou najslabšou**, avšak o nedostatku výkonu nemôže byť reč: na predné kolesá posiela až 300 Nm krútiaceho momentu a výkon dosahuje 160 kW. Zatiaľ čo iné automobilky uprednostňujú zadný elektrický pohon, Japonci v spolupráci s Francúzmi zvolili alternatívny prístup. Aj [Renault Megane E-TECH](https://www.autoviny.sk/testy/123427/prvy-test-renault-megane-e-tech-300-patentov-google-ekosystem-a-sokujuca-spotreba) využíva vo východiskovej konfigurácii predný pohon, zadnú viacprvkovú nápravu, ale rázvor Ariye je dlhší až o 75 mm (2 775 mm) a celkovú dĺžku väčšiu o takmer pol metra.
Zdá sa, že konštruktéri vedení novou platformou dokázali vyladiť prednú nápravu, aby pri prudkom rozjazde kolesá nestrácali trakciu, čo býva hlavný dôvod, pre ktorý majú elektromobily zvyčajne zadný alebo 4×4 pohon. **Inžinieri z Nissanu sa netaja tým, že ich cieľom bol v prvom rade komfort**, takže mierne náklony karosérie a pohupovanie sa napokon nie sú takmer 1,7-metra vysokému modelu Ariya cudzie, ale vo veľmi primeranej miere, ktorá nepodnecuje dojmy, že by ste nad vozidlom strácali kontrolu. Ak sa nesnažíte nachádzať limity vozidla, **jazda je silno orientovaná na pohodlie**, k čomu prispieva aj kultivovaný pohon. Auto poslušne reaguje na všetky vodičove pokyny citlivo a promptne, azda v žiadnej situácii sa neprieči, v čom nachádzame aj určitý nedostatok – **ocenili by sme viac spätnej väzby**, pretože riadenie aj podvozok pôsobia tak neutrálne, akoby ste ovládali virtuálne auto cez volant pripojený k počítaču. Hoci táto konfigurácia nemôže byť považovaná za športovú, ponúka **voľbu jazdných režimov** (Standard, Eco a Sport, verzie 4×4 aj Snow) a tie signifikantne ovplyvňujú riadenie a dynamiku v prospech zážitkovej jazdy. 300 Nm je vskutku dostatok krútiaceho momentu na to, aby sa vozidlo rozbehlo s dostatočnou razanciou a maskovalo svoju hmotnosť, ktorá v tejto verzii nedosahuje ani dve tony, a s maximálnym **výkonom 160 kW dokáže prakticky plynule na jeden dych ťahať až do rýchlosti 160 km/h** – to je rýchlostný strop jednomotorovej verzie, tie s e-4ORCE dosahujú 200 km/h. **Športový režim dokáže aj s predným pohonom robiť divy**, predovšetkým pri rýchlom vjazde do zákruty, ktorá viedla do kopca až za horizont, je skoro fyzicky cítiť trakciu zadných kolies, hoci tie sú len pasívne. Ide o výsledok práce predných kolies a kontroly trakcie, toto sa Nissanu naozaj vydarilo. Keď auto zaženiete až na hranicu možností, **napokon sa prejaví nedotáčavo** a počítač vás spomalí bez ohľadu na polohu akceleračného pedála. ### Plachtenie aj bez neutrálu Rekuperácia energie je síce dôrazná, ale nenahradí brzdy a **použitie funkcie e-Pedal tak z nášho pohľadu stráca na význame**, pretože si vyžaduje neustálu pozornosť, precitlivené reakcie pedála na milimetrové zmeny pohonu začnú byť po chvíli obťažujúce. O to viac sme radi, že Nissan vypočul zákazníkov Leafu a pre novú Ariyu zabezpečili režim plachtenia aj bez vyradenia do neutrálu. Keď sa rozbehnete a uvoľníte akceleračný pedál, auto nezačne pribrzďovať, ale zotrvačnosťou (a pocitovo aj jemnou elektrickou podporou) pokračuje v jazde a pasažieri tak nepociťujú rázovité prejavy pohonu. Nebudeme sa púšťať do porovnávania s konkurenciou, pretože prvé jazdy na predprodukčných verziách k tomu nepozývajú. Rozhodne však Nissan Ariya bude novým ohrozením etablovaných aj tých prichádzajúcich elektrických SUV na našom trhu. Významnú úlohu zohraje dizajn a cena, ale aj jazdné vlastnosti, nad ktorými po prvej skúsenosti uznanlivo dvíhame obočie. ### Triezvo navrhnutý interiér Napriek snahe výrobcu zaujať pútavým exteriérom sa v interiéri uplatnil **racionálny minimalizmus**. Nissan opakovane zdôrazňuje „japonskú DNA“, ktorej ústrednými motívmi sú funkčnosť, konzistentnosť, hodnota materiálov a **konečne bezúdržbovosť**, keďže sú povrchy matné. Drevený dekor vyzerá naozaj pekne, na dotyk je teplotne neutrálny a vďaka povrchovej štruktúre nedáva šancu vyniknúť drobným nečistotám alebo škrabancom.
Združený obrazový panel spája prístrojový displej s tým stredovým a dopĺňa ich head-up displej a digitálne spätné zrkadlo. Tie vonkajšie sú ešte vždy klasické. Na prvý pohľad vládne interiéru minimalizmus, ale po skúsenosti s Ariyou hodnotíme, že je primeraný a zohľadňuje aj nároky na bezpečné ovládanie infotainmentu a ergonómiu. K sedadlám, posedu a proporciám volantu nemáme žiadne výhrady.
**Ovládací panel klimatizácie** na palubnej doske je vyhradený, gravírované tlačidlá poskytujú vibračnú odozvu a simulujú skúsenosť z použitia mechanických tlačidiel, reagujú však už na letmý dotyk. Uznávame, že toto riešenie je nielen estetické, ale v konečnom dôsledku aj praktické a bezpečné.
Všetky tlačidlá v Nissane Ariya sú takéto - gravírované, podsvietené a s vibračnou odozvou. Sú kapacitné, takže reagujú aj na slabý dotyk prsta.
Aj vďaka podvozkovej platforme je interiér priestranný, **klimatizačná jednotka posunutá až do motorového priestoru umožnila stenčenie palubnej dosky**, kompaktný panel s akumulátorom nižší posed a plochú podlahu. Kuriozitou je **elektrické posúvanie celej stredovej konzoly** v pozdĺžnom smere až o 15 centimetrov, v čom nachádzame prínos pre ergonómiu za volantom a nepriamo aj bezpečnosť. Spoločne s rozsiahlou personalizáciou volantu a sedadla si tak ideálnu pozíciu nájde doslova každý, spoločne s lakťovou opierkou sa posúvajú aj tlačidlá a ovládač prevodovky. Ten je kompaktný a slúži aj ako madlo na zápästie.
Celá táto stredová konzola sa dá elektricky posunúť až o 15 cm v pozdĺžnom smere. Praktické riešenie, len škoda, že sa pravé koleno nemá kde oprieť.
**Smartfón sa ukladá do indukčnej nabíjačky pod lakťovou opierkou**, čo je správne riešenie – namiesto displeja mobilu má vodič používať bezdrôtovú konektivitu Androidu a iOS a integráciu hlasového asistenta Amazon Alexa. Technológie sú vôbec silnou stránkou modelu na čele s bezpečnostným balíkom **ProPILOT**, ktorý má byť **posledným krokom pred dosiahnutím plne autonómnej jazdy**. Na motoristickom okruhu a v relatívne krátkom čase sme však nenašli príležitosť overiť si, ako ProPILOT v modeli Ariya pracuje. V každom prípade je medzi vodičom a spolujazdcom otvorený priestor na podlahe, čo vo svete elektromobilov nie je výnimočné, ale považujeme to za rizikové – predmety v nožnom priestore spolujazdca takto môžu prejsť až pod pedále.
Priestor na nohy ako v limuzíne. K dobrému dojmu prispeli aj mäkké koberčeky. Chýbajú snáď len lietadlové stolčeky a držiaky na mobily.
**Sedenie na zadných sedlách** odhaľuje azda všetky kladné stránky platformy CMF-EV. Podlaha je úplne rovná, kombinácia krátkych previsov a dlhého rázvoru vytvára veľkorysý priestor na nohy a výška interiéru je porovnateľná s karosériami MPV. Podľa nášho názoru bude práve priestor a komfort na zadných sedadách považovaný za jednu z najsilnejších stránok modelu Ariya a batožinový priestor s vnútorným členením prispeje k celkovému dobrému hodnoteniu od zákazníkov i novinárov.
S telesnou výškou 175 cm ostáva na hlavu ešte dobrých 5 cm miesta, na nohy nehovoriac. Pokojne si môžete preložiť nohu cez nohu. Len madlo nad dverami je posunuté nápadne dozadu, čím stráca opodstatnenie pri vystupovaní.
### Cena a dostupnosť Hoci o novom Nissane Ariya vieme už pomerne dlho, k slovenským zákazníkom sa prvé exempláre dostanú **na prelome leta a jesene tohto roka**. Ceny pre náš trh zverejnené neboli, ale máme potvrdené, že **základná verzia so 63 kWh akumulátorom a pohonom predných kolies nepresiahne 50-tisíc eur**. Podstatným argumentom v prospech kúpy bude 8-ročná alebo 160 000 km záruka na trakčný akumulátor.
Bronzová alebo čierna karoséria? Obe svedčia modelu Ariya vynikajúco, ale so svetlejším lakom vyniknú čierne lesklé doplnky, ako lakované blatníky, predná maska či stĺpiky karosérie.
TECHNICKÉ ÚDAJE NISSAN ARIYA 63 kWh 87 kWh E-4ORCE 87 kWh E-4ORCE 87 kWh Performance
Palivo Elektrina
Elektromotor 1 vpredu 1 vpredu 1 vpredu + 1 vzadu 1 vpredu + 1 vzadu
Najvyšší výkon kW (k) 160 (218) 178 (242) 225 (306) 290 (394)
Najvyšší krút. moment Nm 300 300 600 600
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm 4 595× 1 850 × 1 660/2 775
Batožinový priestor dm³ 468 468 415 415
Najvyššia rýchlosť km/h 160 160 200 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s 7,5 7,6 5,7 5,1
Kapacita akumulátora (brutto/netto) kWh 65/63 90/87 90/87 90/87
Kombinovaný dojazd km 360 500 460 400




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.