PRVÝ TEST BMW 218d Active Tourer. Rodinné auto novej generácie
Naša prvá skúsenosť s novou generáciou BMW 2 Active Tourer poukázala na to, že kritika internetu rozhodne nemusí stáť na pevných základoch. Ak majú vyzerať všetky rodinné autá práve takto, sme za.
Vydané Text: Erik Stríž
**Testovaná konfigurácia BMW 218d Active Tourer:**
* motorizácia 218d znamená štvorvalcový naftový motor s max. výkonom 110 kW (150 koní);
* výbava Luxury Line je okrem základnej výbavy jedinou dostupnou;
* metalický biely lak Mineral White za 775 eur;
* interiér Sensatec s perforáciou Oyster/Black;
* Zväčšenie palivovej nádrže za 52 eur;
* Adaptívny M podvozok za 713 eur;
* Aktívne sedadlo vodiča za 289 eur;
* HiFi reprosústava Harman/Kardon za 641 eur;
* Balík Innovation za 4 217 eur;
* Balík Business Class za 1 378 eur;
* Balík Travel za 1 956 eur;
* 19″ hliníkové disky BMW Individual Multi-spoke 839 I Bicolour za 1 829 eur;
* Service Inclusive – 5 rokov/100.000km za 886 eur
* a ďalšie doplnkové položky výbavy, celková cena tak predstavuje 52 212 eur.
### Prvé BMW s predným pohonom na druhýkrát
Keď v roku 2014 BMW spustilo výrobu svojho prvého modelu s predným pohonom, očakávane tým vzbudilo emotívnu diskusiu na internete. Pritom koncept sme spoznali ešte dva roky predtým, len krátko po predstavení prvého trojvalcového motora od výrobcu. Vraj sa značka podriadila, reč bolo o kompromisoch, o zbytočnosti, o kadečom, dokonca o zrade fanúšikov. Lenže napokon mníchovská automobilka uviedla na trhy aj druhú generáciu prelomového modelu 2 Active Tourer, pretože prvá generácia našla svojich zákazníkov. Azda jediný priamy konkurent pre Mercedes-Benz Triedy B totiž ponúka prémiový charakter a vysokú úžitkovú hodnotu.
Automobilka síce o druhej generácii vo svojej tlačovej správe píše ako o crossoveri, ale lepší pohľad na proporcie a aj naša praktická skúsenosť potvrdzujú, že má stále bližšie k MPV. Nebojme sa ale prirovnaniu ku crossoverom, napokon ak je ich úlohou kombinovať viaceré karosárske vyhotovenia, BMW 2 Active Tourer sa to darí: je to niečo medzi malým SUV, MPV a hatchbackom.
Pekný a funkčný detail: zapustené kľučky dverí sa podieľajú na trocha lepšej aerodynamike a sú tiež estetické. Lenže nižším deťom sa s nimi pracuje ťažšie.
Rozšírený asistent parkovania je vynikajúci pomocník - poskytuje nielen náhľad na vozidlo zhora, ale aj vizualizuje vzdialenosti od blízkych predmetov.
Lakťová opierka síce nie je nastaviteľná, ale tvar tejto stredovej konzoly umožňuje, aby ste si pohodlne položili pravú ruku. Strieborný valec napravo od voliča prevodovky slúži na nastavenie hlasitosti médií.
**PREDNÝ INTERIÉR:** Koncepcia prednej časti interiéru prešla zásadnou modernizáciou. Keď porovnáte niekdajší základný model 216i Gran Tourer s dnešným základným modelom 218i Active Tourer, ten rozdiel je markantný. Možný je aj vďaka tomu, že novinka už nie je v dostupná s manuálnou prevodovkou:
Active Tourer je už v základnej výbave podstatne minimalistickejší ako predtým, dôsledkom toho prišiel o kruhový ovládač infotainmentu, ale systém na združenom zakrivenom displeji je už plne prispôsobený dotykovému ovládaniu. To znamená, že virtuálne tlačidlá sú veľké, jednoznačne ohraničené, systém je prehľadný a graficky vyladený. Vzhľad digitálneho prístrojového panela však radšej komentovať nebudem, pretože viac ako takúto modernu preferujem klasickú estetiku a domnievam sa, že typický zákazník tohto auta bude mať na vec podobný názor. Je však pravdou, že táto divoká grafika zobrazuje všetko podstatné a vo veľkej miere **k dobrej informovanosti vodiča prispieva head-up displej na vyhradenom sklíčku**. Ten je už v cene výbavy Luxury Line, rovnako ako panoramatické strešné okno a zatmavené zadné sklá.
Digitálny prístrojový panel
Head-up displej nepremieta obraz priamo na čelné sklo, ale na vyhradené sklíčko, ktoré sa po vypnutí motora nezasúva.
**ZADNÝ INTERIÉR:** Zatiaľ čo vpredu sa modernizovalo výdatne, vzadu menej. Nie je tu toho čo vylepšovať, priestorové pomery sú dobré, zodpovedajú väčšiemu hatchbacku, vzadu sa usadia tri osoby. Majú síce dosť miesta na nohy aj hlavy, ale vysoký stredový tunel na podlahe a vysutá konzola s priestorom na menšie predmety tvoria prekážku pohodlného sedenia na strednom sedadle. Silnou stránkou sú posuvné zadné sedadlá (13 cm) a všetky tri majú samostatne nastaviteľný sklon chrbtového operadla.
Stredové operadlo možno sklopiť do lakťovej opierky, pasažieri majú po ruke madlá nad dverami s dvomi háčikmi pre zavesenie oblečenia a pred kolenami sieťky. Z praktického hľadiska oceňujem vyššie položenie sedákov, takže v spojení s veľkými dverami rodičia naložia svoje deti do detských sedačiek s ľahkosťou. Každý, kto vlastní hatchback a takto usádza deti, veľmi dobre vie, o čom hovorím.
**BATOŽINOVÝ PRIESTOR:** V testovanej verzii 218d Active Tourer Luxury Line sme mali jednoduchší kufor so sieťkou, pevným odnímateľným plátom a priestorom pod podlahou. Batožinový priestor má kapacitu 470 litrov, posunutím zadných sedadiel o 13 centimetrov možno zväčšiť jeho objem až o 90 litrov. Pre porovnanie, taký Hyundai i30 kombi disponuje 602 litrami. Keď sa zadné sedadlá sklopia, otvorí sa nákladný priestor s kapacitou 1 455 litrov.
### Príjemná jazda. Aj s adaptívnym M podvozkom
Nové BMW 2 Active Tourer zatiaľ kúpite v piatich motorizáciách, štyri majú pohon predných kolies a 223i aj pohon xDrive. Na rodinne orientované auto je predný pohon v poriadku, takisto dostupnosť naftového motora musíme zhodnotiť kladne. Ešte stále sa nájde veľa rodín, ktoré pravidelne cestujú a viac ako kultivovanosť benzínového motora ocenia nízku spotrebu toho naftového. Skoro kuriózne pôsobí fakt, že výkon tohto motora je neveľkých 110 kW (150 koní, je to druhý najslabší variant), ale je možné vybaviť ho **športovou dvojspojkovou prevodovkou** a dokonca **adaptívnym M podvozkom** za 713 eur. K tomu si pripočítajte **jazdné režimy My Modes** a hlava rodiny má postarané o radosť z jazdy. Výberom jazdných režimov a s tým súvisiacou úpravou nastavenia podvozka môžete jazdiť divoko, ale aj komfortne.
Naftový motor vozidlu svedčí a vďaka práci skvelej dvojspojkovej prevodovky pôsobí ako podstatne výkonnejší agregát. Zrýchlenie z nuly na 100 km/h prebehne za 8,8 sekundy, čo je solídny údaj, ale oveľa dôležitejšia je **pružnosť motora a jeho pripravenosť na potrebu okamžitej akcelerácie**. Prevodovka motor nedrží v zbytočne nízkych otáčkach, preto do interiéru neprenikajú žiadne vibrácie ani nelichotivé zvuky. Desiatky kilometrov prvého dňa s 218d som prešiel po diaľniciach a mal som z neho veľmi dobrý pocit. Auto je stabilné, dokonca aj vo vetre, ktorý bol v čase testu enormný, motor nádherne reaguje na podnety od vodiča a pochvalu si zaslúži aj jeho celková kultivovanosť. Len keď som na červenej zastavil a motor zhasol kvôli systému auto štart-stop, som pri opätovnom štarte započul mierne rachotenie spod prednej kapoty.
Ak nemá byť výfuk doslova nápadný, radšej nech ho ani nie je vidieť. Namiesto koncoviek výfuku tak na vozidle vidno iba dizajnové prvky obklolesujúce reflexné prvky.
Naftový motor je v BMW 2 Active Tourer iba jeden, napriek relatívne menšiemu výkonu 110 kW sa ale prejavuje ako podstatne silnejší agregát
Spotreba počas posledných 200 kilometrov sa síce ustálila na 5,5 l/100 km, ale údaj z počítača za celú existenciu vozidla poukazuje na dlhodobý priemer 6,5 l/100 km.
Active Tourer, BMW, Crossover, Erik Stríž, Hodnotenie, Mpv, Odporúčané, Prvá Jazda, Prvy Test, Recenzia, Skúsenosti, Test
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk