PRVÁ JAZDA: Nový Volkswagen Multivan šokuje dizajnom aj technikou! Čo sa zmenilo?

Nový Multivan určite šokuje svojich konzervatívnych zákazníkov. Niekedy však treba akceptovať zmenu a pozrieť sa na ňu z tej lepšej stránky. A že ich je v prípade tejto novinky dosť!
Vydané Text: 

Volkswagen Multivan sa zmenil. Od základov. Po vzore menšieho Caddy stojí prvýkrát na platforme MQB. Takže aj keď je ťažké si to predstaviť, tá istá platforma, ktorá slúži Golfu, obslúži aj nový Multivan. Natískajú sa otázky prečo, na čo je to dobré a čo z toho bude mať zákazník? Poďme si na ne odpovedať. ### Tri otázky Prečo? Pretože emisné limity nepustia, flotilové emisie sa prísne strážia a do ponuky treba zaradiť plug-in hybrid. A ten sa do aktuálneho Multivanu skrátka nedal dostať. **Platforma MQB je našťastie synonymom slova modularita,** a tak umožňuje plug-in hybridný pohon a zároveň dokáže svoj rázvor natiahnuť až na 3 124 mm! Je to jediný rázvor, ktorý nový Multivan ponúkne. Na výber potom zostávajú dve dĺžky karosérie: 4,98 metra alebo 5,18 metra. Rozdiel je v zadnom previse a teda v objeme batožinového priestoru.
Na čo je to dobré? Platforma MQB umožňuje Multivanu, aby bol ľahší (jeho skelet váži o 8 kg menej, neodpružená hmotnosť klesla o neuveriteľných 45 kg), tuhší **(tuhosť karosérie využívajúcej hliník a vysokopevnostnú oceľ vzrástla až o 50 percent!)** a aerodynamickejší. A čo z toho má zákazník? Môže sa spoliehať na väčší počet asistenčných systémov a elektronických pomocníkov, plus celý rad funkcií, ktoré architektúra MQB a elektronika MIB ponúka. **Za všetky spomeňme aspoň skvelé Matrix LED svetlá IQ.Light s 24 LED v každom svetlomete,** systém čiastočne autonómnej jazdy Travel Assist alebo šikovnú novinku – upozornenie pri vystupovaní z vozidla, ak sa zozadu blíži iné vozidlo alebo cyklista. Dokopy môže mať nový Multivan až 25 asistenčných systémov.
### Šikovnejší Nový Volkswagen Multivan je vyslovene zameraný na osobnú prepravu a nebude ponúkať žiadnu pracovnú verziu. Na to je tu model Caravelle alebo Transporter, ktoré zostávajú verné staršej platforme. Multivan sa vyčlenil a chce zákazníkom ponúknuť luxus, štýl a technológie osobných áut. Myslelo sa na všetko. Manévrovanie s Multivanom je vďaka vynikajúcemu uhlu vytočenia kolies hračka.
**Celková výška auta sa znížila na 190 cm, aby sa vošiel do takmer každej podzemnej garáže,** avšak vnútorná výška v kabíne je na tom lepšie, než pred tým. Inžinieri to dosiahli presunutím výduchov klimatizácie zo stropu do strešných stĺpikov. To zároveň uvoľnilo priestor obrovskej panoramatickej streche, ktorú si môžete objednať na želanie.
Nemá zaťahovaciu roletku, ale špeciálne zatmavené atermické sklo by nemalo prepúšťať teplo do kabíny. **Novinkou sú aj individuálne vyberateľné sedadlá, ktoré sú o 7kg/kus ľahšie než doteraz.** Vďaka úplne jedinečnému systému koľajničiek, v ktorých je elektrický prúd, môžu byť všetky krajné sedadlá vyhrievané. To neponúka žiaden konkurent! A pre dobrú atmosféru na palube je k dispozícii samozrejme aj animované náladové osvetlenie a 4 × USB-C, ak by hrozilo, že sa deťom na dlhšej ceste vybije tablet s ich obľúbenou hrou alebo rozprávkou.
### Za volantom Ponuka pohonných jednotiek zahŕňa benzínové motory 1.5 TSI (100 kW/136 k) a 2.0 TSI (150 kW/204 k), plus plug-in hybrid s celkovým výkonom 160 kW (218 k) a elektrickým dojazdom 46 až 50 km, ktorý využíva na pohon motor 1.4 TSI. Neskôr pribudne do ponuky aj dieselový motor 2.0 TDI (110 kW/150 k). My sme si vyskúšali dvojliter a plug-in hybrid.
**Dvojliter presvedčil kultivovanosťou, príjemným záťahom a pekným zvukom.** Plug-in hybrid zas prekvapil schopnosťou vskutku svižnej akcelerácie aj na čisto elektrický pohon. Najviac sa nám však páčil veľmi komfortný podvozok, dobré odhlučnenie a ozaj tuhá karoséria, ktorá nevydávala žiadne pazvuky. Pozícia za volantom je taktiež oveľa lepšia a Multivan sa skutočne šoféruje ako veľké, pohodlné osobné auto. Tešíme sa na domáci test!




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!





Pokračujte na ďalší príspevok »



ODPORÚČAME

Už poznáte kartu Jazdí celé Slovensko? Získate s ňou poistenie celej posádky, zľavy na STK, v servisoch, reštauráciách i autoškolách

  • Iba za 25 € ročne získate mimoriadne výhody, ako sú úrazové poistenie vodiča a posádky či zľavy do 20% v autoservisoch.

     Zľavy platia u viac ako 50 zmluvných partnerov ÚAMK a po registrácii v systéme u viac ako 1500 partnerov svetovej siete MyWord. Významnou časťou projektu je humanitárna pomoc - činnosť Detskej dopravnej nadácie, ktorej cieľom je pomáhať sirotám pozostalých, ktorých rodič, alebo rodičia zahynuli pri dopravnej nehode.
  • AUTOPRIEMYSEL

    Nečakaný obrat: Británia odkladá zákaz benzínových a naftových áut po tom, čo automobilky investovali miliardy do vývoja elektromobilov

  • Veľká Británia pôvodne plánovala zakázať predaj nových áut so spaľovacími motormi už za sedem rokov, teraz tento termín posúva.

     Premiér Rishi Sunak (na foto) upresnil aj to, ako to bude s predajom áut po roku 2035. Reakcie značiek KIA, FORD, VW a TOYOTA.
  • AKTUALITY

    Mladí hackeri za dva dni navrhli moderný systém pre vjazd vozidiel do historického centra Bratislavy

  • Podľa mestskej časti Bratislava-Staré Mesto súčasný systém registrácie a povoľovania vjazdu vozidiel do historického centra mesta nevyhovuje.

     Rezort s Campus Cowork zorganizovali hackathon, na ktorom mali mladé talenty aj skúsení IT profesionáli príležitosť navrhnúť riešenia zlepšujúce každodenný život občanov Ministerstvo investícií medzi študentov a IT nadšencov rozdelilo 6 000 eur.
  • MOTORISTICKÝ ŠPORT

    Maco Racing mal vo francúzskom Circuit Paul Ricard druhú najrýchlejšiu Yamahu. Bilancia pretekov Endurance World Championship 2023

  • Slováci opäť ukázali, že napriek menším lokálnym pomerom vedia vďaka talentu a spolupráci ľudí v tíme konkurovať najlepším na svete.

     Vo Francúzsku pritom štartovali z 22. miesta zo 47 zúčastnených tímov z celého sveta.  Bilancia je 6. vo svojej kategórii, 8. celkovo a 3. v nezávislých tímoch.
  • MAGAZÍN

    SUCCESS STORY. História modelu Renault Clio

  • Renault Clio je stelesnením umu francúzskych konštruktérov vyrobiť auto, ktoré dokáže osloviť mladých aj starších, ženy aj mužov, a to naprieč dekádami. S príchodom najnovšej generácie si poďme najprv zaspomínať na to, čo znamenalo Clio kedysi.

     Spomínate si na Renault Clio s motorom V6 v strede a pohonom zadných kolies? Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 10/2023