TEST: CUPRA Leon SP 1,4 TSI 245 eHybrid je auto mnohých tvárí. Hodí sa do rodiny, aj na okruh

Najmladšia európska automobilka útočí na zákazníka tým najlepším, čo môže ponúknuť. Má však CUPRA aj jazdné vlastnosti, ktoré by odpovedali jej temperamentnému dizajnu? A môžeme považovať plug-in hybrid za budúcnosť športových áut?
Vydané  Text: 

V nedávnom redakčnom teste sme sa pozreli na zúbok CUPRE, ktorá nie je celkom bežná. Ide totiž o plug-in hybridný Leon Sportstourer, ktorý dokazuje, že plug-in hybridné športové auto môže mať viacero tvárí. Pokiaľ by podobne vyzerala budúcnosť automobilového priemyslu v Európe, nebránili by sme sa tomu. ### Dizajn Azda niet najmenších pochýb o tom, že Leon v aktuálnej generácii patrí medzi najkrajšie autá na trhu. SEAT, a teda aj CUPRA dokázali urobiť to, čo mnohým autám dnes chýba. Leonu dali tak potrebnú dávku emócií, ktoré nenechajú nikoho chladného. A to je dobre. CUPRA Leon SP, ktorú sme testovali dostala **špeciálne lakovanie nazvané Graphene Gray**. Ide síce o lak, za ktorý si priplatíte 775 €, no táto kúpa je výbornou voľbou. Pravdepodobne si nespomenieme na test, pri ktorom by nás na ulici zastavilo tak veľké množstvo ľudí len pre to, aby nám povedalo, že máme krásne auto. Reálne sa takáto situácia stala a to hneď viackrát. CUPRA aj napriek tomu, že navonok vyzerá ako šedá myška, dokázala prilákať nespočetné množstvo zvedavých pohľadov. A to napriek tomu, že ani nemala charakteristický zvukový prejav, ale len syntetický zvuk pripomínajúci silnú V8.
Ideálnou kombináciou k športovému kombi sú **19-palcové zliatinové disky CUPRA MACHINED**, ktoré do športovej siluety auta dokonale zapadli. Samotný Leon je už pomerne známe auto, preto sa dizajnu, ako takému viac venovať nebudeme. **Za zmienku stojí vkusné športové rozšírenie prahov dverí**. Vyzerá to skvelo, avšak má to jednu nevýhodu. Vieme si celkom živo predstaviť, že pokiaľ v aute ponesiete niekoho staršieho, tak vám tieto rozšírenia prahov nepekne poškriabe či už topánkami, alebo v zime nohavicami.
Celkovo by sme teda k dizajnu mali len jednu jedinú námietku. Ak by auto malo namiesto šedých spätných zrkadiel, čierneho orámovania dverí, čierneho nosiča a šedej masky spolu so šedou lištou na prednom nárazníku doplnky vo farbe medi, považovali by sme ho za dokonalé. ### Pohon K športovému autu nepochybne patrí aj výkonný motor Pri pohľade na jeho objem v technickom preukaze však zostanete prekvapení CUPRA s „jedna-štvorkou“ pod kapotou? Áno! **1,4 TSI v kombinácii s elektromotorom**! Pripúšťame, že výkon 110 kW, ktorý je uvedený v papieroch nepôsobí športovo, no jedným dychom dodávame, že je tu ďalších 85 kW, ktoré dodáva elektromotor. Výsledok? **180 kW alebo 245 koní**. A s tým už veru nejakú zábavu zažijete. Môžeme si to pozrieť na malom príklade. Reálne sa nestáva často, že potrebujete výkon 245 koní. V meste jazdíte bez problémov na elektrinu, „nesmrdíte“ a hlavne ste teoreticky bez emisií. Mimo mesta zase zapnete klasický motor a buď si necháte dobíjať batérie, alebo si užívate **plných 180 kW a 350 Nm**.
Treba však hneď takto na úvod podotknúť jednu dôležitú vec. Leon má plný výkon 245 koní len v prípade, že máte batérie nabité. Pokiaľ príde k ich vybitiu, môžete rátať len s výkonom spaľovacieho motora, teda 110 kW. Paradoxne, nám to počas testu vôbec neprekážalo. V klasickej situácii sme totiž využívali 180 kW primárne pri rýchlejších manévroch, ako je napríklad predbiehanie. Vtedy je veľmi dobré cítiť, že máte pod rukami výkon, na ktorý sa dá spoľahnúť a poskytne vám ho **hybridná sústava spoločne s eBootsom**. ### Batéria a nabíjanie Keďže sme už uviedli, že maximálny výkon je k dispozícii len pri dostatočnej kapacite akumulátorov, je dobré uviesť aj to, koľko viete na jedno nabitie prejsť. CUPRA síce vo svojich dokumentoch uvádza dojazd 67 kilometrov, no reálne sa nám podarilo prejsť 41. Napriek tomu je to pomerne slušný dojazd, ak vezmeme do úvahy priemerný nájazd slovenského vodiča za deň.
No potom príde na rad nabíjanie. To by sme vedeli zaradiť do troch samostatných kategórií. Tou prvou je nabíjanie na klasickej nabíjacej stanici. Aj keď by ste chceli auto nabíjať výkonom 50 kW, neurýchlite to.** Z absolútneho vybitia na 100% vám to zaberie niečo okolo 3,5-4 hodín. Záleží od teploty akumulátorov a prostredia**. Druhou kategóriou nabíjania CUPRA Leon SP eHybrid je domáca sieť. Tu vám to síce potrvá približne **5,5-6,5 hodiny**, no cez noc batérie bez problémov dobijete naplno. Auto si s nabíjačkou, ktorá je k nemu dostupná dokáže do batérií dodávať výkon približne 2,3-2,4 kW. Batéria, ktorá je umiestnená v zadnej časti auta má kapacitu 13 kWh. Reálne však využijete menej. My sme počas nášho testu dokázali do auta „natankovať“ 11,78 kWh. Ide však o najpomalší spôsob nabíjania. Do tretice tu máme možnosť nabíjania priamo zo spaľovacieho motora. **Počas testu sme takto nabili z 38% na 93% v priebehu približne 90 kilometrov**. Ide teda o najrýchlejší spôsob nabíjania, ktorý má však svoju cenu. Musíte rátať s tým, že elektromotor má pri takomto dobíjaní určitý odpor, ktorý zvyšuje spotrebu. V priemere bolo toto zvýšenie približne o 15-20%. V meste sa teda môže stať, že počas dobíjania jazdíte za 9,3 litra, ale spotrebu elektriny máte zápornú. V našom prípade to bolo -7,0 kWh. Podobné zvýšenie spotreby je aj pri nabíjaní počas jazdy mimo mesta. Tu sa nám podarilo spotrebu nakombinovať na 7,0 litrov a -3,1 kWh. Na diaľnici sa takéto nabíjanie prejavilo číslami 8,7 litra a -2,6 kWh. ### Práca s výkonom Napriek tomu, že ide o plug-in hybrid, počas testu sme nepociťovali žiadne oneskorené reakcie na plyn alebo hluché miesta pri prepínaní medzi motormi. Samotný elektromotor je totiž súčasťou prevodovky, čo mu dodáva na rýchlosti reakcie. Navyše, aj keď idete kompletne na elektrinu rýchlosťou 100 km/h, zapnutie spaľovacieho motora vôbec necítite. **Skvelá bola aj odozva na plyn**. Možno by a dalo povedať, že tento pohon si zobral to najlepšie s oboch svetov. Zo sveta elektromobilov si zobral rýchlu reakciu a spočiatku lineárny nárast výkonu a zo sveta spaľovacích motorov si zobral to potrebné neobmedzovanie sa pri dojazde.
Jednu vec by sme ale do budúcna chceli upraviť. Keďže je celý výkon sústredený výhradne na prednú nápravu, dochádza k častému preklzu predných kolies. V režime CUPRA s ESC nastaveným na mód SPORT bolo testovanie launch control trošku neefektívne. Auto by podľa nášho názoru malo omnoho lepšie zrýchlenie a reakciu na plynový pedál, ak by nedošlo k zbytočnému preklzovaniu.** Práve to preklzovanie by sa dalo eliminovať tým, že by sa časť zo 180 kW a 350 Nm odvádzala aj na zadnú nápravu**. CUPRA mala dokonca tendenciu **hrabať aj pri preradení do dvojky**, kedy by ste to už moc nečakali. Určite to bolo do výraznej miery spôsobené pomerne zjazdenými pneumatikami a tým, že sa jednalo o zimné gumy. Na druhú stranu však musíme pochváliť podvozok. Zaujímavosťou je, že oproti klasickým benzínovým CUPRA, nie je znížený, ale kvôli plug-in hybridnému pohonu si drží rovnakú výšku, ako klasický Leon s týmto pohonom. **Leon mal predinštalované 4 jazdné režimy**. Išlo konkrétne o Comfort, Sport, CUPRA a Individual. Paradoxne, už keď sme auto preberali, bol podvozok v móde Individual nastavený na CUPRA. A malo to svoje opodstatnenie. Podvozok v Comfort je fajn, no akosi sa to k charakteru auta nehodí. Sport dodáva potrebné vlastnosti, no stále je tam akýsi pocit, že máte zbytočnú rezervu v nastaveniach. Napokon, keď sme ho nastavili do režimu CUPRA, bolo to to pravé orechové.
Už teraz musíme uviesť, že aj napriek tomu, že na aute boli 19-palcové kolesá, podvozok ani náznakom nebol zbytočne tvrdý. Bol pevný a dokázal auto držať perfektne. Dokonca aj rýchle prejazdy zákrutami by mu, ako keby o to viac chutili. Sčasti to je spôsobené tým, že oproti klasickému Leonu má takýto plug-in hybrid viac váhy smerovanej na aj zadnú nápravu. Tým pádom je zadok auta pokojnejší. Pri rýchlostiach nad 150 km/h od podvozku nebolo počuť žiadne nežiaduce zvuky a na riadení sa vysoké rýchlosti vďaka dobrému nastaveniu takmer vôbec nepreukázali. ### Brzdy a rekuperovanie Možno takou najslabšou stránkou celého plug-in hybridu CUPRA Leon SP eHybrid boli jeho brzdy. Nemyslíme to v zlom, ale vieme si predstaviť, že by tu bol ešte priestor na zlepšenie. Ten vidíme najmä v tom, že pri zvýšenej námahe sa pomerne rýchlo stalo, že brzdy začali mäknúť. Nebolo to síce život ohrozujúce, no také Brembo, s ktorým má CUPRA bohaté skúsenosti by si s tým poradilo lepšie.
CUPRA Leon SP eHybrid je tak trošku v objemovke. Vďaka tomu, že sa v aute nachádza celý hybridný systém pozostávajúci z elektromotora, batérií, klasického motora a iných častí systému, je **jeho hmotnosť na hranici 1,7 tony**. S brzdami úzko súvisí aj samotná rekuperácia. Plug-in hybrid totiž podobne, ako elektromobil využíva brzdnú silu elektromotora na spomaľovanie. Čo ak ale s autom vystrájate a celú sústavu trošku zahrejete? Nič. A to je práve ono. Treba si dať pozor na to, že pokiaľ si chcete trošku vyhodiť s kopýtka, rekuperácia je z nejakého dôvodu následne pozastavená. Auto teda nespomaľuje, ale skôr plachtí. Pravdepodobne je to spôsobené chladením systému, no niekedy to môže nemilo prekvapiť. ### Spotreba Keďže ide o plug-in hybrid, spotreba sa delí na viacero kategórií. Avšak hneď zo začiatku musíme povedať, že papierových 1,6 litra na 100 km je skôr utópia. Počas testu sme sa dostali na finálnu spotrebu 5,6 l/100km a 5,5 kWh/100km. Treba však podotknúť, že auto sme nijakým spôsobom nedusili a určite sme na ceste len nezavadzali. Vieme si ale predstaviť, že by niekto s autom dal spotrebu kľudne pod 4 litre, no taktiež si vieme predstaviť, že by niekto mal aj nad 10 litrov. V hybridnom režime sme v meste jazdili za 6,2 l/100km a 5,2 kWh/100 km. Pri okreskách to bolo 4,7 l/100km a 8,1 kWh/100km. Na diaľnici sme to zastavili na 6,8 l/100km a 6,6 kWh/100km. Samozrejme všetko záleží od spôsobu jazdy. Pri kompletne elektrickej jazde do 110 km/h to bolo nasledovne. Mesto bolo za 19,2 kWh/100km, okresky za 22,3 kWh/100km a rýchlejšie diaľničné tempo do 110 km/h bolo za 24,9 kWh/100km. Naše čísla síce neukazujú reálny význam plug-in hybridu, no stále je potreba myslieť na to, že išlo o auto s výkonom 180 kW. Bez problémov by sa mohlo stať, že v prípade benzínu s takýmto výkonom by ste sa dlhodobo dostali nad 7 alebo 8 litrov aj keď by ste nejazdili žiadnu okruhovú ligu. Preto spotrebu hodnotíme tak, že splnila naše očakávania. ### Komfort a bezpečnosť Toto je presne tá kategória, prečo autu hovoríme, že má mnohé tváre. CUPRA sa zo sekundy na sekundu dokáže z auta pre okruh prepnúť do módu auta pre rodinu. Na palube sa nachádzala bohatá ponuka bezpečnostných asistentov, ktoré pri jazde po okruhu nevyužijete, no pri jazde s rodinou vám budú nápomocné. Či už sa jednalo o prediktívny tempomat s prispôsobovaním rýchlosti na základe máp a značiek, stráženie mŕtveho uhla, multikolízna brzda, pohodlné zadné sedadlá alebo športové predné sedadlá, auto má jednoducho všetko, čo otec rodiny potrebuje. K predným sedadlám musíme uviesť, že síce sú to „klasické koncernové škrupiny“, ich vyhotovenie je však špičkové. Taktiež aj bočné vedenie je už tradične skvelé a ani po pandemickej objemovke vás netlačí na stehnách či na zadku.
Keby nebolo vodičov, ktorí nevedia svoje auto zaparkovať normálne, možno by sme si ani nevšimli, že auto pri použití automatického parkovania neparkuje na stred parkovacieho miesta, ale na stred medzi dve autá. Ako výraznú chybu to nevidíme, no v konečnom dôsledku môžete práve vy vyzerať ako ten, čo má silné auto a nevie parkovať. Komfort na palube bol navyše podčiarknutý perfektným ambientným osvetlením, ktoré Leon ponúka. Možno len trošku škoda, že obloženie zadných dverí nie je vyrobené z rovnakých materiálov, ako to vpredu. Tu vidieť, že sa automobilka snažila trošku šetriť. Škoda.
Ako hlavu rodiny by vás ešte mohol zaujímať aj objem batožinového priestoru. V dôsledku toho, že sa nad zadnú nápravu dostali batérie, sa kufor zmenšil o 150 litrov. Výsledná hodnota 470 litrov síce nie je málo, no vzhľadom na to, že kufor je pomerne plytký, môže byť niekedy obmedzujúca. Po sklopení zadných sedadiel však dostanete takmer úplnú rovinu. O, a ešte jedna vec. Keďže v aute máme batérie slúžiace na poháňanie elektromotora, nádrž na poháňanie klasického motora taktiež zaznamenala miernu odtučňovaciu kúru. Konkrétne sa jej objem zmenšil na 40 litrov.




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.





Pokračujte na ďalší príspevok »



SERVIS / PORADŇA

Ak predávate jazdené auto, legálne môžete zvýšiť cenu o stovky eur

  • Na trhu sa nachádzajú tisíce a tisíce jazdených áut, každé z nich súťaží o pozornosť potenciálnych kupujúcich.

     Najlepšie preto je, keď sa odlišujú kompletnou servisnou históriou, čo najlepšou technickou kondíciou a čistotou. Niekoľko realistických tipov, ako zvýšiť hodnotu jazdeného auta a na čo dbať, aby sa zbytočne neznižovala.
  • AUTO ROKA SLOVENSKO

    Finále Auto Roka Slovensko sa blíži. Odborná porota už odovzdala svoje hlasy

  • Nová nezávislá súťažná anketa je zastrešená odbornou porotou zloženou z motoristických novinárov, influencerov a odbornej verejnosti.

     V nedeľu, 14. marca prebehli v areáli Slovakia ringu spoločné testovacie jazdy. Väčšina poroty svoje hlasy udelila priamo na mieste, absentujúci členovia budú hlasovať individuálnou formou.  Pokračuje tiež hlasovanie v internetovej ankete Auto Roka Slovensko – Hlas Verejnosti.
  • Autopriemysel / Čínske automobilky

    Riaditeľ BMW prekvapil: Čína nie je hrozbou, clá na elektromobily nezvyšujte

  • Európski výrobcovia áut sa obávajú, že by Čína reagovala na európske clá rovnako. Pre BMW je Čína najväčším trhom a ostatné automobilky takisto preferujú zachovanie voľného trhu.

     Zatiaľ čo pre BMW a Mercedes nemusí byť Čína problémom, Stellantis a Renault nové lacné značky ohrozujú. 
  • Prvá jazda

    Prvý test nového VW Tiguan 1.5 eTSI: Je na mieste hovoriť o revolúcii?

  • Každý marketingový špecialista sa hrozí zadania, že má vytvoriť kampaň na produkt „pre každého“. Lenže Tiguan takým produktom je a zdá sa, že výrobca našiel recept na to, ako ho spraviť naozaj dobre.

     Nová generácia je síce podstatne drahšia ako predchodca, ale aj lepšie vybavená už v základnej výbave. Prikladáme aj slovenské ceny.